aottesen Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Med fare for å banne høyt i kirken! Som det står i temaet, Vi er på jakt etter ny bil, og har begynt å kikke på 523i stv og A6`er av ymse slag. Er det noen som har prøvd begge (gjerne over tid) og kan komme med fordeler og ulemper? Valget ser ut til muligens å havne på A6 stasjonsvogn, ettersom de koster langt mindre enn E39, somregel har gått mindre, og jeg foreløpig (før dere kommer med alle de gode argumentene for hvorfor IKKE kjøpe) ikke vet om noen spesielle feil på A6`er utenom vindusviskere og andre småfeil på elektronikk (langt mindre enn E39 visstnok?) Men, for å komme til kjernen i temaet - det står så utrolig mye innlegg om folk som sliter med feil på E39- og E46`ene sine på bimmers nå til dags, at jeg må ærlig innrømme at jeg blir skremt. Personlig har jeg vært BMW-frelst siden før jeg lærte meg å gå, men min kjære har en forkjærlighet for Audi, og skal vel ikke nekte på at det ikke er fine biler .. Nå har vi da kommet dit hen hvor jeg betviler at E34`en kommer til å starte igjen, og derfor begynner forsiktig å lete etter ny bil. Vi ønsker egentlig en bil som vi kan ha lenge, uten å måtte skru for mye (selvfølgelig er slite-deler nødvendig å bytte, uansett hva man kjøper - men de helt store reperasjonene har vi hverken råd til, eller særlig fristet på å ta, etter noen grufulle mnd`er med E34-bygging). Automat-kasser er jo selvfølgelig også noe jeg har forstått at man styrer unna.. Så, tenker helst på manuell-girte. Fyr løs!
hillmar Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Som du sier selv så blir det kanskje litt feil å spørre om noe sånt i et bmw forum. Om du ikke også finner et audi forum og spør om det samme da Slår du sammen resultatene får du kanskje noe i nærheten av sannheten, hehe. Men det du sier om at du har inntrykk av at det er mye feil på e39 og e46... Du må huske på at du sitter på et bmw forum hvor folk kommer med alle problemene sine. Du hører skjelden om de som har liten/ingen problemer. Så igjen, hvis du ikke har lest like mye på audi forum blir det fort feil å trekke noe konklusjon fra det. Jeg har selv ikke no erfaring med audi, men sitter absolut ikke med no inntrykk av at de er mer feilfrie. Og uten å ha studert prisene så nøye i det siste har jeg heller ikke inntrykk av at e39 er så mye dyrere enn a6, snarere motsatt. Men, uansett hvilken av bilene du velger så er det viktig å ikke forhaste noen ting. Det har ofte like mye å si hvordan bilen er holdt som om det er audi eller bmw...
aottesen Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Skrevet Mai 12, 2009 Absolutt gode argumenter. Men, det virker ofte som om det er DYRE feil på E39`ene det er snakk om her inne (starter ikke/går ujevnt/lignende går ofte igjen) og er i min verden uakseptabelt av biler som er halvparten av alderen av min E34 - som forøvrig gikk 330.000 km før den takket for seg - fortsatt like rustfri. Men, begge deler er jo relativt tunge biler, så det er gjerne også dyre slitedeler som ryker på de etterhvert. Men, noen som har erfaringer med 523-motoren - er den driftsikker f.eks?
aottesen Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Skrevet Mai 12, 2009 Fant en bruktil-guide hos TV2-Broom nå, hvor E39 blir skrytt opp i skyene, og hvor de påpeker at det er ganske mye feil på A6 - dette går i BMW sitt favør allerede!
hillmar Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Ja du finner absolutt de svarene du vil på internett Mao. du finner sikkert steder som skryter a6 opp i skyene og rakker ned på bmw også... Men jeg skal ikke nekte for at jeg hadde gått for bmw'en! A6'en er jo en dønn kjedelig bil!
Kristian H. Foss Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Muttern har hatt E39 98`528ia 4dr og 04`A6 1,8TQ Avant de siste årene, jeg har kjørt begge bilene mye, og synes de er veldig gode å kjøre begge to. Ser man bort i fra motor, så må jeg si at Audien er mer smidig og sportslig,(sportsunderstell) men E39n er mer komfortabel og cruisebil, Meget vanskelig å velge hvilken jeg likte best, men Quattro er et must om man har Audi... Spørs hva man skal bruke bilen til men kan anbefale Audi, men på en annen siden er den jo kjent med sin velkjente forstilling. Har nok muligens hatt mer påkost på Audien, men ikke mer enn skifte av bærekule og skiver/klosser. Mor ville ha A6 da hun ikke likte Bmw på vinterføre. Lykke til.
ThomasB Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Du kjøper den bilen DU/DERE har lyst på, værre er det ikke. Den beste bilen i verden er den DU vil ha, med det motor/understells alternativ DU ønsker.
Bjørner Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Vedlikeholdskostnadne er nok det samme for BMW e39 og Audi A6. Har en sviger bror som er VAG mekaniker, han ville ikke ha eid en A6 2.5tdi, pga vedlikehold. Sent 90'talls VAG har ikke spesielt godt rykte angående hjuloppheng, her er nok E39 bedre valg. Men mitt absolutte hovedargument for E39 er bakhjulsdrift! Kunne aldri å kjøpt bil med forhjulstrekk. Hvis A6 må det ha blitt quatro.... men da bli prisen deretter. Så..... definitivt E39
hillmar Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Akkurat 2,5tdi er jo et spesialtilfelle da, og det er ikke snakk om vedlikeholdtskostnader men rett og slett produksjonsfeil...
Joan E36 Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Pappa kjører en A6 2.4 quattro tiptronic og er strålende fornøyd med bilen. Jeg også synes A6en er utrolig fin å kjøre, og mer komfortable biler skal man lete lenge etter. Naboen har den motoren du nevner, en 1.8T. Det er en fin motor som er lett å gjøre noe med om det blir kjedelig med 150. En chip så har du 196 hk, MEN det som har vært et problem med denne motoren er turboen. Den kan ofte svikte om tidligere eiere ikke har vært flinke til å passe på oljemengden og om den ofte er kjørt hardt. Har også en god kamerat som kjører BMW 520i E39. Utrolig god bil å kjøre det også. Jeg synes etter min mening at BMWen er mer sportslig og tøffere/penere å se på uansett om det er sedan eller stajonsvogn det er snakk om. Jeg synes nok at BMWen er hakket morsommere å kjøre, men Audien er mer komfortabel og med det motoralternativet du har sett på går Audien en del billigere enn 520,523..... osv. Lykke til med kjøpet Du blir garantert fornøyd uansett hva det blir Fine biler begge dela.
Robbi3 Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Vel, hva med når turboen ryker så må du punge ut på audi? =P Neij, nok tullball Hadde valgt BMW'n, slitedeler er heldigvis ganske billige på koed nå.. Hehe, + at jeg synes det er mye enklere å få tak i deler til en BMW enn en audi. Har jo en del venner med audi, som irriteres over deler, de har lix ikke like mange alternativer som oss som har BMW. Audi er vel en ganske fin bil, men den blir litt for tam. (Personlig mening). Men for all del, velg en du SELV liker og VIL HA. Ikke hva vi andre jåler om.
aottesen Skrevet Mai 13, 2009 Forfatter Skrevet Mai 13, 2009 Har etter mye om og men funnet ut at det uansett blir BMW. Går rykter om noen sinnsyke løsninger på hjuloppheng, som visst nok ikke tåler mer enn at man stirrer litt hardt på de, før du må lange ut for 8 nye bærearmer - istedetfor 2 til bmw. Samtidig virker det generellt som om Audi-folket faktisk misliker skinn-interiør(?!) Jeg har funnet ca. 1/10 Audier til salgs har skinninteriør - ca. det stikk motsatte av BMW`er. (Fordelen er at tøy-interiøret i Audi tar seg ok ut, mens man gjerne kunne hatt en Toyota fra 1980 med like flott tøy-interiør som BMW). Men, angående autolat vs. manuell: Hvorfor i huleste er det bare autolat`er til salgs nå til dags? Å kjøpe en bil med en automat-kasse som nærmer seg 150.000 km, er vel som be om å få tømme kontoen? Eller tar jeg skammelig feil her? BMW har jo ikke akkuart rosenrødt rykte for sine GambiaMotors-automatkasser..
hillmar Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Jeg tror du overdramatiserer det med automatkasse noe. Ja, hvis du er uheldig å ryker kassa er det en STOR utgift. Men hvis du sjekker giringa nøye når du kjøper, og f.eks.koster på et oljeskift på den for å være sikker så tror jeg ikke en automatkasse vil skape de helt store problemene... Men man kan jo selvfølgelig ha uflaks. Desuten sitter det ZF kasser i 523 hvis det hjelper
aottesen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Godt mulig jeg overdriver det, ja. Innerst inne har jeg egentlig lyst på automat, i og med at det forenkler køkjøring noe utrolig, men hvor lenge holder disse ZF-kassene før det begynner å oppstå problemer med de da? Må de ikke inn på rimelig kostelige servicer med jevne mellomrom?
hillmar Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Hvor langt er et tau? Hehe, nei det er vanskelig å si. Kommer jo ann på bruk. Og angående service er disse fylt med bmw's såkalte lifetime olje, så ifølge bmw skal det ikke gjøres NOE med disse kassene. Men de fleste andre (automatkasseverksted, produsenten ol.) mener at den godt kan ha et oljeskift en gang mellom 100 og 200 tusen. Det koster vel en 3-4 tusen tenker jeg... Jeg kan legge til at den ZF kassa som sitter i 523 har ingen kjente svakheter og er dimmensjonert for 325 Nm mens 523'en har 245Nm så den blir ikke tyna på grensen på noe som helst måte. Så jeg syes ikke bekymringene dine skal stoppe deg fra å kjøpe automat, men det kan være greit å legge spesielt merke til rykkete girskift og andre ulumskheter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå