Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

M50/M52 er kjempefine motorer, og unngår du et totalras eller toppakning, så blir det sjelden veldig dyrt å reparere de, som f.eks. på en 1.8T hvor turboen kan gå. Typiske feil på M50/M52 er vannpumpe, coiler og sensorer... og det virker også som radiatorene er litt utsatt på BMWer oppi åra.

Min M52B28 (samme som i 523en du vurderer bare litt større volum) passerer om få mil 250.000km, og den sitter i en relativt tung bil, med automat (som også fortsatt er med på lekene - bank i bordet for begge deler). Men samtidig så har jeg hatt girkasseras på annen BMW med 130.000km og 120.000km på telleren.

Automatkassene trenger ikke kostbare servicer med jevne mellomrom, i utgangspunktet har de livstidsolje, men har den gått 150.000km eller mer, så bytt olje hos BMW (ca. 3k) og kryss fingrene. Da trenger du ikke tenke på oljeskift igjen på noen år.

Nå vet jeg ikke hvilke modeller du ser på, men det kan virke som du er ute etter tidlige modeller av E39, og det er faktisk mange som sverger til automatkassen som kom de første 1-2 årene. Steptronic-kassene (ihvertfall de tidlige) påstås av mange å være mer utsatt for ras enn de før.

Jeg var forøvrig samme sted som deg for et års tid siden, og vurderte E39 touring mot A6 avant, hovedsaklig fordi E39 aldri kom med firehjulstrekk. A6 er dessuten ålright å se til og er rimelige selv med quattro. Jeg fikk litt bakoversveis da jeg fant ut at de hadde fått komplett forstillingssett foran til A6 på Biltema til 5-6 lapper. Det skal være et rimelig stort problem før Biltema slår seg på slikt! Men samtidig er det jo greit å få tak i deler på Biltema - om man gjør ting selv. Men det som skremte meg mest var at jeg bookmarka en del biler, både E39 og A6 på Finn. Siden vi ikke hadde noe hast lot jeg det være en stund, og da jeg gikk inn 1-2 måneder senere var 9 av 10 E39er jeg hadde bookmarket solgt, mens ingen av A6ene var solgt!

Skrevet

Og gode svar fra alle, igrunn!

At jeg faktisk har fått gode, og positive tilbakemeldinger, selv med høylytt banning i kjerka (ref: Audi) gir jo en sinnsyk troverdighet til dette forumet!

Skrevet

Må bare skyte inn et lite tillegg til innlegget til gunnar: Ang. skifte automatolje. Min erfaring er at BMW ikke har så mye kunnskap om automatkasser og oljebytte på de, som jo er forstårlig siden de har innstruks på at de ikke skal gjøre no med de. Så jeg føler meg tryggere med å la automatkasse verkstedene ta seg av kassa mi...

Skrevet

Fått tilbud om en sølvgrå 98`E39 520i manuell stv.

Gått 230.000, men kjenner hele service-historikken.

Bilen er techtylert for 60.000 km siden.

Bakluke er reparert for rust og omlakkert på verksted.

Takluke, mye ekstrautstyr. Feilfri lakk.

Vindusheis på høgre bakdør er defekt, pluss at bremseskivene fremme bør byttes.

Pris - 75.000,-

Er dette noe å satse på?

Skrevet

En annen ting i Audi vs BMW diskusjonen er registerreim.

Alle motorene i E39 har registerkjede mens de fleste i A6 har registerreim?

Har også hørt at man må demontere hele fronten på bilen for å bytte reim på A4/A6, om dette stemmer eller bare er en myte er det vel andre som kan bekrefte.

Skrevet

Hadde A6 Avant '99 modell fwd før 520'n jeg har nå. Må si at det er himmel å hav i forskjell etter min smak på kjøreegenskaper.

Hadde 1.8t motoren på min, med chip. Frisk bil synes jeg, men ustødig vinterbil. Har aldrig vurdert audi med fwd igjen, hadde en Yaris leiebil 3 uker midtvinters, syntes det var en nedtur å gå tilbake til audien.

Men min nåværende E39 er den beste bilen jeg har hatt hittil, en drøm på vinterstid også. Har manuell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...