Jump to content

Recommended Posts

Posted

BEKLAGER SKRIVE FEIL! hehe skal stå M43 motor. altså begge motorene er 1,8. men den jeg har satt inn er en 1997 modell og da lurer jeg på om jeg kanskje må ha resten av ledningene inn til tenning pluss nøkkel osv?

Jeg har hjernen til begge motorene, men fikk fortalt at prosjektet var døfødt og at jeg ikke burde fortsette! derfor lurer jeg på, er det noen som har peiling? kanskje i nærheten av fredrikstad som kunne tatt en liten titt på det her og kommet med noen fornuftige ord?:)

heii. jeg har byttet motor i min e36 1992. motoren jeg nå har satt inn er en e36 1,8 m43 motor fra 1997. Folk sier jeg ikke vil få den til å gå i min bil. jeg har alt av ledningsnett til motoren men ikke tilo tenning,.. noen som kan hjelpe meg litt eller svare litt?

Posted

Du har nå en 318 motor og skal sette i en m3 3.2 liter motor??

Og du har ikke noe av disse tingene?

- Avleserring rundt tenningslås + chip til nøkkel

- EWS (Eller EWS II ??) boks?

- Hjerne som matcher de to i lista over..

(Rett meg om jeg tar feil.., men mener da at de nyeste (3.2l) M3-ene har startsperre imotsetning til 3l'n)

Posted

er det en 1.8 is motor du ha, så har du vel styreenheten til denne?

3.2 literen kan du hoppe langt etter å få start på uten å levere den fra deg, slik at den kan startes.. den har start sperre som eg ganske så sikker. "vet" om 1 person som kan få start på en slik motor når den ikke står i org m3.

Posted
er det en 1.8 is motor du ha, så har du vel styreenheten til denne?

3.2 literen kan du hoppe langt etter å få start på uten å levere den fra deg, slik at den kan startes.. den har start sperre som eg ganske så sikker. "vet" om 1 person som kan få start på en slik motor når den ikke står i org m3.

M42 og M44 (318is) har vel også startsperre hvor man må ha disse 3 komponentene som matcher..

Evt så selger J.Hofstad her på forumet chipper som fjerner startsperre på visse modeller. Hvilke husker jeg ikke, og om han fortsatt selger slike chiper vet jeg ingen ting om dessverre. Men skader vel ikke å spørre. ;-)

Jeg vil tro at han har en 318 som skal bygges om, da han skriver 1,8l og m3, men motorstørrlse står det ikke noe om på den første bilen han skriver om, og 2modeller står på den andre..

Så står det 328 under kjøretøy fra profilen hans.., så hvorfor skulle han da ha en is motor ? :P

Posted

nå har ikke eg vært borti så mye i disse motorene...

og ikke forstår eg hva han egentlig lurer på heller, da han skriver helt på trynet :D

men du sier noe der, har en 328, og da setter man ikke nedi en 1.8... men men..

Posted
Du har nå en 318 motor og skal sette i en m3 3.2 liter motor??

Og du har ikke noe av disse tingene?

- Avleserring rundt tenningslås + chip til nøkkel

- EWS (Eller EWS II ??) boks?

- Hjerne som matcher de to i lista over..

(Rett meg om jeg tar feil.., men mener da at de nyeste (3.2l) M3-ene har startsperre imotsetning til 3l'n)

BMW fram til 1995 har EWS I og fra 1995 har EWS II. Dette betyr at EWS I/II skille ikke har noe med s50b30/s50b32 skille og videre at en del 3.0l M3 har EWS II.

Ellers er det riktig som du sier at man må ha tre av tingene (nøkkel chip, ews boks og hjerne) Og alle disse må komme fra samme bil slik at de sammstemmer i kodesignalene.

Edit: om det er noe system i hvilke M3 før 1995 som har EWS I eller ikke aner jeg ikke :P

Posted

Sorry om dette blir for mye OT..

Men alle 3l har ikke ews...??

Mener motor bare ble flyttet over fra en bil til en annen her på en banebil jeg hjalp til litt på.., motor med el nett.., ikke noe mer..

Posted

Ja, 3L er som regel EWS I, vilket ikke trenger noe nøkkelchip tull og kan settes i en annen bil uten problemer. Derrimot så er EWSII hakket mer komplisert men heller ingen heksekunst om man har delene som er nødvendig.

Ringen rundt tenningslåsen er ikke kodet opp mot noe, så her kan man kjøpe en ny fra GS eller ta fra en annen bil. Samme gjelder sende/motaker boks. Men nøkkel(chip), EWSII boks og styreenhet må være det.