Jump to content

Recommended Posts

Posted

er det noen der ute som har noen innspill ang dette.. har lest meg fram til att hvis man har nikasil legering i blokka, så er dette en dårlig type som, kan slites bort, dette gjør att bilen begynner å bruke olje miste komp osv-..... er dette piss? har nemelig nikasil i min v8 (nr stemplet på motorblokk v sylinder )

Posted

Dette er ikke et problem i Norge, men f.eks England som har høyere svovel innhold i bensinen enn oss, da dette sliter ned legeringen.

Posted

Jeg vurderte å kjøpe en 730 men slo det fra meg etter å ha studert nikasil-problemet. Det er riktig at det ikke er et problem med bensin i Norge, men når man skal handle brukt vet man jo aldri hvor en bil har vært kjørt på langtur. Og bare det å kjøre et par tanker med dårlig bensin skal være nok til å gjøre skade på legeringen. Han som skulle selge 730 slet noe innmari, antagelig pga dette. Og sikkert også fordi sekseren i 728 er både sterkere, mer økonomisk og ikke minst har alusil-legering i stedet for den fryktede nikasil.

Posted
er det noen der ute som har noen innspill ang dette.. har lest meg fram til att hvis man har nikasil legering i blokka, så er dette en dårlig type som, kan slites bort, dette gjør att bilen begynner å bruke olje miste komp osv-..... er dette piss? har nemelig nikasil i min v8 (nr stemplet på motorblokk v sylinder )

dette var ett problem i usa rundt 1996-97,nikasil er minst like bra som alt annet med dagens bensin.Nikasil er i dag forbundet med kvalitet.

ett lite eksempel fra ett motorfirma som skriver

Nikasil er et varenavn med litt ulike skrivemåter etter hvilken leverandør som eier patentet. Nikasil er et belegg bestående av Nikkel og Silisium som legges elektrolyttisk på sylindrene. Nikasil må ikke sammenlignes hverken prismessig eller kvalitetsmessig med andre typer belegg som påføres kjemisk eller kaldt. Nikasil blir idag valgt av flere av motorprodusentene med spesielle krav til kvalitet. Audi, Ducati, Rotax, KTM etc.

Posted

Nikasil er en av de beste legeringene som finnes. Porsche har brukt det i årevis, og bruker det vel fremdeles på 911 eller? Men med en Porsche er det jo nærmest utenkelig at en gjøk har kjørt på billig drittbensin. BMW derimot har jo bredere eierskare. Ikke noe stort problem i Norge men det er nå i alle fall lurt å sjekke kompresjonen på en bil som har nikasil. Især om det er en bruktbil man lurer på å kjøpe.

Posted
Men med en Porsche er det jo nærmest utenkelig at en gjøk har kjørt på billig drittbensin.

Så du tror Porsche-eiere får spesialbehandling fra en spesialpumpe innelåst bak bensinstasjonen?

Om du heller kjøper 95 blyfri 50 øre billigere på Jet enn på Shell, så er sannsynligheten meget stor for at det er akkurat samme bensin fra akkurat samme raffineri. I Norge finnes det kun to raffinerier, StatoilHydro Mongstad og Esso Slagentangen (Tønsberg). Handler du bilbensin på østlandet, så er sannsynligheten veldig stor for at alt kommer fra Esso. Dette vet Steffan C. enda mer om, siden han jobber der.

Det samme gjelder i USA og sannsynligvis Storbritannia, svovelinnholdet var høyt der over hele linja, og tok knekken på nikasilbelegget. Samme om man handlet på Shell eller BP...

Posted
Men med en Porsche er det jo nærmest utenkelig at en gjøk har kjørt på billig drittbensin.

Så du tror Porsche-eiere får spesialbehandling fra en spesialpumpe innelåst bak bensinstasjonen?

Om du heller kjøper 95 blyfri 50 øre billigere på Jet enn på Shell, så er sannsynligheten meget stor for at det er akkurat samme bensin fra akkurat samme raffineri. I Norge finnes det kun to raffinerier, StatoilHydro Mongstad og Esso Slagentangen (Tønsberg). Handler du bilbensin på østlandet, så er sannsynligheten veldig stor for at alt kommer fra Esso. Dette vet Steffan C. enda mer om, siden han jobber der.

Det samme gjelder i USA og sannsynligvis Storbritannia, svovelinnholdet var høyt der over hele linja, og tok knekken på nikasilbelegget. Samme om man handlet på Shell eller BP...

Selvfølgelig tror jeg ikke det. Vi snakker ikke om Norge i denne sammenhengen. Vi snakker om USA, Canada og Storbrittania. Der har høyt svovelinnhold vært et problem. Men jo høyere oktantall bensinen hadde jo lavere var svovelinnholdet. Derfor bør det ikke være like store problemer med biler som har gått på høyest oktan. Det jeg sier er at man bør kjenne historikken på en nikasil-motor litt bedre enn en alusil-motor. Det er ikke mange som tar med bilen til USA eller Canada men Storbrittania er jo høyst aktuelt. Vet ikke om andre land som har hatt problemer med mye svovel i bensinen. Ellers går det vel en del E38 i Norge som er hentet fra USA og de er det nok greit å sjekke ekstra.

Posted
Jeg har M60 3,0, bør jeg kjøre på 98 okt?

Du kan kjøre på 92 oktan om du vil eller hvilken billigbensin som helst,kvaliteten på selve bensinen er like bra på alle,eneste problem er at billigmerkene Jet,etc ikke holder så mye oktan som det står på pumpa derforfor kan bilen gå dårligere og få tenningsbank.Kjører selv på 98 bestandig,selv om jeg kan bruke 95 (god motor får den dyreste bensinen og oljen)

Posted
Du kan kjøre på 92 oktan om du vil eller hvilken billigbensin som helst,kvaliteten på selve bensinen er like bra på alle,eneste problem er at billigmerkene Jet,etc ikke holder så mye oktan som det står på pumpa derforfor kan bilen gå dårligere og få tenningsbank.Kjører selv på 98 bestandig,selv om jeg kan bruke 95 (god motor får den dyreste bensinen og oljen)

Nå har jo motoren din bankesensorer, så sjansen er vel ikke så fælt stor.

Men på hvilket grunnlag påstår du at Jet m.fl. har lavere oktantall enn det som står på pumpa?

Forventer et utdypende svar, for i så fall driver de ulovlig, og det er bare å sende en mail til forbrukerombudet så bør det ordnes opp i!

Riktig nok har de ikke 98, men det prøver de ikke å late som heller, de har 92 og 95, og jeg kan ikke tenke meg at de er utenfor grenseverdiene som er tillatt.