Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en bmw 528 1996 model.

Plutselig etter litt rolig kjøring steg tempen til max. Jeg prøvde og skru vifta på full guff med full varme, men det kom bare kald luft inn i cupen (selv om motoren var på kokepunktet), og motoren ble heller ikke noe kaldere, så jeg bare parkerte, da jeg skulle kjøre bilen hjemm skjedde det samme, motoren gikk rett forbi normal temp til max temp.

Hva kan være problemet, Jeg tror kansje det kan være vannpumpa som er røken. Er dette dyrt og fikse? er det lett og fikse selv?

takk for svar.

Posted

Ingen varme indikerer flere ting enn mangel på vann (luft i systemet) eller mangel på sirkulasjon. Det tyder og på at vannet koker! Ved kokende vann, så får man kald luft fra varmeregisteret til kupèvifte.

Posted
Kald luft i kupeen tyder på enten for lite vann, eller mangel på sirkulasjon.

Vann er det nok av, mangel på sirkulasjon kan vel være vannpumpa

Posted

Var ute og startet opp bilen nå. Først fulte jeg på ca 0.5 liter vann som mangler fra max merket. Jeg kjørte i gang bilen, lot den bli varm, fikk fortsatt bare kald luft inn i cupen. men det jeg la merke til var at vannslangene var veldig varme, men beholderen som du slår vann på var iskald, det tyder på at vannet ikke får sirkulere i systemet, etter min bedøming må det være vannpumpen som er røken.

Noen som har skiftet dette på verksted?

vet hva det koster?

Posted

Da var problemet ordnet.

Snakket med en som har god peiling på bmw i haugesund, Han mente at det var luft i systemet å ikke noe anna, alt jeg behøvde og gjøre var og lufte.

Det jeg gjorde var og skjære til en flaske og stappe nedi påfyllingen og bruke den som et "sugerør" Åpnet de 2 lufteskruene og blåste til det kom vann ut.

Da dette hvar gjort fyrte jeg opp bilen, det såg ut til at tempen holdt seg bra, men fortsatt kald luft i varmeaparatet. Da Begynte jeg og stusse litt på vannpumpen igjen, men jeg prøvde og lufte en gang til etter jeg hadde hatt bilen igang i noen minutter, å der kom det mer luft, så var det og starte bilen igjen og blåse på ny, sånn holdt jeg på en 6-7 ganger før alt luft var ute av systemet. og alt funker som det skal nå..

Det skal vistnok være en svakhet på 1996-1999 e39, så vist bilen din går seg varm kan du prøve og lufte systemet.

Posted
Da var problemet ordnet.

Snakket med en som har god peiling på bmw i haugesund, Han mente at det var luft i systemet å ikke noe anna, alt jeg behøvde og gjøre var og lufte.

Det jeg gjorde var og skjære til en flaske og stappe nedi påfyllingen og bruke den som et "sugerør" Åpnet de 2 lufteskruene og blåste til det kom vann ut.

Da dette hvar gjort fyrte jeg opp bilen, det såg ut til at tempen holdt seg bra, men fortsatt kald luft i varmeaparatet. Da Begynte jeg og stusse litt på vannpumpen igjen, men jeg prøvde og lufte en gang til etter jeg hadde hatt bilen igang i noen minutter, å der kom det mer luft, så var det og starte bilen igjen og blåse på ny, sånn holdt jeg på en 6-7 ganger før alt luft var ute av systemet. og alt funker som det skal nå..

Det skal vistnok være en svakhet på 1996-1999 e39, så vist bilen din går seg varm kan du prøve og lufte systemet.

Men da kan jo ikke systemet være tett siden det kommer luft uten videre, med andre ord så vil du ha samme problemet om en liten stund.

Posted
Da var problemet ordnet.

Snakket med en som har god peiling på bmw i haugesund, Han mente at det var luft i systemet å ikke noe anna, alt jeg behøvde og gjøre var og lufte.

Det jeg gjorde var og skjære til en flaske og stappe nedi påfyllingen og bruke den som et "sugerør" Åpnet de 2 lufteskruene og blåste til det kom vann ut.

Da dette hvar gjort fyrte jeg opp bilen, det såg ut til at tempen holdt seg bra, men fortsatt kald luft i varmeaparatet. Da Begynte jeg og stusse litt på vannpumpen igjen, men jeg prøvde og lufte en gang til etter jeg hadde hatt bilen igang i noen minutter, å der kom det mer luft, så var det og starte bilen igjen og blåse på ny, sånn holdt jeg på en 6-7 ganger før alt luft var ute av systemet. og alt funker som det skal nå..

Det skal vistnok være en svakhet på 1996-1999 e39, så vist bilen din går seg varm kan du prøve og lufte systemet.

Men da kan jo ikke systemet være tett siden det kommer luft uten videre, med andre ord så vil du ha samme problemet om en liten stund.

Sant så du seie, får vel ta og levere den på verksted

Etter en liten kjøretur med litt hard kjøring viste det seg at tempen steg igjen.

Posted
Ingen varme indikerer flere ting enn mangel på vann (luft i systemet) eller mangel på sirkulasjon. Det tyder og på at vannet koker! Ved kokende vann, så får man kald luft fra varmeregisteret til kupèvifte.

Ikke for å være vrang..hehe, men jeg regner med at du svarer på Turbo-Tommy som sier:

"Kald luft i kupeen tyder på enten for lite vann, eller mangel på sirkulasjon."

Jeg vil vel si at Turbo-Tommy har helt rett.

lite vann / ingen sirkulasjon vil gi resultatet koking. Men det første du vil merke er ingen varmluft i kupeen. Det er jo ikke nødvendig å la bilen gå helt til kokepunktet når du merker at noe ikke stemmer..hehe

:wink:

Spørsmålet blir vel hva du legger merke til først....har du flaks, merker du ingen varmluft, og klistrer øya til temp måleren resten av turen.

Er kjølevæsken på grensen til hva som kan kjøres med har jeg opplevd at du kan kjøre pent, uten koking, men du får ikke varmluft. Dette kan selvsagt varriere fra bil modell til bil modell.....

Posted

Kan være termostaten som ikke åpner for kaldt vann fra radiatoren også. Den skal åpne på ca. 90 grader. Gjør den ikke det , så går motoren varm.

Nå har vi "styra" med en E34 med samme problemet. Der var det termostaten og termostathuset som ikke var som det skulle.

Skifta begge og alt er i orden.

På en E39 som vi har så var det ekspansjonstanken som hadde en lekkasje helt nede i innfestningen på radiatoren. Der lekte det vann når motor ble varm , og trakk inn luft når den stod stille.(litt kødd å skifte)

Å lufte og blåse funker. Men kjøleveske i kjeften er ikke helt optimalt.

Ta hageslangen og ta av spylemunnstykket slik at du bare har selve slangen.

Stapp den ned i ekspansjonstanken og klem til med hånden rundt påfyllingshullet slik at du ikke slipper ut så mye luft der. Åpne lufteskruen og la vannet renne til spruten står ut av lufteskru hullet. Når det ikke kommer luft ut , setter du på skruen igjen , samt lokket til ekspansjonstanken. (PS.sjekk at lokket til ekspansjonstanken har begge gummiringene , hvis ikke så lekker denne også)

Og det er VIKTIG at dette gjøres når bilen er KALD !

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...