Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver for tiden og seriøst vuderer å selge E46'en min til fordel for en E31 850/840, men tenkte det kunne være lurt å høre litt her om hva man burde være på jakt etter og se etter av feil o.l. så jeg ikke kjøper katta i sekken ;)

Tar gjerne i mot alt som er av tips og råd her. Noen årganger som er utsatte for feil e.l.? Automat vs manuell?

Jeg heller litt mot at 840 ville vært et lurere kjøp siden (jeg regner med) at det er samme motoren som er brukt i flere andre bmw-serier. Men har ikke sett noen av disse til salgs.

Det ligger jo et par ute på finn.no nå og de varierer en god del i pris. Den som selges av forhandler på Nærbø frister med tanke på forhandlergaranti og den virker orginal, men prisen er kanskje litt i høyeste laget for min del..

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17449285

Skrevet

Har du noen gang kjørt en E31?

Skal du bruke den som hverdagsbil/ eneste bil?

Regn med at det blir mye dyrere bilhold enn e46.

Eldre modeller som det finnes flest av her i landet trenger endel slitedeler og disse koster.

jeg har hatt min e31 i 3 år og bare i utgifter til å holde bilen gående har det nok gått nærmere 100.000kr, og det dukker stadig opp nye ting.

Totalt med modifikasjoner har jeg brukt over 200.000kr.

I Norge finnes det SVÆRT få manuell biler, 840 er også uhyre skjelden.

Totalt er det ca 100 biler i landet så utvalget er lite.

Kjøper du 850 må du regne med er forbruk på 1,5+ liter på mila, forsikring er ikke så billig det heller.

Baksetene er ubrukelige så det er i praksis en 2 seter, bagasjerommet er stort, men ingenting passer inn der.

regn med å bytte følgende.

Pluggledninger og fordeler lokk. (fort 10.000 bare der)

Vær obs på lekke toppdeksel pakninger.

Radiatorene er svake.

Bremser, dempere og fjærer. OBS elektroniske dempere er svin dyre.

Foringer i forstillingen er dårlige, og stor sjanse for å bytte ut endel styrings deler. travers foringer og andre foringer bak kan ha fått det på eldre biler.

Inne i bilen er det pixel feil på kjørekomputer, el-heisen på setene og hendelen for å vippe setene kan ryke, rullegardina i bakvinduet ryker også på mange biler.

Jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe en E31, men har du ikke kapital til å følge opp bilen så ville jeg latt være.

Ellers gjelder vel nyest mulig på årgang, men de aller fleste her i landet er fra 90-92.

Å holde og bruke en slik bil er ikke billig.

Skrevet

Takk for svar!

Klar over mye av det du nevner, ja. Litt kjedelig at du har brukt så mye på å holde den gående. Virker litt i overkant, men det er kanskje i verkstedregninger?

For min del hadde i denne omgang blitt eneste bil, men i og med at jeg bor i Kristiansand blir bilen for det meste stående i garasje og ikke noe jeg er avhengig av. Dermed er ikke forbruk heller noe jeg bryr meg nevneverdig om. Er mer på jakt etter en klassisk bil som ikke det allerde er flust av på veiene, men er jo viktig at den ikke faller fra hverandre av seg selv ;)

Forsikring har jeg fått tilbud på ca 4000/10 000 i året med delkasko og full kasko som er nokså det samme jeg må ut med til E46'en.

Ellers så tar jeg det meste av reperasjoner og slikt selv eller via kontakter, så det er deler som blir kostnaden. Har også tilgang på diagnoseverktøy som bl.a. har spart meg mye penger på e46'en, men ja, koster gjør det nok, men noe må man jo bruke pengene på ;)

Viktigste for min del er igrunn at motoren og drivverk holder. Slitedeler og småplukk er jo litt av hobbyen. Derfor frister 840 mer enn 850. Sett flere som nevner på andre forumer o.l. at det er omtrent dobbelt så mye som kan gå feil i en 850 kontra 840 siden v12 er to komplette 6'er motorer satt sammen.

Men som du sier er det ikke mange 840 som kjører rundt..

Ang. manuellgir er ikke det noe jeg må ha, jeg lurte mer på om automatkassene hadde noen kjente svakheter. Det blir jo fort veldig dyrt å bytte..

Men får se, jeg har ikke noe hast med å skaffe meg en så foreløpig undersøker jeg litt rundt e31 og et knippe andre biler, og holder øynene oppe i markedet.. Ser det er veldig varierte erfaringer med bilene. Noen sier, som deg, at det koster flesk å holde den gående, mens andre sier de bare går og går uten problemer.

Skrevet

motor problemene med 850 er nok sterkt overdrevet, og henger mye igjen med at de første 750'ene hadde noe styrings problemer, noe som var fikset før 850 kom i produksjon.

Har sett bilder av disse motorene som har vært demontert etter 250.000km og alt ser nytt ut, ikke antydning til slitasje.

Noe av dette er verksteds regninger ja, så er litt å spare på å skru selv, desverre har ikke jeg anledning til det alltid.

Min bil var vel det man kan kalle for "med komplett service hefte", dog har det vært mye alikevel.

Jeg bytta alle tenningsdelene og det gjorde mye på forbruket.

Flere foringer var utslitte samt at jeg bytta alle styrestagene pga slarkete styring, dog er ennå snekka litt slakk, men det ble mye bedre.

Fjærene og demperne var utslitt så disse ble bytta ut med skikkelige greier, samt at faste camberplater ble montert for å minimere understyringen og ytterkant slitasjen på framhjulene.

radiatoren min sprakk i fjor så det var også noe.

Akkurat nå har jeg noen små problemer med en sete heis, samt at jeg tror at håndtaket til sete rygg tilten snart ryker på førerstolen.

men satser på interiør overhaling til vinteren.

Har nye gromme bremser på vei over fra England i disse dager så da blir nok de bedre de også.

Stereo anlegget ble bytta ut i sin helhet og nye felger ble kjøpt inn.

Flere ting på trappene med min bil både i år og framover.

Hadde håpet å holde meg under 500.000 totalt på denne bilen, men ser ikke ut som det går.

Automat kassene har som jeg vet en svakhet, det sjekkes ved å sjalte mellom D og R, dersom denne skifter treigt og hardt så sjekk først olje nivået, er det ok, så er nok et stempel inne i kassen i ferd med å ryke, noe som medfølger en girkasse overhaling.

Nå som jeg har fått min bil 100% teknisk så forventer jeg ikke noe mer på mange år. kanskje en foring i ny og ne.

Mine utlegg er kanskje i overkant, men jeg har vært fast bestemt på å få denne bilen i 100% stand og har nok derfor gjort endel ting som ikke var helt nødvendig der og da, f.eks bytta masse foringer fordi de var gamle, ikke fordi de var slitt.

Min bil står mye i garasje den også fordi jeg reiser mye utenlands i jobben, og at bilen kun sommerkjøres.

Jeg betaler vel ca 7-8000 i forsikring med 8000km, men jeg har denne som nr 2 bil og har ikke full bonus.

Skrevet

Aha, ja, det du sier nå høres egentlig ut som forventet. Å få en bil 100% koster og er ikke helt i mine planer i første omgang - selv om det såklart er ekstra moro.

Har erfaring med eldre bmw'er fra før også. Vi hadde bl.a. en 635csi for noen år tilbake. Motor/gir/drivverk var helt topp, men alltid noe annet smådill å pusle med. Var noe sånt jeg håpte en 840/850 også kunne bli.

Det som jeg såvidt nevnte i første post er å bruke litt ekstra kroner på å kjøpe en fra forhandler med garanti, og så kjøre en full naf driftstest og få leverandøren til å gå over alt som blir funnet. Håper på den måten å få en bil som iallfall holder en liten stund før utgiftene begynner å løpe ;)

Skrevet

Ja jeg hadde som mål å få den sånn den var da den rullet av produksjons båndet eller bedre.

Og det har kostet, mye av det jeg skal ha byttet krevde spesial verktøy så da havna bilen på verksted.

delekosten min har nok ligget rundt 50.000kr, det inkluderer noen opgraderings deler og senkesett/ bilstein dempere.

har nok verksted regninger på omtrent det samme beløpet i tillegg og jeg er ennå ikke ferdig.

har noen modifikasjoner som ikke blir billige på tapetet i sommer, og en hellakkering på sikt.

Finner en tråd om min bile her om du er interessert.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=89701

Skrevet

Den var virkelig fin! Skjønner at du har lagt litt penger i den når den ser sånn ut ;)

Litt oppgraderinger blir det nok på meg også når jeg kan ta meg tid og råd, men noe slikt resultat tør jeg ikke håpe på med det første.

Apropo.. Jeg skal prøve å få noen til å gå og se på den som jeg linka til i første post, men ser på dette bildet

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... 588883.jpg

at det er et lys som lyser oppe til høyre i instrumentpanelet. Hva er det? Det er klippet bort fra nærbildet som får meg litt til å lure om det er airbagen..

Skrevet

vel det kan se ut som airbag lampa ja.

En annen ting denne bilen har er EDC, elektroniske dempere. er disse slitte så er de sinnsvakt dyre, tror det er snakk om fort 30.000 for et sett nye, så mange har fjernet de og erstattet de med vanlige dempere.

Ser jo på felg bildet at bremsene nok må skiftes ut snart.

jeg bor i Stavanger så det tar meg 20 min å kjøre til Nærbø.

Desverre så er jeg i Kina på jobb til 18 juni så jeg har ikke anledning til å se på bilen før det.

Skrevet

Aha, takk for rådene! Godt å ta med seg om kjøp skulle bli aktuelt. Har noe familie i Sandnes så får ordnet selv at noen går og ser på den :)

Men hvis airbag lampa lyser så blir jeg med en gang litt tvilende. Får jo høre om de vet hvorfor og evt. fikser det før levering.

Gjorde akkurat det samme med E46'en. Kjøpte fra bruktbilforhandler med airbag feil. Han lovet at det skulle han ordne og at det bare var å resette feilmeldingen. Så jeg tok ordet hans på det og tok bilen der og da.

I ettertid viste det seg å være sensormatta i pasasjersetet, og når jeg leverte den tilbake så unnskyldte han seg med at han måtte bestille deler. Når jeg purret skulle han plutselig ha egenandel fra min side, og til slutt hørte jeg ikke noe mer fra han. Jeg betalte heller aldri egenandelen så gav litt opp til slutt. Ordnet det heller selv..

Skrevet

ja det er ikke så lett, kan jo hende at bare tenningen er på å motoren ikke er i gang på bildet, ikke så lett å si siden man ikke ser turtallsnåla heller.

uansett lykke til.

Kjøper du en bil så gi meg beskjed. jeg holder på å samle de norske e31 eierne, har fått tak i en 15-20 stykker som jeg har på en mailing liste.

Skrevet

denne var jo litt interessant. har selv lyst på E31. så når E34'en blir ferdig satser jeg på salg til fordel for 850. syntes forøvrig den 95modellen du linket til var veldig billig? og forresten, kom ikke 850 med 5,4l i 95?

Skrevet
  S.Hafsmo skrev:
denne var jo litt interessant. har selv lyst på E31. så når E34'en blir ferdig satser jeg på salg til fordel for 850. syntes forøvrig den 95modellen du linket til var veldig billig? og forresten, kom ikke 850 med 5,4l i 95?

Jeg har sett flere til under 200 000. Ikke 95-modeller da, men de billige ryker som regel veldig kjapt. Ligger en annen ute på finn.no til 169 000 også. Om det er noe å kjøpe er jo en annen sak ;)

Jeg har også stussa litt på motoren. 5.0 literene gikk vel ut av produksjon i '94? Men bilen kan jo ha blitt produsert i 94 og førstegangsregistrert i 95.. Er vel ganske vanlig tror jeg

Skrevet

kanskje det ja. ang. pris pleier jo denne å dobbles med en gang bilen er nyere enn 92! har ihvertfall aldri sett en såpass ny bil til rett over 200k. ;)

det med maskinen kan vel være som du sier, 94 mod regget i 95.

Hauken:

Den eneste kassen jeg vet har dette problemet med kulene i kassa er automatkassa til M60 motorene. så det er isåfall 840i frem til 96 som har dette problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...