Ellingx3 Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Hei! For en uke siden sprakk ekspansjonstanken i radiatoren på bilen min. Og temeraturmåleren skøyt til værs. Så jeg bestillte helt ny radiator fra stavanger radiatorservice. Det var lett å montere radiatoren, men når jeg skulle etterfylle kjøleveske får jeg et problem. Når jeg har "luftet" systemet det vill si sette A/C på fullt(varme), lar bilen bli varm og øker turtallet. (Husket også å åpne lufteskruen) Nivået i ekspansjonstanken øker og når lokket på ekspansjonstanken. Deretter begynner vannet å koke i ekspansjonstanken. Probleme er da at nivåe i ekspansjonstanken ikke vil være på et stabilt nivå og går opp og ned som en jojo. Vet noen hva som kan være galt? Jeg legger også til at det nettop er skiftet vannpumpe. 520i e39
Firefighter Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Hei....du er vel ikke alene med å ha problemer med å lufte systemet.... Her har du en oppskrift som har fungert for meg.... løsne lufteskruen på radiatoren - slå på tenningen (ikke start motoren) - still inn varmeapparatet på maks temperatur og viftehastigheten på lav - fyll på kjølevæske(sakte) helt til vannet som kommer ut av lufteskruehullet er fri for bobbler og skru så igjen. I tillegg så pleier jeg å klemme på kjølerens øvre og nedre slanger for å presse ut luft som evt er igjen i systemet. Etterpå starter du motoren og lar den gå til normal arbeidstemp. Håper dette er til hjelp
stoffer Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Tror du har da slått fast at det nok var en årsak til at ekspansjonstanken din sprakk. Det skal ikke være så problematisk å lufte e39 og OM du ikke får luftet skikkelig skal IKKE bilen begynne å koke av den grunn. Tror nok at mange som sliter med lufting egentlig har andre årsaker, gåen toppakning er en av mulighetene, gåen vannpumpe?, lekasje annet sted? Sjekk oljelokket for majones.
Ellingx3 Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Vannpumpen er ny, å det er ingen tegn til ødelagt toppakning, dvs jeg har sjekka peilepinnen for vann og oljelokket for "majones"
bjalle Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Bilen må også være gjennomvarm minst 30 min kjøring,ekspansjonstanken fyller (rører)du kun når motor er kald,fyll om nødvendig kjølevæske i lufteskrue hullene med en liten trakt hvis det må etterfylles under lufting.
Ellingx3 Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Ja, der var dommen klar. Toppen er gåen. Må ha ny topp, evt ny motor. Bilen var på verksted for to uker siden etter at multireima havarerte på biltur over fjellet. Som Falken medlem ,satte de satte bilen på biltransporttilhenger å kjørte den hjem på døra, de 30 mila til Haugesund. Dette vell å merke etter at verkstedet hadde erstattet reim og satt inn ny vannpumpe. Verkstedet har antakeligvis forhastet seg litt under luftingen av systemet, så etter bilen hadde vært i gang i 20 første minutter kokte bilen å toppen røk..
Recommended Posts