Gå til innhold

m50 koker - bruker olje, kjølevæske og bensin(!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Lufter problemet mitt her ang. min m50b20 fra en e34 som nå står i min e36.

Motoren er med Siemens nett og hjerne!

Så til problemene:

1. Jeg får kjøletempen inne i instrumentet - men den begynner på 1/4 når bilen er kald og bruker knapt 1-2 min på å nå rødt. (No kidding)

Tok en diagnose m/carsoften og fikk : "Kühlmittelfühler - Spannung nicht.." ett eller anna - "spenning ikke sannsynlig" direkte oversatt til norsk. Hva skal det bety - forskjellig spenning på el.netta på e34 vs e36?

2. Bilen koker! Når jeg starter bilen, går/står kjøletempen på midten og går raskt mot rødt?!? Bilen kokte senest idag, da jeg var ute og testa bilen.Hørte en høg hvesende lyd fra kjøleslangene - stoppa og åpna radiatoren og ble møtt med boblende kjøleveske som stod i lufta - blanda med en slags oransj avleiring.

Jeg får sirkulasjon i kjølevannet - pumpa og termostaten funker. Eneste at vifta på vannpumpa holder samme tempo hele tida ser det ut som - viskosekoblinga?

3. Hele bilen rister når bilen står på tomgang. Ved cruising og plutselig pådrag i samme gir, får jeg ikke noe respons - som om den får for mye bensin og såå akselererer den! Ellers dårlig tomgang når bilen er igang også opptil 2500rpm -.-

4. Selv så mistenker jeg lmm , lamda er ny - men ledningsnettet er klipt i fra før av så, kan det være dårlig kontakt her (ved lamda kontakt)? Veivsensor er også ny - har lest at det er lurt å skifte kamsensor også - hvorfor?

Begynner nesten å lure på om toppakning er defekt, siden den bruker alt dette. Eneste er bare at når kjølevæska stod i taket idag, så var det ikke noe slags oljefilm eller lignende i den..

EDIT: 5. Jeg har aldri hatt BMW før, men når jeg setter tenninga i trinn 2, så sprøyter dysene inn bensin i ca 5 sek. Nesten som om bensinreleèt kickstarter og fortsetter i noen sekunder. - Skal det være sånn?

Takker for svar! :?

Skrevet

Du burde være mer forsiktig med å åpne kjølerlokket når bilen koker, en ting er nå at du kan få kokende kjølevæske utover hele deg å bli kraftig forbrent, men når du åpner lokket så slipper vannet ukontrolert ut og deler av kjølekanalene tømmes for vann, som igjen gjør at motoren blir ennå varmere på disse stedene. Noe som gjør vondt værre...

Skrevet

er det sirkulasjon i kjølevannet ditt? høres litt ut som vannpumpe, men den kan føre til toppakningshavari, og topphavari. det at bilen "drukner" kan være kjøleveske tep sensor som har en el.feil, er defekt eller får feil målinger i forrhold til motorens egentlige tempratur fordi det ikke er sirkulasjon i vannet eller mye luft i vannet og vil muligens gi for mye bensin da den tror motoren er kald. vert å sjekke...

Skrevet
er det sirkulasjon i kjølevannet ditt? høres litt ut som vannpumpe, men den kan føre til toppakningshavari, og topphavari. det at bilen "drukner" kan være kjøleveske tep sensor som har en el.feil, er defekt eller får feil målinger i forrhold til motorens egentlige tempratur fordi det ikke er sirkulasjon i vannet eller mye luft i vannet og vil muligens gi for mye bensin da den tror motoren er kald. vert å sjekke...

Trodde jeg også. Skrudde ut vannpumpa mi, (som jeg fikk med bilen) er visst helt ny. Ifølge meg så er denne i orden - dvs. impellerene såg fine ut og alt gikk rundt som det skulle.

Ellers så får jeg opp trykket i slangene til radiatoren også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...