Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Undersøkelser viser at folk ser på seg selv som ansvarlige bilister og at de kjører forsvarlig. Likevel bryter de med viten og vilje fartsgrensene, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Kanskje det på enkelte strekninger faktisk er forsvarlig å holde høyere hastighet enn skiltet! :o

Sånn ellers er det oftest en Audi som skal forbi på motorveien. Kanskje speedometrene til Audi viser for lite? :lol:

Skrevet

Begrepet "råkjøring" er det alltid like morsomt å se hvordan brukes.. 90 i 80n er tydligvis det.

Videre viser rapporten at det er en svak tendens til at unge menn bosatt i spredtbygde områder, kjører fortere i 80-sonene enn de som bor i byer, skriver VG.

Det er logisk, siden det er mer avsidesliggende veier, ingen kø og mindre trafikk.

Skrevet
Finnes det noen komplett liste på dette? BMW ligger nok på en "solid" andreplass tipper jeg, desverre. :(

Andre OG tredjeplass faktisk.. (bare se hvor mange "mistet lappen" tråder det ligger her inne)

Skrevet

lurer på hvordan de forsker på det der. jeg kjører ikke mer ulovlig i bmwn i forhold til i opelen. kjører like hardt med begge bilene mine jeg :P

Skrevet

^^^@sjøbuse: det er ikke det som er poenget. Poenget er at ved kvalitative studier utført, er tendensen størst hos audi-bilister når det gjelder å bryte fartsgrensen.

Skrevet
lurer på hvordan de forsker på det der. jeg kjører ikke mer ulovlig i bmwn i forhold til i opelen. kjører like hardt med begge bilene mine jeg :P

jeg kjører hardere med saaben enn bmwn...

Skrevet

I VG i dag, 31/05 står det en liste over "fartssyndere og bilmerker: De som svarte at de "av og til" og "ofte" kjører over fartsgrensen på veier med 80-sone, fordelt på hva slags bilmerke de kjører."

Audi

Ofte: 15%

Av og til: 48%

Honda

Ofte: 12%

Av og til: 37%

Volkswagen

Ofte: 12%

Av og til: 40%

Mazda

Ofte: 10%

Nissan

Av og til: 36%

Volvo

Toyota

Peugeot

Ofte: 9%

Av og til: 38%

Ford

Ofte: 8%

Opel

Skoda

Av og til: 35%

Mitsubishi

Ofte: 6%

Av og til: 35%

Jeg biter meg merke i at hverken BMW eller Mercedes Benz er representert i denne undersøkelsen. Til tross for den relativt store andelen av disse bilene i den norske befolkning. Jeg mener dermed at denne undersøkelsen blir statisktisk urelevant. I følge statistisk sentralbyrå ( http://www.ssb.no/vis/emner/10/12/20/bilreg/main.html )så hadde Mercedes den 6. største andelen blandt bilmerker i Norge, og BMW den 9. Honda finner vi på 13. plass og Skoda helt nede på 20. plass.

På den annen side, så kan man si at statistikken representerer begge ender av skalaen. I følge VG er det blitt spurt 4500 mennesker. Det vil si at hvis man tar statistikken fra SSB i bruk (De største bilmerkenes andel av personbilparken pr. 2007 - 2008), så er det da spurt 540 Volkswagen eiere og 90 Skoda eiere. (dette er ca.tall da det ikke kommer frem av statistikken til SSB det korrekte antall prosent.) Det er også spurt ca. 261 audi eiere. Når 12 prosent av VW eierene sier de kjører for fort blir dette ca. 65 førere. mens audi sine 15 prosent bare blir 39 førere. Burde ikke da VW være det merket som troner på toppen da det er flere biler av det merket i trafikken, og dermed en større andel som kjører for fort?

På den annen side, så kan de være så heldig at de har klart å treffe på 375 eiere av de forskjellige merkene, men sier vi at det finnes 3 prosent Skodaer i bilparken, blir de nødt til å finne disse på forhånd, eller ringe 12500 vilkårlige mennesker (bare på Skoda biten). :P

Kanskje dette kan være med på å illustrere media sin evne til å fremstille fakta feil?

^^^@sjøbuse: det er ikke det som er poenget. Poenget er at ved kvalitative studier utført, er tendensen størst hos audi-bilister når det gjelder å bryte fartsgrensen.

Er ikke dette en kvantitativ studie da? Kvalitative studier dreier seg om noen få objekter som blir grundig "undersøkt". Vil ikke akkurat si at 4500 stykker er noen få objekter.

(Nå sitter jeg på jobb og surrer litt med dette, og siden klokken er 03.00, kan det være at hele mitt ressonnement er helt på jordet, men men.)

Hehe.

Skrevet

jeg bryter ikke fartsgrensa mer verken i opelen min eller audien til broren min enn jeg gjør med bmw`n. samme pokker hva det står på panseret kjører jeg stort sett likt med alle bilene jeg kjører.

Skrevet

jeg bryter ikke fartsgrensa mer verken i opelen min eller audien til broren min enn jeg gjør med bmw`n. samme pokker hva det står på panseret kjører jeg stort sett likt med alle bilene jeg kjører.

Poenget er ikke at bilene får sjafører til å kjøre fortere (selv om det i enkelte tilfeller kan være slikt og), men at sjafører som liker å kjøre fort ofte velger biler som Audi eller andre biler som popper opp i slike statistikker.

For øvrig virket det ut som en svært dårlig utført statistikk.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...