beerba Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Hvordan skal man ha automaten når man kjører med campingvogn, i D eller S eller kjøre manuelt? Kjører en 2001 525iAT
Hawkon88 Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 uten at jeg har noen teoretisk erfaring til å uttale meg, ville jeg kjørt i d. bruker man s, ligger man høyere på turtall, og bruker dertil mer bensin- men "til ingen nytte", da jeg går utifra at du ikke presser bilen noe serlig med henger på. (dersom du kommer til en bratt oppoverbakke eller noe sånt har du jo alltids kickdown med samme funksjon) i nedoverbakker hvor du må holde igjen på farten, ville jeg låst den i girene manuelt, og supplert med bremsen hvis nødvendig- og dette med fare for varmgang i bremsene går jeg utifra at du kjenner til..
Robkill Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Jeg ville bare kjørt i D, og tatt det manuellt når det trengtes! Ikke alltid man er helt enig med bilen når den girer opp et gir i en bakke
beerba Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Skrevet Mai 31, 2009 Ok, det hørtes jo egentlig fornuftig ut. Det med varmgang og bremser vet jeg om(har kjørt henger i ca 20år, men ikke med automat).Takker for svar.
torfinn9990 Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Det kan være lurt å skifte til et lavere gir manuelt i bakker. Dette for å minske belastningen på girkassen. Hva sier instruksjonsboka?
bjalle Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 steptronickassen girer ned selv når du berører bremsen i nedoverbakker,går utmerket å kjøre i D.
hillmar Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 steptronickassen girer ned selv når du berører bremsen i nedoverbakker,går utmerket å kjøre i D. Det gjør vel alle kasser med ATC (Adaptive Transmission Control)... Kom allerede i 530/540 i 1993.
Knut O E61 Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Antar at du har bensibil. Når du kjører med tung tilhenger så må man dra bilen litt lengre på girene og da er sportsprogrammet helt perfekt. Har hatt e39 520iAT og campingvogn i flere år. Kjørte alltid i sportmodus når vognen var på. Bensinforbruk 1.4 - 1.8 liter pr mil i snitt alt avhengig av fart og veistandard. Vognen hadde dobbel aksling. Det er sannsynligvis mer økonomisk å kjøre med enkelakslet. Motoren og girkassen jobber med høyere temperatur enn normalt og du kan oppleve drammatisk økning i motorens oljeforbruk når du kjører med tung tilhenger. Spesielt hvis du har helsyntetisk olje. Med diesel er vel ikke dette så merkbart da den har høyere dreiemoment og lavere driftstemperatur.
Runet Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Har kjørt mye amerikansk bil med henger, og disse er ikke vant til norske fjell... Regner med at prinsippene med disse er det samme for alle automater da varmen er hovedfiende nr 1. Derfor var det vesentlig å sjekke om bilen hadde skikkelig oljekjøler til automatkassa. På et par biler ettermonterte jeg ekstra oljekjøler. I tillegg er hovederegelen at ved høy belastning, feks oppoverbakke og igangsetting, velger man et høyre gir fremfor et lavere gir (altså et gir som gir høyere turtall istedet for et som gir lavt turtall). Dette gir bedre kjøling til kassa pga økt oljestrøm gjennom kjøler. Med andre ord girte jeg mye manuelt hvis jeg synes den selv valgte et gir som ikke ga særlig turtall. Etbannet tips som gjelder motoren når du drar henger opp fjella, er at den også jobber lettest på et passe høyt turtall. Da utvikler den minst varme og får mest kjøling pga raskere kjølevanngjennomstrømming. Stiger likevel temperaturen på motoren, så sett varmeapparatet på varmeste stille (og åpne alle vinduer om det blir varmt inne). Da stjeler varmeapparatet varme fra kjølevannet. Skulle det likevel bli for varmt til at man finner det tilrådelig å fortsette, så stopper du bilen, men lar motoren gå. Kjølevannet sirkulerer da og vil transportere bort varmen. Stopper du motoren mens temperaturen stiger, vil ikke varmen fordele seg på samme måte, og toppen kan ta skade. Har du i tillegg turbo som har jobbet veldig hardt, er det enda viktigere å la bilen gå på tomgang en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå