Gå til innhold

Litt spm ang startsperre på e36. Hva må jeg huske å ta med?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey.

Bare lurer på noen små ting ang startsperre på e36.

Det er nå snakk om en 95mod e36 sedan 316 med m43.

Dette er en delebil som ribbes og alt skal ut.

Men hva må man huske å ta med for å få fyra motor i annen bil senere?

Hvordan er det med denne ews/ewsII boksen eller hva den kalles?

Sitter denne plugger i motorledningsnettet, eller i bilens ledningsnett??

Tenker litt på om man skal sette denne motoren inn i en bil senere som aldri har hatt startsperre.. Da mangler den kanskje fort litt ledninger til dette??

Det samme gjelder kanskje avleserringen som leser chip'n i nøkkel..

Er denne koblet rett til motor-el nett? El til bilens el nett??

Ting som jeg har tenkt på er:

- Hjerne

- Motorledningsnett

- Chip i nøkkel + avleser-ring

- EWSI/EWSII boks ...

Noen som har peil? :-)

Takk!

Skrevet

Du har fått med deg det meste, bortsett fra den sende/motakerboksen som avleser ringen er montert til, men denne er ikke kodet opp mot noe så den kan skaffes fra en annen bil også om nødvendig.

Alt startsperre greien er i bilens ledningsnett, bortsett fra en enkel ledning som går fra ews boksen og til motorkontakten under panseret, vidre her går den til ecu (motorhjernen).

Ekelt å legge opp denne ledningen når du skal sette motoren i en ikke-ewsII bil senere.

Skrevet

Men jeg bør ta med bil ledningsnett..?

Eller er det mulig å plukke ut kun lednnett til disse komponentene lett..?

Eller er det en grei sak å koble opp avleserring og ews boks osv sammen uten ledn.nett, altså å legge opp dette el nettet selv.. ??

Hvor sitter denne boksen jeg har glemt hen..?

(den sende/mottaker boksen avlserringen er montert til..) :)

Skrevet

Du kan enkelt legge opp de ledningene selv, du må ikke ha ledningsnettet, da er det vel greit å bytte hele ledningsnettet i bilen hvilket er noe mer jobb.

Det er en del pins på komponentene men det er ganske få du faktisk trenger for å få det til å fungere.

Den sende/motakerboksen er ved rattstammen et sted i nærheten. Avleserringen har en kabel på en halvmeter ca, så det er jo bare å følge den, skal være enkel å finne.

Det er lurt å ta kontaktsokkelen som sitter på f.eks ewsII modulen og bruke den slik at du bare kan skjøte de kalbene med de du selv legger opp for å få best mulig kontakt.

Skrevet

Har snakket med han som plukket ut motor og alt nå.

Han fant ikke noe boks i tillegg til avleserringen.. det gikk visst en ledning rett fra avleserringen til ews boksen, og fra ews boks igjen til bil-el-nett...

Skrevet

Det var rart, det høres mer ut som ews3, men det skal ikke være på biler med slikt årstall, kom noe seinere.

Den svarte boksen nederst til venstre er den jeg tenker på.

Som sagt er den ikke kodet mot det andre, så den kan kjøpes fra etc GS eller taes fra en annen bil, det samme gjelder avleser ringen.

Er kun EWS boks, nøkkel(chip) og motorhjerne som må være kodet sammen.

ewseksempel.jpg

Skrevet

Ok.., takk for info ihvertfall :-)

Ordner seg nok da.

Men om man har disse komponentene fra samme bil (som matcher)

Så kan dette også brukes på annen tilsvarende motor eller?

Må ikke brukes på den motoren det satt sammen med?

(For dette er kodet mot hver andre., ikke mot motor.. ?)

Skrevet
Du må skru ned hanskerommet, så vil du se den, den sitter i ei plasthylle der.

Aha.., ok.

Takk :-)

  • 2 weeks later...
Skrevet

Noen som har koblingsskjema for dette?

Har nå disse delene:

- Hjerne

- Avleserring med sender/mottaker-boks

- Chip (nøkkel)

- EWS(II?) boks

Så regner med jeg har det jeg skulle trenge nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...