Gå til innhold

Hvordan teste om lambda funker..? ohme/måle med multimeter??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey!

Noen som vet om jeg kan teste en lambda jeg har liggende løst ved å ohme den med et multimeter f. eks. ???

Eller er det noen måte å teste denne på uten å koble den til bilen og kjøre diagnose???

Ved ohming f.eks.

Hvilke av de 4 ledningene skal måles med hvilken annen? El jord?

Noen som har verdier disse skal ha..??

Tusen takk! :-)

Skrevet

Hei.

Du kan ohme de to hvite ledningene.

Skal variere fra 0-16 ohm ettersomden blir varmere :)

Spenningen skal da ligge mellom 0.01-1V

Skrevet

Ohme de to hvite sammen..?

Dersom det ikke er noen hvite da..? :P

(Har flere lambdaer med forskjellige farger..)

EDIT:

Har nå målt mellom de to hvite på den ene her.

Og det ga rundt 0,05 ohm, :-)

Er i forbindelse med spm til NSR her på forumet jeg lurer.

Har prøvd å måle endel på den gamle lambda'n også, men der får man ingen resultat samme hvilken man måler sammen..

Men nå er problemet å finne ut hvilken av ledningene fra lambdaen

(2 hvite, en grå og en svart) som skal hvor på kontakta til bilen (en gul, en svart, en grønn og en brun)

Skrevet

hva slags bil er det ? en gul, en svart, en grønn og en brun har jeg ikke sett på en BMW før..

På lambdaen kan du måle mellom den grå og den svarte(volt) mens du varmer opp lambdaen med gassflamme fort(ca 2 sek). Da skal du få en spenning fra den. 1 volt ca.

Skrevet

Dette er en 93 modell E36 320i Coupe

(M50B20 med vanos)...

Fargene er i kontakta fra bilen (som er festet ved siden av girkassa..)

Om det hjelper noe, kan jeg sjekke hvilken av hver av disse ledningene som gikk til dem gamle lambdaen. (den gamle lambdaen har farger: en svart, en rød, en gul og en hvit)

Må lambdaen være tilkoblet bilen for å måle spenningen som du skriver..??

Skrevet

Har et par lambdaer fra E39 520 liggende..

Og dem ligner.., mener det er samme farge på ledningene også.

Kan disse brukes tro??

(Det er da M52B20.., men vanos her også)

Skrevet

To av ledningene er til selve følerelementet. De andre to er til et varmeelement. Føleren må være varm for å fungere. Derfor har den innebygget et varmeelement som skal bringe sensoren raskere opp til riktig temperatur, slik at den kan fungere.

Det er to typer oxygen sensorer (lambda sensor) som brukes i biler i dag. Det ene er Zirkonium sensor og det andre er Titanium sensor. Zirkonium sensoren gir ut en spenning som variere mellom 0 og 1 volt. Titan sensoren har en variabel motstand som varierer med oksygeninnholdet i eksosen.

Disse sensorene måler restnivået av oksygen i eksosen. Med føleren ute kan man i hvertfall sjekke at varmeelementet fungerer.

mvh

Torfinn

Skrevet

Titan lambdaen kjennes igjen på den røde signalkabelen. Nye kjøpes billigst hos koed.no:

11-78-1-427-884 Lambdasonde (6PA-009-166-461) NOK 1.002,00 / NOK 1.252,501

Skrevet
Titan lambdaen kjennes igjen på den røde signalkabelen.

Ok..

E39 lambdaene har det..

Men ifølge Online ETK så er det ikke samme delnr på M52B20 lambda og M50B20 lambda...

Men du mener jeg kan bruke lambda fra E39 520i (M52B20 m/vanos)

på denne (M50B20 m/vanos), så lenge det er samme farge på ledninger??

Må si denne lambdaen ser mindre ut også enn den med hvite ledninger.

Men de fra E39 ligner mye på den gamle fra 320'n.

  • 5 months later...
Skrevet

Låner tråden din litt jeg AlXz. Skal prøve å koble ut lambda, men hvor sitter kontakten på andre siden av ledningen? :? Er det den som sitter i girkassa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...