AlXz Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Hey! Noen som vet om jeg kan teste en lambda jeg har liggende løst ved å ohme den med et multimeter f. eks. ??? Eller er det noen måte å teste denne på uten å koble den til bilen og kjøre diagnose??? Ved ohming f.eks. Hvilke av de 4 ledningene skal måles med hvilken annen? El jord? Noen som har verdier disse skal ha..?? Tusen takk!
Glennski Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Hei. Du kan ohme de to hvite ledningene. Skal variere fra 0-16 ohm ettersomden blir varmere Spenningen skal da ligge mellom 0.01-1V
AlXz Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Skrevet Mai 31, 2009 Ohme de to hvite sammen..? Dersom det ikke er noen hvite da..? (Har flere lambdaer med forskjellige farger..) EDIT: Har nå målt mellom de to hvite på den ene her. Og det ga rundt 0,05 ohm, Er i forbindelse med spm til NSR her på forumet jeg lurer. Har prøvd å måle endel på den gamle lambda'n også, men der får man ingen resultat samme hvilken man måler sammen.. Men nå er problemet å finne ut hvilken av ledningene fra lambdaen (2 hvite, en grå og en svart) som skal hvor på kontakta til bilen (en gul, en svart, en grønn og en brun)
jensemann23 Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 hva slags bil er det ? en gul, en svart, en grønn og en brun har jeg ikke sett på en BMW før.. På lambdaen kan du måle mellom den grå og den svarte(volt) mens du varmer opp lambdaen med gassflamme fort(ca 2 sek). Da skal du få en spenning fra den. 1 volt ca.
AlXz Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Skrevet Mai 31, 2009 Dette er en 93 modell E36 320i Coupe (M50B20 med vanos)... Fargene er i kontakta fra bilen (som er festet ved siden av girkassa..) Om det hjelper noe, kan jeg sjekke hvilken av hver av disse ledningene som gikk til dem gamle lambdaen. (den gamle lambdaen har farger: en svart, en rød, en gul og en hvit) Må lambdaen være tilkoblet bilen for å måle spenningen som du skriver..??
Glennski Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Må lambdaen være tilkoblet bilen for å måle spenningen som du skriver..?? Du varmer den opp med en blåselampe
tomerikk Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Denne motoren har titanlambda som har en annen virkemåte enn vanlige lambdaer, og må byttes med ny titanlambda. Den kan ikke måles på samme måte.
AlXz Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Skrevet Juni 1, 2009 Har et par lambdaer fra E39 520 liggende.. Og dem ligner.., mener det er samme farge på ledningene også. Kan disse brukes tro?? (Det er da M52B20.., men vanos her også)
torfinn9990 Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 To av ledningene er til selve følerelementet. De andre to er til et varmeelement. Føleren må være varm for å fungere. Derfor har den innebygget et varmeelement som skal bringe sensoren raskere opp til riktig temperatur, slik at den kan fungere. Det er to typer oxygen sensorer (lambda sensor) som brukes i biler i dag. Det ene er Zirkonium sensor og det andre er Titanium sensor. Zirkonium sensoren gir ut en spenning som variere mellom 0 og 1 volt. Titan sensoren har en variabel motstand som varierer med oksygeninnholdet i eksosen. Disse sensorene måler restnivået av oksygen i eksosen. Med føleren ute kan man i hvertfall sjekke at varmeelementet fungerer. mvh Torfinn
tomerikk Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Titan lambdaen kjennes igjen på den røde signalkabelen. Nye kjøpes billigst hos koed.no: 11-78-1-427-884 Lambdasonde (6PA-009-166-461) NOK 1.002,00 / NOK 1.252,501
AlXz Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Skrevet Juni 1, 2009 Titan lambdaen kjennes igjen på den røde signalkabelen. Ok.. E39 lambdaene har det.. Men ifølge Online ETK så er det ikke samme delnr på M52B20 lambda og M50B20 lambda... Men du mener jeg kan bruke lambda fra E39 520i (M52B20 m/vanos) på denne (M50B20 m/vanos), så lenge det er samme farge på ledninger?? Må si denne lambdaen ser mindre ut også enn den med hvite ledninger. Men de fra E39 ligner mye på den gamle fra 320'n.
tomerikk Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Her ser du hvem som har titan lambdaer, alle bruker samme delenr. http://www.schmiedmann.no/Search.aspx?q=11781427884
tomerikk Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Sjekk også pris her: http://www.lambdapower.co.uk/partsearch.asp Obs. BMW bruker forskjellige sonder på div. modeller. Lamdapower har de fleste.
Rannem Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Låner tråden din litt jeg AlXz. Skal prøve å koble ut lambda, men hvor sitter kontakten på andre siden av ledningen? Er det den som sitter i girkassa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå