Gå til innhold

Bygge om åpen basskasse til lukket


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge om den enorme basskassa som står i min E34 sedan. Den måler følgende:

Høyde: 400

Lenge: 450

Bredde: 900

Det er montert to stk 12'' Rockford-elementer av noe slag, tror det er P1 de heter, men de ser ikke ut som de nyere P1-elementene da. Forstereren husker jeg ikke helt, står vel 660W med stor skift på den (driver kun subben altså)

Denne kassa er for stor, kan bare få den inn ved å legge den slik at elementene peker oppover, ser jo litt mongo ut egentlig. Så vidt at de ikke går i taket. Kassa har også to "mellomstore" porter (får ikke sjekka dimensjon nå pga bilen står på verksted).

Tenkte jeg uansett skulle bygge om denne kassa til en lukket løsning istedet, pga trenger mer plass i bagasjerommet, i tillegg hører jeg mye på rock og metall og der er god punch viktig :) (vet det er bakdeler også)

I tillegg er den helt vinkelrett alle veier, slik at jeg ikke får utnytta vinkelen på seteryggen bak.

Det jeg egentlig trenger å vite er hvor mange liter den nye kassa bør være i forhold til den nye. En kompis sier man kan halvvere volumet, men har lyst til å høre hva dere mener :)

Har laget en barnehage-aktig skisse over hva jeg har tenkt, har bare tatt sånn ca. 50% reduksjon av antall liter. Bredden er perfekt så den gjør jeg ikke noe med :)

Øverst er kassa som den er nå, nederst er min "prototype"

1n0wrhcnp0cn6xb7pxij.png:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge basskasse er en vitenskap... Skal du ha det perfekt nytter det ikke med ca, passe og "det er enklest".

Men for de fleste er ikke "perfekt" nødvendig... Hvis elementene dine heter p1 og du finner et som heter p1 på sidene dems ville jeg gått for kassevolumet som de oppgir for dette. (selvom det ikke er nøyaktig det samme, er det sannsynligvis bare en oppgradering av det du har). Jeg ville også bygd kassa med separate kammere for hver av subbene.

Det jeg tror du vil finne ut er at det vil være lettere å bare begynne fra bånn, istedefor å modde den kassa du har... En 22mm MDF plate, trelim og noen tvinger så er du igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig lage en ny en ja, gidder ikke å bruke de samma materialene. Det å lage den er ikke noe problem :) Er kjøpt brukt denne, så målene er ikke akkurat skreddersydd for min bil.

Trenger ikke få det klin perfekt, skjønner det er vanskelig, men skal bare ha noe som funker greit. Er ikke så kravstor til basskassa.

Når du sier to separate kammere, skal det da være helt tett i mellom slik at de er helt separert fra hverandre? Eller skal det være et visst åpenrom?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener 2 helt separate kammere. Det enkleste er å bare finne anbefalt kassevolum for suben (eller tilnærmet lik sub) og gange med 2. Så bygger du kassa utifra det, men du setter inn en skillevegg (gjærne dobbel) i mitten. Ikke no hokuspokkus.

Grunnen til det er at det ikke er no regel som sier at 2 elementer i en kasse skal ha dobbelt så stort volum som ett. Derfor er det lettest å lage det som 2 kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...