Oxford Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Noen som har erfaring med bytte av oje på ZF med ca 150k eller mere på telleren. I følge ZF bør det ikke byttes oje etter 80k vist det ikke er utført tidligere. Noen tanker?
hillmar Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Litt mer info... Hvilken bil, automat/manuell, årsmodell osv...
bjalle Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Er det automat steptronic så trenger oljen ikke skiftes sier bmw,samme gjelder bakaksel,men etter 200 000 km girer min like fint og mykt ,men jeg tror jeg garantert vil skifte snart likevel fordi såkalt lifetimeoil varer ikke evig.
hillmar Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Er det automat steptronic så trenger oljen ikke skiftes sier bmw,samme gjelder bakaksel,men etter 200 000 km girer min like fint og mykt ,men jeg tror jeg garantert vil skifte snart likevel fordi såkalt lifetimeoil varer ikke evig. +1! har på følelsen at lifetime olje="holder ut garantitidenolje", mtp. at det nesten bare er bilprodusentene selv som sier at det er lifetime..
Oxford Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 Det er en steptronic i en 98 E39 523. Noen sier at en bør bytte olje og sil, men ZF sier at en ikke bør bytte olje etter 80k, fordi ny oje løser gammel slagg som kan sette seg i ventiler osv. og føre til havari. Lurer på om noen har erfaringer rundt dette. Olja i kasse ser vel ikke bra ut etter 10-11 år. Har hatt kasse som døde på 190k uten skift. Litt dyrt,45k. Håper å slippe nye 45.
hillmar Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Jøss, sier ZF det? Hmmm... Det jeg har hørt er at du skal være forsiktig med å flushe kassa når den har gått langt (150-200') pga. problemet med slagg osv. Men har skjønt det sånn at å bare ta en enkelt oljeskift (skru av bånnpanna og filteret) bare skal være bra. Har selv gjort det på min med 213k på tellern.
turn-in Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Les hva Ringstad Automatic Transmission Service skriver: http://rats.no/service.html Girolje bør byttes etter 40000km. Tenk også på at det blir en del kondens i det norske klimaet.
Oxford Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Skrevet Juni 3, 2009 At ojen bør byttes etter 40-60k er ZF og BMW også enige i. Men når bilen har pasert 80k har slagg dannet klumper i kassa som ny olje løser opp og frakter rundt i systemet og kan påvirke ventiler osv.slik at kassa fusker og tar skade. Jeg får motsridende annbefalinger og lurer på om noen har fått problemer etter oljeskift
hillmar Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Første jeg har hørt som har fått BMW til å "innrømme" at lifetime ikke er lifetime... Jeg kan bare snakke for meg, jeg har ikke hatt problemer etter ett år/15k km... Tror jeg ville hørt med erfarende automatkasseverksted som rats
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå