Bmw e39 Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 Jeg tror topp pakninga er gåen, evt bare et lite hull i den, for det bygger seg opp så mye trykk i ekspansjonstanken. Uansett om bilen er kald, så kommer det mye trykk ut av eskapnsonstank lokket. Kjølevannet stiger når jeg åpner lokket, å når motoren er kald, så skal vel kjølevannet være ca midt i ekspansjonstanken?????
GiljeN Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 viss det bobler og freser i tanken med en gang du starter den så er det hull/sprekk i toppen..synd men sant:S Mvh
stoffer Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 Hvor langt har den gått? Toppakningen har ikke for vane å gå på disse med mindre motoren er kokt eller misshandlet . Men det er mange ting som kan gi symptomene og jeg har selv flere ganger trodd at nå må det skift til og så har det vist seg å være bagateller som hull i ventilerings slange, vann i kammeret hvor bremsekraftforsterkeren/vakumpumpe står, hull i vakumslange osv. Om du åpner ekspansjonstanken med motoren igang så vill det være trykk der ja med mindre motoren er helt kald mens du gjør dette. Om vannet står midt på kommer jo helt an på om du har riktig kjølevannsmendge i utgangspunktet. Mister du kjølevann?
Bmw e39 Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Skrevet Juni 7, 2009 Det trenger nå ikke være spekk i toppen, er nå nåkk at det bare er et lite hull i topp pakninga...??? Bilen ble Ganske så varmkjørt i fjord da jeg var på ACR på banen der, da sprakk radiatoren, slik at jeg mista all kjøleveska på banen( Var vedig varm når jeg kom meg inn i pitten igjen) Men nå har eg skifta så å si allt av kjølestystem. Vannpumpe,Radiator m ekspansjonstank, Thermostat å thermostathus. Var å snakka med en mekaniker hær om dagen, han sa at hvis topp pakninga var gåen, så ville bilen gå på kok nesten med en gang... Men jeg tror nå at hvis det bare er et lite hull som gjør at det kommer comp luft sammen med kjølevannnet, så trenger den ikke å gå på kok. Men må få den på veksted til uka å få testen den for Hc/Oc eller comp test.
Bmw e39 Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Skrevet Juni 7, 2009 viss det bobler og freser i tanken med en gang du starter den så er det hull/sprekk i toppen..synd men sant:SMvh Det bobler ikke å freser når jeg starter bilen når den er kald, eneste som skjer er at når jeg skrur av lokket til eksp tanken, så kommer det mye trykk ut, å kjølevannet stiger.
GiljeN Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 sleit me det lenge på en m30..og da var det bare luft i systemet som nektet og komme ut..da steig vannet med en gang termostaten åpnet..pleier ikke "lufte" skruen og ryke på de e39ene ?
Bmw e39 Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Skrevet Juni 7, 2009 sleit me det lenge på en m30..og da var det bare luft i systemet som nektet og komme ut..da steig vannet med en gang termostaten åpnet..pleier ikke "lufte" skruen og ryke på de e39ene ? Jeg vet at det er et helvette å lufte systemet på e 39, men så lenge det kommer varme i coupeen når thermostaten åpner, så skal det jo være greit luftet. Men kan jo hende at den åpner forde om at det er pittelitt luft i systemet. Nei, har ikke hørt at lufte skruen bruker å ryke, vet at ekspansjonstanken, eller radiatoren bruker å ryke, slik som den gjorde på min. Hvis det ikke er eksp tank likket du tenker på???? Lokket skal vel slippe ut trykk når det kommer over 1,5 kg.
GiljeN Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 letteste vil jo være og kjøre en sylinder lekasje test ? er vell en verksted time eller noe det Mvh
stoffer Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 Synes ikke det er noe spes med luftingen på e39, hver gang jeg hører noen si det viser det seg til slutt at det var andre problemer som hull på kjølesystem, tett radiator, lekk radiator, toppakning osv. Systemet lufter seg selv det, men for at man ikke skal gå å etterfylle kjøleveske i hytt og pine og risikere å ha ALTFOR lite på systemet må man ta en av flere prosedyrer, men selv om man gjør den i halvsøvne med et veldig so so resultat skal bilen overhode ikke begynne å koke av den grunn. Om du har et lite hull på toppakning så kan det fortone seg på mange måter men som oftest vill du miste kjølevann og før eller senere koker motoren. Men dette kan fortone seg på mange måter og er lekasjen liten nok kan du kjøre i lang tid uten å merke noe særlig til det. Men om det bobler voldsomt i ekspansjonstanken med kald motor spøker det nok for paknignen ja. Skruen det dere snakker om er plast lufteskruene og disse ryker i skru toppen fordi folk lufter, lufter, lufter, lufter og lufter, folk skal lufte bort de potensielle problemene jeg nevnte tidligere .
Bmw e39 Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Skrevet Juni 7, 2009 Synes ikke det er noe spes med luftingen på e39, hver gang jeg hører noen si det viser det seg til slutt at det var andre problemer som hull på kjølesystem, tett radiator, lekk radiator, toppakning osv. Systemet lufter seg selv det, men for at man ikke skal gå å etterfylle kjøleveske i hytt og pine og risikere å ha ALTFOR lite på systemet må man ta en av flere prosedyrer, men selv om man gjør den i halvsøvne med et veldig so so resultat skal bilen overhode ikke begynne å koke av den grunn.Om du har et lite hull på toppakning så kan det fortone seg på mange måter men som oftest vill du miste kjølevann og før eller senere koker motoren. Men dette kan fortone seg på mange måter og er lekasjen liten nok kan du kjøre i lang tid uten å merke noe særlig til det. Men om det bobler voldsomt i ekspansjonstanken med kald motor spøker det nok for paknignen ja. Skruen det dere snakker om er plast lufteskruene og disse ryker i skru toppen fordi folk lufter, lufter, lufter, lufter og lufter, folk skal lufte bort de potensielle problemene jeg nevnte tidligere . Nei, det er greit å lufte dette systemet, hvis man vet hvordan man skal gjøre det. Men luftinga på disse typer bmw er ganske annerledes enn på feks audi osv... Da radiatoren sitter så høyt i forhold til motoren. Men skal få tatt en HC test, så får jeg vite hva som feiler med en gang.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå