Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, reiv av den ene drivakslelen bak på E30en min her en dag. Og tenkte da siden jeg har sperr at jeg kunne prøve å kjøre litt videre å se hvordan det gikk. Trodde den viskose sperra fra 325IX sperra mer og mer nå drivakslene gikk i forskjellige hastigheter. Fikk den greit opp i fart, og hadde rundt 80 km/t et par kilometer. Men plutselig opp en bakke svikta fremdriften sakte med sikkert. Og til slutt var det ingenting igjen.

Altså, det jeg har gjort er å kjøre med IX diff og kun drift på 1 hjul. Den andre akselen var helt fri til å rotere. Og etter å ha bytta drivakselen har jeg ingen sperrevirkning igjen på diffen. Spinner kun på 1 hjul som om jeg har en vanlig diff.

Har jeg da ødelagt diffen helt? At det har blitt så varmt inni der at noe er blitt svidd eller smelta. Har ikke helt forstått hvordan denne diffen fungerer egentlig. Men tror det har noe med at en olje ligger mellom noen lameller, og når lamellene går med forskjellige hastigheter skaper dette friksjon og varme som gjør at olja utvider seg og skaper trykk som gjør at det blir en sperrefunksjon(?).

Noen som vet bedre og kan komme med en forklaring, kan det fikses? Har ikke fått sjekka olje enda heller, må det være olje på diffen for at sperrefunksjonen skal virke? Eller ligger alt dette inni et forsegla hus?

Skrevet

jada du har brennt lamellerne i diffen,

disse sperrer bare 25% så når du kjører uten 1 drivaksel i 80 kmt kan du tenke deg omdreiningerne på lamellerne...

det går ann å få kjøpt nye lameller :)

Skrevet

Er viskose diff på IX ja. Men de tåler ikke å bli kjørt med et frihjul slik som du har funnet utav. Husker ikke helt hvordan det var men olja/gelen i viskosesaken blir for varm..

Kan faktisk ødlegge slike viskosesenter differ bare med å kjøre bremsetester. Det er nok i ekstreme tillfeller.

• 1 month later...
Skrevet

Se her ja, ser ikke ut til å fått mail om svar på denne. Men ja, kjører fremdeles med denne diffen, og den har ikke fiksa seg selv til nå :roll: Men det blir vell å handle en ny da, hvis det er snakk om noe gele greier inni der tipper jeg du må være diffbremsprofessor for å kunne fikse det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...