320it Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 Hei hei. Er det noen som har bytta vanos på s50b30en? er det noe spesielt man må tenke på? må kammene stilles inn på nytt? var en kar som sa man måtte trykksette vanosen med trykkluft når man skulle stille inn kammene, men har det for meg at det er på dobbel vanos.
en325ic Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 grunn før at man setter trykk luft på er pga kontrolere at vanosen regulerer rett..
320it Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Skrevet Juni 12, 2009 er det nødvendig da hvis man har en ny overhalt som er kontrollert fra før da?
ProjectE39 Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 Står ingenting i Beisan Systems sin DIY for overhaling av vanos om at man må trykksette med luft for å sjekke...
320it Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Skrevet Juli 21, 2009 ok. men trenger man å sjekke timingen etter bytte av vanos? må vell ikke av med verken kjede eller drev på registeret.
Rayb Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Var en kar som sa man måtte trykksette vanosen med trykkluft når man skulle stille inn kammene, men har det for meg at det er på dobbel vanos. Stemmer det, dobbelvanos på S-motorene må trykksettes og kjøres med en switch-box etter overhaling. Står ingenting i Beisan Systems sin DIY for overhaling av vanos om at man må trykksette med luft for å sjekke... Beisan har bare prosedyren til M-motorene.
320it Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 s50b30 har vell enkel vanos. men det jeg ikke skjønner er hvordan cam timingen kan bli feil, ved bare å ta ut vanosenheten å sette inn en annen. er jo bare et stempel som som går inn og ut, skulle jo ikke ha noe å si hvordan den blir tredd på splinesen....? kan noen forklare?
Rayb Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Uten at jeg vet det med sikkerhet tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for timingen på s50b30 motoren. Har sett litt på bilde fra GS:
320it Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 ok. kan heller ikke skjønne at det skulle bli noe forskjell. har bestilt en overhalt vanos, og han jeg bestilte fra mente at jeg måtte sjekke timingen etter bytte. han mente at hvis det ikke ble satt på plass slik det sto, ville det bli feil. men skjønner ikke helt hvorfor. på TIS sto det heller ikke noe om at man skal sjekke timingen etter bytte, bruker jo å stå beskrevet alt som er nødvendig der...
Rayb Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Spurte om dilemmaet ditt på e46fanatics: Quote: Originally Posted by Tele Seams to be a "vanos fever" going around! BMW forums in Norway are full of posts for vanos repairs and questions Thanks again to Beisan! Did my vanos 6-7 months ago and I really felt a power gain below 3000rpm. But I'm now disguising a vanos repair with a guy that has a Euro E36 3.0 M3 (S50B30 engine) and the question is: Does he have to bother with the engine timing as long as he leaves the crank and kam's in the same place when he replaces the vanos unit? Quote end. Her er svaret jeg fikk: Congrats on your vanos seals repair and the nice performance benefits you're receiving. The Euro S50 single or double vanos can be removed and replaced without disturbing the timing. The splined shaft(s) is disconnected from the vanos before removing the vanos. The BMW TIS (software repair manual) documents this repair under engine variable camshaft timing. Beisan will have a seals repair kit for the Euro S50 single and double vanos units in ~2 months.
320it Skrevet Juli 31, 2009 Forfatter Skrevet Juli 31, 2009 skal forresten bytte det drevet mellem tannhjul på kam og det som går på kjeden. da kan det vell fort bli litt feil timing eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå