Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå begynner jeg å bli ordentlig frustrert.

Problemet ligger i at jeg får bare start på motoren ved hjelp av annen bil m/startkabler.

Batteriet er tre dager gammelt, og måler for øyeblikket nesten 13V.

Ladespenningen på tomgang er 13,7V, noe som visstnok er heeelt på høyde med normalen på tyske biler.

Jordingskabelen på batteriet har vært fryktelig dårlig, så den skiftet jeg idag - noe som desverre heller ikke gav resultater.

Når jeg vrir om tenningen, skjer det overhodet ingenting.

Bilen oppfører seg som om batteriet er -flatt- om jeg ikke pumper på med strøm fra annen kilde. Alle lysene i dash lyser, og "dimmes" når jeg vrir om tennigen (som om den belaster batteriet veldig - egentlig helt som normalt under oppstart). Forskjellen er at det ikke skjer en dritt. Startmotoren klikker ikke en gang.

Men, etter å ha kjørt bilen en 5-6 minutter, starter den på egenhånd, gang på gang .. på gang - helt frem til motoren blir kald igjen.

Noen som har vært borti lignende?

Skal sies at jeg overhodet ikke har noe kjennskap til opphavet av startmotoren - den ble plukket fra en bil som hadde gått 300.000 (gjort der og da, fordi min egen var død). Men, den drar jo HELT fint rundt når det tilføres ekstra strøm.

Beklager litt rotete innlegg, men jeg sliter med å få satt ord på frustrasjonen..

Skrevet

Hmm, kan høres ut som det er spenningsfall her. Ettersom den lader så lavt også.

Start motoren, mål ladespenninga på dynamoen (+ kabalen på dynamoen og dynamohuset), mål så spenningen på batteriet, om det er stor differanse (mer enn 0,4 volt, tror det er grensa) Kan det være det som er problemet.

Skrevet

Hmm.. Fikk beskjed om at det var helt normalt at tyske biler lader rett rundt der +/- noen tidels-volt.

Den har fungert feilfritt (og aldri ladet noe særlig mer enn dette, de fire årene jeg har hatt den) frem til nå. Kan det være det kun er noe galt med startmotoren? Denne ER bestillt, men ville jo være forbanna synd om det ikke var den, og nok en haug med tusenlapper ut vinduet på feiltesting..

Skrevet

13,7 er ok på tomgang

Vanskelig å si hva som er feil, men du kan jo prøve å sette strøm direkte på starteren for å se om den da drar rundt. Da eliminerer du muligens en feil

Skrevet

Startkabel fra minuspol - jordingspunkt på blokka, og startkabel fra plusspol - plusskabel på starteren i tilfelle.

Skrevet

Det høres ut som du har en overgangs motstand mellom batteri og polsko, ta disse av og gjør godt reint. Sjekk også at det er god kontakt der minus / gjordingen er skrudd i chassi.

Skrevet
Det høres ut som du har en overgangs motstand mellom batteri og polsko, ta disse av og gjør godt reint. Sjekk også at det er god kontakt der minus / gjordingen er skrudd i chassi.

Skiftet minus / jord-kabelen i går, og pusset selvfølgelig ned rundt her. Batteriet er helt nytt.

Hva mener du med "overgangs-motstand mellom batteri og polsko"?

Angående kabel mellom chassis og motor, så ser den helt ok ut. Den er gjerne grusom på innsiden, så skifter den i morgen. Det er fortsatt slik at tykkere er bedre, riktig?

Idag virket forøvrig bilen litt. Vred om tenningen på den da jeg kom hjem, og jaggu startet skuta. Startet også tre timer senere, så da kjørte jeg den en times tur. Parkerte den nå i sted, gikk inn, kom på at jeg skulle ha handla, gikk ut, og der var bilen stein død igjen..

Skrevet
Du har ikke tilfedigvis batteriet under baksetet, og startkabler blir koblet til i motor rommet vel?

Nei, er 90-modellen, så det er fremme, på passasjer-siden.

Hvor går egentlig pluss-polen? Kan denne være morken og dårlig, så er vel det like galt som om minus-polen skulle være det?

Jeg håper virkelig ny startmotor gjør slutt på all denne køddinga..

Skrevet

Det er nok spenningsfall han mener. Dette kan komme av irring som gir dårlig strømgjennomgang, men det er ikke bare mellom batteri og polsko, men kan være hvor som helst i kretsen. Det var derfor jeg ville du skulle måle spenningsfallet litt lenger opp her.

Skrevet

kan da være jordinga til startern, ville sjekkt flere jordingspunkter, og pluss kablen.

høres i allefall ut som om startern er fin for min del, om ikke "børstene" inni den er gåene.

lykke til

Skrevet
hadde akkurat samme problemet.. legg en kabel fra minus på batteriet å rett på motoren da blir det nok bra skal du se :)

Spenningsfall kan oppstå både på pluss og minus siden. Så bare sjekk det du, enkleste måte å finne ut på.. ;)

Du kan også lett finne ut om spenningsfallet ligger på pluss eller minussiden, med samme type målinger.. Kan forklare nærmere hvordan du går fram litt senere, men finn ut om det er spenningsfall før du bytter starteren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...