Gå til innhold

Gåen viftemotstand?

semmern
 Share

Anbefalte innlegg

Har en kompis med E39, 2001-modell. Viften hans blåser ganske greit, spesielt når man kjører i god motorveihastighet, noe han gjør en del, siden han bor i Sverige. Nivå 1 på viften i hans bil kjennes ut som nivå 4-ish i min bil til tider, og det er når vi kjører i 100 på norske veier. I 140 nedover i Skåne er det enda verre. Er det gåen viftemostand, eller noe annet rart? Vil gjerne ha dette på det rene før vi kjøper del, for viftemotstand er vel ikke noe som dukker opp på diagnose heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde det jo vært at den blåser dårlig. åssen blåser den når han skrur videre opp a? for vis det er samme hele veien så er det en regulator eller noe som er ødlagt. da vil den kun virke som en av og på bryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok omvendt ja :) Bilen til kompisen min blåser altfor kraftig, selv når man skrur viften ned på 1, spesielt i høy fart. Så vidt jeg forstår holder viftemotstanden igjen viften når man skrur den ned, og når den er gåen er det jo mindre/ingen motstand, så viften får gå så fort den vil. Am I right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sånn på min bil, og det skal jo ikke være "gjennomtrekk" i bilen..hehe. Må vel være motstanden dette her? Noen som har vært borti noe tilsvarende?

Når min motstand tok kvelden, sluttet viften å virke, ble helt død. Men gåen motstand kan gi flere symptomer, bla at viften går for fullt uansett innstilling.

Men motstanden er veldig enkel å bytte selv.. Laget en DIY når jeg skiftet min:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=61468&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min "motstand" (som jeg mener er en tyristor) gikk, så oppførte vifta seg rart.

Gikk plutselig på full guffe... Gikk på full guffe når jeg hadde på omluft..

Til slutt gikk den nesten bare på full guffe, samme hvilke trinn regulatoren sto på.. Eller skrudde jeg klimaanlegget av, så ble det stille..

Om dere er usikre på om det er vifteregulatoren, så kryssjekk om dere har samme.. Tar ikke lang tid å ta den ut og putte den inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...