semmern Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 Har en kompis med E39, 2001-modell. Viften hans blåser ganske greit, spesielt når man kjører i god motorveihastighet, noe han gjør en del, siden han bor i Sverige. Nivå 1 på viften i hans bil kjennes ut som nivå 4-ish i min bil til tider, og det er når vi kjører i 100 på norske veier. I 140 nedover i Skåne er det enda verre. Er det gåen viftemostand, eller noe annet rart? Vil gjerne ha dette på det rene før vi kjøper del, for viftemotstand er vel ikke noe som dukker opp på diagnose heller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 Skift kupeluftfiltere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 Sikkert kupefilter ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet Juni 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2009 Jøss..hvordan greier filterne å føre til disse symptomene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 Om filteret er tett, vil det bli dårlig virkning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olan89 Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 da hadde det jo vært at den blåser dårlig. åssen blåser den når han skrur videre opp a? for vis det er samme hele veien så er det en regulator eller noe som er ødlagt. da vil den kun virke som en av og på bryter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Juni 19, 2009 Share Skrevet Juni 19, 2009 Ja, missforsto det hele, trodde hakk 1 på trådstarters bil var som hakk 4 på kompisens bil. Altså at det blåste alt for dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet Juni 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2009 Det er nok omvendt ja Bilen til kompisen min blåser altfor kraftig, selv når man skrur viften ned på 1, spesielt i høy fart. Så vidt jeg forstår holder viftemotstanden igjen viften når man skrur den ned, og når den er gåen er det jo mindre/ingen motstand, så viften får gå så fort den vil. Am I right? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 Ja, størst motstand på lavt trinn. Det med høy fart kan ganske enkelt ha noe med luftstrøm inn i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet Juni 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2009 Er jo ikke sånn på min bil, og det skal jo ikke være "gjennomtrekk" i bilen..hehe. Må vel være motstanden dette her? Noen som har vært borti noe tilsvarende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Juni 20, 2009 Share Skrevet Juni 20, 2009 Er jo ikke sånn på min bil, og det skal jo ikke være "gjennomtrekk" i bilen..hehe. Må vel være motstanden dette her? Noen som har vært borti noe tilsvarende? Når min motstand tok kvelden, sluttet viften å virke, ble helt død. Men gåen motstand kan gi flere symptomer, bla at viften går for fullt uansett innstilling. Men motstanden er veldig enkel å bytte selv.. Laget en DIY når jeg skiftet min: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=61468& Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2009 Tror jeg går for å kjøpe ny motstand til han ja. Har sett den DIYen, den er najs Sånne burde vi ha flere av, og alle burde være samlet ett sted! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 Er jo ikke sånn på min bil, og det skal jo ikke være "gjennomtrekk" i bilen..hehe. Må vel være motstanden dette her? Noen som har vært borti noe tilsvarende? Nei, skal nok ikke det.. Men er det på min Volvo 740... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
miata Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 Når min "motstand" (som jeg mener er en tyristor) gikk, så oppførte vifta seg rart. Gikk plutselig på full guffe... Gikk på full guffe når jeg hadde på omluft.. Til slutt gikk den nesten bare på full guffe, samme hvilke trinn regulatoren sto på.. Eller skrudde jeg klimaanlegget av, så ble det stille.. Om dere er usikre på om det er vifteregulatoren, så kryssjekk om dere har samme.. Tar ikke lang tid å ta den ut og putte den inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå