Lars Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 Hei, hadde bilen min på service i går, og BMW-mekanikeren kunne fortelle meg at det var ulyd og slakk i bakaksel klokka på min E46 320i Dette er jo selvfølgelig en dyr operasjon for meg siden jeg ikke kan skru selv, og ny orginaldel fra BMW koster 11000 kr. Jeg går ut ifra at det er "diff" er det samme som bakaksel klokke? Jeg ser at koed.no har noen brukte differ til salgs, blandt annet en fra en 330i, som er halve prisen av ny. Spørsmålet er om en diff fra 330i 01 mod vil passe min 320i 99mod.? Dersom dette ikke går, eller utveksling e.l blir galt, hvor kan jeg ellers få tak i en rimelig, og bra diff?
Rayb Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 Hvis du ikke har lagt merke til det før han sier det nå kan det ikke være mye slakk. Men det du kan gjøre er å putte på en del sagspon/flis (får kjøpt det i poser hvis du ikke har) og toppe opp diff'en med olje. Kan nesten garantere at diff'en blir "strammere" og den vil holde bedre på oljen hvis den lekker litt i utgangspungtet. Sånn til du får tak i en brukt en som passer din bil altså...
Lars Skrevet Juni 19, 2009 Forfatter Skrevet Juni 19, 2009 hehe.. kanskje bare meg, men jeg syns tipset ditt høres skummelt ut.. Og joda.. jeg har hatt den på verksted flere ganger pga "slakk i drivverk". Har skifta clutch, hardykobling, og bakakseloppheng.. men nå har de altså bestemt seg for at det er diffen som er problemet.. Er i grunnen ikke ute etter en midlertidig løsning. Jeg betaler hva det koster for ny hvis jeg ikke finner en billigere løsning, men hadde vert greit å spart litt penger..
Rayb Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 Er et godt gammelt triks det der Men da helst mot ulyder i diff'en... Men rart de ikke har funnet slakk før nå!? Man tar tak i stikkaksling og i mellomaksel og vrir, har du slakk vil det vise seg da. Vel vel, har du prøvd å finne en brukt på ebay?
Lars Skrevet Juni 19, 2009 Forfatter Skrevet Juni 19, 2009 nix.. men hva gjør at 330i diffen eventuellt ikke passer? Vil den ikke passe på bilen i d hele tatt, eller er utveksling, ellerhvadetheter feil? Eventuellt hvilken innvirkning vil dette ha på bilen min?..
Rayb Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 Kan ikke svare for om diff'en fra en 330 vil passe på festene dine, men tviler på det. Forskjell i utvekslingen spiller liten rolle, det vil enten gi bedre akslerasjon eller større toppfart Det jeg vet er at stikkakslene (drivakslene) og mellomakselen på en 330 har en større diameter enn de på en 320. Ergo vil jeg tro at festene på diff'en ikke vil passe sammen med festene på akslene...!?
Raymond Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 kan jo hende det går og flytte over noen av festene fra den gamle diffen.. bare tenker høyt jeg.. eller skriftlig..
Tor e46 Skrevet Juni 19, 2009 Skrevet Juni 19, 2009 Heisann. Velkommen i e46 slakk i drivverket klubben! Har selv litt slakk å noen dunkelyder, Gikk faktisk til det skritt å bytte diffen min for jeg trodde det var der slakken satt. (det var det ikke) men i ditt tilfelle hvor det faktisk er slakk i den vill det nok være greit og bytte den. Det er faktisk veldig lett å gjøre selv! Sjekk ut linken under, veldig grei måte å få tak i billige deler selv fikk jeg tak i en diff som hadde gått 90tusen å var helt strøken for 3800,- inkl frakt. da jeg fant ut at det ikke var den som var problemet fikk jeg sende den tilbake! Så med andre ord skal det være en trygg måte å kjøpe deler! http://www.nbfbildeler.no/ Hvis du lurer på hvordan du bytter skal jeg prøve å forklare deg om du ønsker! Mvh Torstein.
Raymond Skrevet Juni 20, 2009 Skrevet Juni 20, 2009 om ikke kan det leites i sverige? www.bildelsbasen.se men, er vell litt mer i frakt og toll om man ikke henter... eller så må det sendes som gave ellno.. Mvh Raymond
Lars Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Skrevet Juni 22, 2009 Takker for fine svar! Har sett litt rundt, men det var ikke så lett å finne ut av syns jeg:P Har lest litt på E46fanatics om at alle differ på de forskjellige bensin-E46ene kan byttes om hverandre.. Er det noen her som kan bekrefte det?
NiklasJa Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Når du først skal bytte, hvorfor ikke kjøpe seg diff med brems? Du kommer til å takke meg til vinteren hvis du gjør Sjekk ut: http://www.quaife.co.uk/BMW-330-E46-Qua ... fferential Og: http://www.kaazusa.com/
Lars Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Skrevet Juni 22, 2009 hehe, ja hadde nok vert morro det.. Men dette blir vel dyrt igjen?.. Hvordan funker det forresten?:S Er det en hel diff?.. klarer ikke helt å fårestille meg hvordan det skal være ut i fra det bilde der:P
Tor e46 Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Hmm, hvis du skal bytte til diff med brems f eks en 330 eller lignende tror jeg ikke mellomakselen passer.. Ellers tror jeg man kan bruke 318 diff på 320 bare pass på at du får riktig utveksling! Mener du skal ha 3.91 men ser på delefilmen hos Gs at det er to typer hvor den ene er 3.91 og 3.45..
Lars Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Skrevet Juni 22, 2009 Ja har sjekka opp mot det delenr som står på servicetilbudet jeg fikk fra BMW verkstedet at det var den med 3.45.. Ser på den svenske nettsida som står linket til litt lenger oppe her at det er ikke mange slike til salgs.. Derimot er det mange 3.38 fra 320i facelift.. Vil det har mye å si på min bil? Regner med det blir litt dårligere aks, og litt høyere toppfart? Vil jeg merke mye til det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå