Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har en BMW E-39 Touring, og ila de siste månedene har det oppstått en sak som jeg kanskje tror noen av dere "superbrukere" har tips og råd for.

Saken er at det er en del vibrasjoner i bilen fra ca 105 km/t til 115 km/t. Dekkene har vært avbalansert 3 ganger - så verkstedet er sikker på at det ikke er der. De mener derimot at det kan være støtdemperne. Men jeg opplever ingen normale "ulyder" derfra.

Rimer dette for noen av dere ? Kan vibrasjonene "komme og gå" pga støtdempere ? Jeg hadde regnet med at det ville bli progresivt værre hvis det var støtdemperne, men etter ca 115 blir det normalt igjen.

Kan det være noe annet ? (Jeg regner med at dette forumet ikke nødvendigvis finner løsningen - men kanskje noen har opplevd tilsvarende tidligere)

På forhånd takk!

:lol::lol:

Skrevet

Tror ikke det er feil på demperne. Kan være slark i endeledd eller noe sånt som kan være problemet, men det er en veldig typisk hastighet der det rister litt i rattet. Du har ikke litt kast i felgene dine da?

Skrevet

Kommer vibrasjonene forfra eller bakfra? Forann er det ofte casterstagene som er synderen, de kan være slitte uten at du klarer å kjenne det. Bak burde du sjekke traversforingene, men de burde egentlig verkstedet å funnet...

Men bare så du er klar over det, vibrasjoner er ofte vanskelige å bli kvitt på e39...

Skrevet

Dette er bra! Hadde ikke regnet med såpass hurtige svar..

Det er ikke vibrasjoner bare i rattet, men i hele bilen. Vibrasjonene er både på vinter, og sommerdekk - så jeg TROR at det ikke er knyttet til felgene, men det kan jo være feil.

Vanskelig å si om det kommer forfra eller bak i bilen.

Tror også at vibrasjonene har vært der ei stund, men er blitt sterkere den siste tiden.

Skrevet

Hvis du ikke kjenner noe som helst i rattet ville jeg satset på traversforingene... Be iallefal verkstedet sjekke de. Hvordan føles bilen ellers? Føles den "løs" bak?

Skrevet

Nja... Her brukes ord og utrykk som er litt utenfor mitt normale vokabular, men det kan godt være at den er "løs" bak. Har kjent at den er litt "nervøs" når jeg kjører over ujevnheter i veien

Men det er ikke typiske vibrasjoner knyttet til nedbremsing, eller dårlig avbalanserte dekk.

Skrevet

Da ber du verkstedet spesifikt om å sjekke traversforingene, det tror jeg er det som er mest sannsynelig så lenge det ikke er no åpenlys slakk de har oversett...

Skrevet

Travers foringene bak er garantert feilen her.

4 stk. av dem, og dem er veskefylte og tømmes uten at det syntes på dem, noe som igjen resulterer i utseendemessig bra foringer, men igjen foringer som faktisk ikke funker som tiltenkt.

Tipper bilen din har gått 160-230 000 ett sted. ;)

Skrevet

Jepp!

Gått ca 180 000, and still rolling..

Det later som det sjekk av dem.

Er dette noe som må byttes på verksted, eller kan det gjøres av noen som har skrudd litt tidligere ?

Skrevet

sliter med samme problemet på min også. Noen måte å sjekke om traversforingene er ødelagte på da? (som jeg får til selv). Og hvordan er dette å skifte? Er det virkelig 800kr per stykk? :o

Skrevet

Er ikke så lett å se på de at de er gått, men hvis bilen kjennes "løs" bak og du har vibrasjoner bakfra så er det nok de.

Koster 470kr pr. stk. hos koed.no...

Skrevet

Eg har samme ristingen i min e39 touring som du beskriver her, eg bytta travers foringene og bakdelen på bilen ble veldig bra, men der er en skjelving fortsatt så eg bytta en bærekule, stabbstag linkene og foringene men fortsatt skjelver den noe i 90-110kmt.( det var deler som var begynt å bli slitt)

Ved oppbremsing blir dette værre , det betyr vell skjeve skiver men desse er bytta for ikkje lenge siden, mener å ha lest att slitte casterstag foringene kan føre til kast i skiver, kan noen bekrefte dette ?

Uansett vil eg bytte desse foringene og sjå om dette blir bedre.

min har gått 177tkm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...