Napoleon Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Heisann! Har en BMW E-39 Touring, og ila de siste månedene har det oppstått en sak som jeg kanskje tror noen av dere "superbrukere" har tips og råd for. Saken er at det er en del vibrasjoner i bilen fra ca 105 km/t til 115 km/t. Dekkene har vært avbalansert 3 ganger - så verkstedet er sikker på at det ikke er der. De mener derimot at det kan være støtdemperne. Men jeg opplever ingen normale "ulyder" derfra. Rimer dette for noen av dere ? Kan vibrasjonene "komme og gå" pga støtdempere ? Jeg hadde regnet med at det ville bli progresivt værre hvis det var støtdemperne, men etter ca 115 blir det normalt igjen. Kan det være noe annet ? (Jeg regner med at dette forumet ikke nødvendigvis finner løsningen - men kanskje noen har opplevd tilsvarende tidligere) På forhånd takk!
Flandy Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Tror ikke det er feil på demperne. Kan være slark i endeledd eller noe sånt som kan være problemet, men det er en veldig typisk hastighet der det rister litt i rattet. Du har ikke litt kast i felgene dine da?
hillmar Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Kommer vibrasjonene forfra eller bakfra? Forann er det ofte casterstagene som er synderen, de kan være slitte uten at du klarer å kjenne det. Bak burde du sjekke traversforingene, men de burde egentlig verkstedet å funnet... Men bare så du er klar over det, vibrasjoner er ofte vanskelige å bli kvitt på e39...
Napoleon Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Skrevet Juni 21, 2009 Dette er bra! Hadde ikke regnet med såpass hurtige svar.. Det er ikke vibrasjoner bare i rattet, men i hele bilen. Vibrasjonene er både på vinter, og sommerdekk - så jeg TROR at det ikke er knyttet til felgene, men det kan jo være feil. Vanskelig å si om det kommer forfra eller bak i bilen. Tror også at vibrasjonene har vært der ei stund, men er blitt sterkere den siste tiden.
hillmar Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Hvis du ikke kjenner noe som helst i rattet ville jeg satset på traversforingene... Be iallefal verkstedet sjekke de. Hvordan føles bilen ellers? Føles den "løs" bak?
Napoleon Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Skrevet Juni 21, 2009 Nja... Her brukes ord og utrykk som er litt utenfor mitt normale vokabular, men det kan godt være at den er "løs" bak. Har kjent at den er litt "nervøs" når jeg kjører over ujevnheter i veien Men det er ikke typiske vibrasjoner knyttet til nedbremsing, eller dårlig avbalanserte dekk.
hillmar Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Da ber du verkstedet spesifikt om å sjekke traversforingene, det tror jeg er det som er mest sannsynelig så lenge det ikke er no åpenlys slakk de har oversett...
Ballder Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Travers foringene bak er garantert feilen her. 4 stk. av dem, og dem er veskefylte og tømmes uten at det syntes på dem, noe som igjen resulterer i utseendemessig bra foringer, men igjen foringer som faktisk ikke funker som tiltenkt. Tipper bilen din har gått 160-230 000 ett sted.
Napoleon Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Skrevet Juni 21, 2009 Jepp! Gått ca 180 000, and still rolling.. Det later som det sjekk av dem. Er dette noe som må byttes på verksted, eller kan det gjøres av noen som har skrudd litt tidligere ?
zH- Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 sliter med samme problemet på min også. Noen måte å sjekke om traversforingene er ødelagte på da? (som jeg får til selv). Og hvordan er dette å skifte? Er det virkelig 800kr per stykk?
hillmar Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Er ikke så lett å se på de at de er gått, men hvis bilen kjennes "løs" bak og du har vibrasjoner bakfra så er det nok de. Koster 470kr pr. stk. hos koed.no...
zr1 Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Eg har samme ristingen i min e39 touring som du beskriver her, eg bytta travers foringene og bakdelen på bilen ble veldig bra, men der er en skjelving fortsatt så eg bytta en bærekule, stabbstag linkene og foringene men fortsatt skjelver den noe i 90-110kmt.( det var deler som var begynt å bli slitt) Ved oppbremsing blir dette værre , det betyr vell skjeve skiver men desse er bytta for ikkje lenge siden, mener å ha lest att slitte casterstag foringene kan føre til kast i skiver, kan noen bekrefte dette ? Uansett vil eg bytte desse foringene og sjå om dette blir bedre. min har gått 177tkm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå