muskla Skrevet Juni 24, 2009 Skrevet Juni 24, 2009 jeg har en 540 automat og vurderer å trykke inn en m5 diff med sperre hvor høyt opp i turtall går den før den girer ved normal kjøring?? og hvor høyt i turtall ligger den ved siste giret i 100km/t?? kan jeg skifte til andre differensialer fra mindre motor, f.eks. 525 eller 535??
NiklasJa Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Har vert så snill å regnet litt for deg Tall: E34 M5 3,6 Utveksling 5. gir: 0.81 Utveksling diff: 3.91 E34 540ia Utveksling 5. gir: 0.79 Utveksling diff: 2.93 Hvis du har ett tanhjul som har 13 pinner (A) og ett tannhjul som har 21 pinner ( blir utvekslingen 21:13. Ved å regne litt blir 21:13 = 1.62/1 ergo A må gjøre 1.62 omdreinger for at B skal ta 1 omdreining. Ta utvekslingen til M5'en i 5. gir må motoren gå 0.81 omdreining for å drive girkassen en gang rundt (når girkassen varver fortere en motoren er det kjent som overdrive) Utvekslingen på begge bilene er ganske like. Så jeg kan tenke meg (har ikke noe kilder på dette!) at denne forskjellen blir jevnet ut ved at man har en M5 med 1" større diameter på dekk+felg enn 540'n. Diffen til M5'n rotere bakakselen 3.91 ganger pr. rotasjon av girkassen. Mens 540 diffen vil rotere bakakselen 2,93 ganger. Mtp. at girkassene er tilnermet like, kan vi regne ut at med M5 diffen vil bilen din gå bittelitt over 25% saktere (3.91/100=x, 2.93/x=74,94) på samme turtall og gir (hvertfall på 5. gir som er tilnermet lik utveksling). Konklusjon: Det er viktig å huske på at dette ikke er eksakt vitenskap, mange andre faktorer spiller inn. Som f.eks. driverkstap, og vindmotstand. Men det kan gi deg en grei pekepinn på hvordan bilen vil oppføre seg. Bilen vil forøvrig oppføre seg sprekere og akse lettere. Men du vil ligge på ganske mye høyere turtall i samme fart (25% faktisk! ) Mao. den vil bli mer "sportslig og mindre "cruising". Du vil også miste mye topfart. M5 klarer seg med en slik høy utveksling i diffen fordi den varver mye høyere enn 540'n. Off topic: Hehe ble veldig lang post detta. Men når jeg starta å skrive kunne jeg liksom ikke stoppe Mvh Niklas Kilder: M5: http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=31218 540ia: http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=29117 Formel: http://www.automotivehelper.com/topic34970.htm Kortversjonen: Hvis du finner en M5 (med ca 1" større diameter på dekk+felg enn din bil) og kjører denne i 5'te gir og 100 km/t så burde det bli omtrent samme turtall som med din bil med m5 diff i 5'te gir og 100 km/t Eller hvis du kjører din egen bil kan du regne dette: turtall*1.25=ca turtall på din 540 med m5 diff, i 100km/t og 5'te gir.
muskla Skrevet Juni 25, 2009 Forfatter Skrevet Juni 25, 2009 stæjke, nå er jeg virkelig imponert her her har vi en med sjikkelig teknisk forståelse. godt at folk er så hjelpsomme og legger så mye i interessen sin, for dette var faktisk veldig lærerikt og interessant. over til konklusjonen, du mener at bilen vil miste ca 25% av toppfarten med m5 diff og dette tror jeg stemmer ganske bra ut ifra andres erfaring det at jeg mister toppfart gjør meg ingen verdens ting fordi man suser aldri rundt i 250km/t på norske veier. MEN, forstår jeg deg rett nå - for å finne turtallet der hvor bilen girer om til neste gir så ganger jeg bare turtallet nå med 1,25?? altså det vil si at dersom automatkassen min nå girer om fra 2. til 3. gir på rundt 1500o/m så vil den gire om på ca 1875o/m med m5 differensial?? eller gjelder dette bare i siste giret?? takker så mye for interesse
NiklasJa Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hehe jeg har bare sitti og kryssa fingra for att alt jeg skreiv var rett jeg Lett å skrive feil hvis man ikke har tunga rett i munn. Spørsmålet ditt var hvilket turtall bilen ville ligge på i 100 km/t. Jeg prøvde å besvare det etter beste mulig evne. Vil du finne ut hvilket fart bilen din har under ett gitt turtall og gir må du bruke følgende formel: Du må vite følgende: A = Giret sin utveksling (google er din venn) B = Diffen sin utveksling (google er fortsatt din venn) C = Dekket sin totale rulle diameter (les videre) D = Turtallet (bare fantasien setter grenser) Under er to formler, hvis dette virker veldig overveldende bare bytt ut bokstavnavn med en celle i et regne ark og du har en kjempe fin kalkulator! (fin fin om du skal regne flere ganger) For å finne "C" kan du enten, gå ut å måle antall tommer i diameter dekket ditt er (ytterkant til ytterkant) eller bruke følgende formel (sofa gris versjonen).... Dekkets bredde (i mm) = ÅDekkets profil (i mm) = ØFelgens størrelse (i tommer)= ÆÅ*Ø = ZZ*2 = YY/24.5 = XX + Æ = C (denne verdien trenger du i neste formel) Når du vet verdien av "C" kan du bruke følgende formel for å finne det du leter etter: (C*D)/(A* = RR*336 = Q (mph)Q*1.61 = P (km/t) Og det er verdien "P" du har lyst til å vite! Altså hvor fort bilen din går, i et gitt gir, i et gitt turtall! Bare husk på at du må ha nok HK for å rekke visse hastigheter. PS. Jeg kan tenke meg at hvis man googler litt så finner man denne formelen på internett ett sted. Så slepper du å regne. (men matte er mye mer morsomt, er det ikke?)
muskla Skrevet Juni 26, 2009 Forfatter Skrevet Juni 26, 2009 jeg er veldig imponert, tipper du hadde bra karakter i matte utifra dine opplysninger her så virker det som om et skifte til m5 diff ikke er så dumt. jeg så for meg at jeg fikk en bil som jikk noe vanvittig høyt opp i turtall før den giret om ved normal crusising, men dette stemmer altså da ikke. utfordringen nå er vel egentlig å få til å tilpasse denne diffen på bilen. her må det visstnok skiftes mellom-aksling og akslingene ut til hjula hvis jeg ikke tar feil??
muskla Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 har sjekka på ETK nå, og det viser seg at m5-diffen er bolt-on på 540. kan dette stemme da?
NiklasJa Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Ta en sjekk på realoem.com, det pleier å gi en god pekepinn.
muskla Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 d var der jeg var, ETK på realoem.com noen som vet?
ole_m7 Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 M5 diff passer rett på. HELT lik. ang turtall etc. Du får ca 235km/t på 6000rpm med m5 diffen. i 100km/t vil du ha et turtall omkring 2500rpm. Bilen kommer til å akse MYE MYE bedre, men også en litt døll toppfart da den antageligvis blir på turtallsperra på 5 gir.. Dett er regnet ut i fra 265/40-17 som er lik som på e34. (er hvertfall på min alpina.)
ole_m7 Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Men det skal sies at en slik diff er TUNG og det er plassmangel oppi der. men det går på et par timer..
muskla Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 akkurat det jeg trengte å høre, takker så mye for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå