JohnnyTouring Skrevet Juli 3, 2009 Skrevet Juli 3, 2009 Jeg lurte på om noen hadde erfaring med å ettermontere klimaanlegg til en E30 som ikke har dette fra før? Det er snakk om en 1991 320i touring face lift. Spiller ingen rolle om det er automatisk klima eller bare den enkle "blås kald luft". Alt etter hva som er enklest. Og det skal være et r134a system. Kan evt bygge om r12 (bytte pakninger og slanger og tørker), men helst ikke. Hvilke deler trengs? Er alle braketter og sånn på plass slik at man kan montere delene? Må jeg bytte radiator, eller kan jeg bare sette inn klima termostaten i den gamle? Hvor monteres kondenseren og tørkeren og kompressoren? Er elektronikken plug and play her (at alle koblinger er der, men bare ikke i bruk) eller må jeg koble en del selv? Burde jeg bare gi opp dette med en gang? Mange spørsmål her. Alle svar mottas med takk!
TheBirg Skrevet Juli 3, 2009 Skrevet Juli 3, 2009 Du begir deg nok ut på noe her som kommer til å koste deg en hel haug med penger... Har du et komplett system på hånden eller skal du sy ditt eget anlegg ? Om du må kjøpe alle delene nye kommer det fort på 15 tusen eller så. + masse shitjobb for å få det til å fungere og verkstedtimer (om du ikke kjenner noen som kan vacumere og fylle anlegget for deg) Jeg antar 20-25 laken, ferdig og fungerende. Som sagt om du skal kjøpe nytt og innstallere. Har du noe brukt på gang blir det noe helt annet.
JohnnyTouring Skrevet Juli 4, 2009 Forfatter Skrevet Juli 4, 2009 Ja, jeg fant ut det etter en del forumssurfing jeg også. Selv om kostnaden ikke skulle bli så høy med brukte deler, så er jobben den samme. Å demontere dæsjen og halve bilen kun for å få klima er nok ikke verdt det. Mulig jeg en gang skal lakkere eller renovere. Da vil det kanskje lønne seg. Dersom noen er interesserte er det en svært detaljert BMW verkstedsmanual på hvordan man installerer klima her (tysk og engelsk): http://www.aopitz.com/files/klimaanlage.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå