Gå til innhold

e34 525tds bruksbil-"miniprosjekt", Heilakkering f

Hvor mye senk?  

12 stemmer

1. 1. Hvor mye senk?

• 30/30
      0
    • 40/30
      0
    • 50/30
      4
    • 60/30
      6
    • 80/30
      2
    • 0/0 (orginalt)
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden satt til side mitt 745-prosjekt for å stelle litt med bruksbilen. Jeg er allerede godt i gang så kommer litt sent denne tråden, men men...

DSC_0016-3.jpg

IMG.jpg

Jeg fikk smaken på bmw-diesel etter jeg eide en e28 524td en stund. Da jeg skulle bytte ut den, falt valget på denne godt utstyrte tds'en (executive). Kjøpte den hos Trondheim Bilsenter i januar 2008. Bilen hadde da gått ca 250000. Det var vel den dyreste e34 tds'en som var annonsert på den tiden, men jeg stusset ikke med å kjøpe etter jeg hadde sett og prøvd.

Noe av det første jeg gjorde var å investere i nye hjul. M-paralell(kopi), 8x18 m/ 235/40/18 på alle. Utseendemessig kunne det vært tøffere med breiere felg+dekk bak, men jeg synes det er greit nok slik til "dieseldyret".

Ellers har ikke jeg gjort noe med bilen annet enn ordinært vedlikehold/bytting av slitedeler:

Ny dynamo, multireim&klimareim m/strammere og løpehjul, skiftet 3 stk dyser, returslanger for diesel, traversforinger, "hundebein", stabstagforinger, glødeplugger...blant annet

skifta olje på diff og gearkasse. Er "livstidsolje" på automatkassen men det har ikke jeg helt trua på. Det hadde tydeligvis ikke en tidligere eier heller, for den hadde blitt bytta før :) (dato på filteret)

Motorolje bytter jeg kvar 6-7000

Nå har den da trilla ca 281000

Etterhvert begynte jeg å irritere meg stort over små lakkfeil, steinsprut og småbulker. Helt normalt på en så gammel bil selvfølgelig, men det ble bare mer og mer irriterende for hver gang jeg vaska eller polerte bilen. Noen antydninger til rustangrep var det også. Feks hadde sideskjørta gnaga hull i lakken i dørstokken...

Jeg vurderte på et tidspunkt å selge den, men bestemte meg til slutt for å kjøre på med full shinigs med heilakkering i stedet :P Synes den fortjener det siden tilstanden er meget bra både karosserimessig og teknisk. Fornuftig? kanskje ikke m.t.p påkost/markedsverdi :P men men... fin skal den bli 8)

planer:

*Heilakkering

*nye støtlister på dører og skjermer

*nye m-tech/executive-lister i dørbunn

*nye emblem

*nye dørpakninger og en del andre tjafserier/detaljer

*muligens nye dempere+senking

*nye grøftelys

*sorte DE-lykter(?)

++

e34 er utrolig lett å demontere :)

q8v1a6tw96b3flkfdhn5.jpg

lokari-skjerm er en fin oppfinnelse - se hvor rent det er i innerkjermen etter 14 år på veiene :P

h624slp19u96ib9mp0qf.jpg

sparkling:

wpjysjup3b6udjxpg5vj.jpg

c00q1zekritygb72uvu0.jpg

om62900drv0o8rgmgshn.jpg

0u4u623tnqnu7xo94wc5.jpg

yla9l299buqt6oygz1w0.jpg

pcdpgyvc72kg71a9hz7w.jpg

3lwg02i1rxveozqwc6lj.jpg

ja ja nok for i dag - flere bilder kommer vel :wink:

Skrevet

dette blir bra!

hørte jeg 200 dieselhk++ med rett chip, større turbo og godt justert turbotrykk? det er noe som bør stå på lista for bilen din.

Går et par omegaer her med det oppsettet, trur du bør gå for det! dem leiker seg noe helt jævli med dem.. på tvers i både 2 og 3 gir med feite hjul:)

Skrevet

nesten ferdigslipt og løselig montert.

56uamxl2s3d603pwpcwa.jpg

måtte sparkle på igjen noen plasser der jeg ikke var helt nøgd

phjq7x277281p39lmyz2.jpg

lett slipefyller igjen

sorkqvspikf5stvbu6j9.jpg

når bilen skal få lakk er det seff Magge her på forumet som får jobben

14njqusuxeujtr7u0jl6.jpg8)

7v0c7ob670l7znnz07um.jpg

h99waowzh2cm3zw7vkgp.jpg

ufkkv6wv3qnorg5nwhqs.jpg

r0dda7s9xrypq0tig1d2.jpg

978q6hwilc28lqh7qxlz.jpg

Skrevet

Bare montering igjen

y0nfldo43r1t5ryvjg2u.jpg

Nye deler som skal på

fw8lnp1jidz1aucs9upz.jpg

x7yd570jt3lhlvao69rr.jpg

Mest trolig skal jeg beholde oransje blinklys rundt om, men kjøpte de hvite/tona der for å prøve nå da.

Grøftelysa er tona de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...