Trono Skrevet Juli 8, 2009 Skrevet Juli 8, 2009 Har en E31 850CIA som airbaglyset lyser på. Kombinert med at tuta ikke fungerer har jeg frem til nå mistenkt rattsnella/slip ring'en i rattet for å ha feilet, men i går pelte jeg alt i fra hverandre og målte med voltmeter uten å finne noen dårlige kontakter. Oppi det hele når jeg satt alt sammen igjen merket jeg også at et av relèene faktisk klikker når jeg trykker på hornet, men kommer ingen lyd fra hornet. Så selv om det da sikkert er to separate problemer så er vel kontaktene i rattet i orden iallfall..? Iallfall, har kjørt diagnose med Carsoft og feilen som hele tiden kommer tilbake er: Error 2 - Ignition Circuit - Drivers Side - Defective Alle sikringer er i orden. Er det noen som har noen tips for hvor jeg burde lete eller sjekke nå? Bilen er produsert i slutten av '93 så antar da at det er SRS3 systemet som står i? Fikk vel egentlig bekrefta dette siden error 1 dukket opp etter jeg hadde hatt alt i fra hverandre og forsvant etter en reset. SRS3 er eneste hvor error 1 er feil registert i SRS Control Unit. Men ja, alle tips er velkomne her, ellers må jeg vel bare frem med voltmeteret igjen og gå begynne i en ende. Frister lite..
ProjectE39 Skrevet Juli 8, 2009 Skrevet Juli 8, 2009 Pleier ikke følermatta i passasjersetet å være gåen når airbaglampa lyser hele tiden..?
Gjest Skrevet Juli 8, 2009 Skrevet Juli 8, 2009 er en e39/46/60 greie med sensormattene.. feilen han får opp sier at det er noe feil på tennsatsen til airbagen, altså ledningsbrudd eller def airbag..
Trono Skrevet Juli 8, 2009 Forfatter Skrevet Juli 8, 2009 Jepp, hadde feil på sensormatta i E46'en. Da kom det opp som egen feil. Denne feilen går vel som du nevner rett og slett på ledningbrudd ett eller annet sted mellom styringsenheten og airbagen. Om noen vet hvor styringsgreia til airbagen sitter på disse bilene så si gjerne i fra. Da kan jeg iallfall begynne med å måle kontakten derfra og til rattet.
Ørjan_S Skrevet Juli 9, 2009 Skrevet Juli 9, 2009 Jeg tipper denne koden trigges fordi styreenheten måler for høy/uendelig motstand i avfyringskretsen. Dersom kabelbrudd/dårlig kontakt er utelukket, kan det være brudd i selve eksplosivladningen i airbagen. Dersom du kobler fra airbagen, kobler en pære mellom tilkoblingene i bilen, nullstiller feilkoder og kjører en ny diagnose vil du få testet kretsen helt frem til airbagen (puta). Kommer ikke feilkoden opp på nytt, er airbagen defekt. Kommer feilkoden fortsatt opp, er det noe annet/mer. Men for all del ikke finn på å mål motstanden i selve puta!
Trono Skrevet Juli 9, 2009 Forfatter Skrevet Juli 9, 2009 Aha, ja.. takk for svar. Det var jo forsåvidt et lurt triks! Har drevet og sømfart nettet etter informasjon om hvor kontrollmodulen ligger uten å få noe definitivt svar. Hadde tenkt å gå over til helga og få sett under baksetet og de vanlige plassene. Skal teste med pære! Er det noen spesiell type pære jeg burde skaffe? Skal innom biltema i morgen ettermiddag. Og nei, hehe, har ingen planer om å måle selve airbagen Hvis det er selve airbagen får jeg bare håpe jeg får overtalt forhandleren til å betale for ny airbag
Ørjan_S Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Bremselys, kupelys, prøvelampe eller lignende pære. Bare slik at styreenheten "måler" en lav motstand i kretsen. Blir det samme om man kobler ledningene sammen, men det kan være lurt å bruke en pære for å slippe å ødelegge noe dersom det er noe mere som er feil i kretsen.
Gjest Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 genialt triks fra Ørjan_S.. aldri prøvd det, men hørtes genialt ut..
egil s Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 hadde baksetet ut på min i forbinnelse med stereo montering, kan ikke huske at det lå noen airbag boks der, som på den gamle e36'en min.
Trono Skrevet November 19, 2009 Forfatter Skrevet November 19, 2009 Drar opp en litt gammel tråd her, men drar den frem som et siste håp for noen råd. Har pelt frahverandre omtrent hele airbag-systemet nå. (Kontrolmodulen lå under midkonsollen ved håndbrekket forresten) Har sjekket kursene helt fra kontrolmodulen og frem til airbagen. Begge kursene er fine og ingen kortslutning e.l. og ikke noe problem med motstanden. Har gått over alle kontakter og også rattsnella. Alt er fint. Har prøvd to forskjellige airbager og lyspæretrikset som er nevnt. Samme feil kommer bare tilbake. Har også sjekket at carsoft faktisk sletter feilen, og airbaglyset slukker i en 7-8 sekunder når jeg gjør en reset, men kommer tilbake igjen. Den rapporterer også OK om jeg kjører ny test med en gang mens lyset er slukket. Så da ser det jo ut som det faktisk er kontrollmodulen som er defekt, men om noen andre skulle ha noen geniale idèer her så si ifra. Har noen noengang vært borti at faktisk kontrolmodulen feiler på denne måten? Jeg vurderer som en siste løsning å få en skikkelig diagnose hos Bavaria, men tipper jo at det er samme konklusjon derfra. Med tanke på at det er et 15 år gammelt system er jeg jo litt usikker på om det er verdt pengene å kjøpe en ny modul + koding når ikke en gang det er sikkert at de vil utløses ved en kollisjon. Men lyset er jo utrolig irriterende, og å fjærne pæra blir litt hobbymekk for min del.
dr.felix Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 jeg sliter med samme problemet på min e34 med at airbaglampa lyser. men det største problemet mitt er vell at jeg ikke får kontakt med annet enn motor, gir og abs styring. og jeg tok diagnosen med bosch's ESI tronic. må vel bare prøve med annet diagnoseutstyr først tenker jeg.
Trono Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Kjenner ikke til Boschs system, men vet at Carsoft sliter mot eldre biler. (med ODB1?) På min finner den kun airbag og sentrallås, resten får jeg "does not respond" på selv om jeg skal ha de aller fleste modulene i bilen. Ikke en gang DME, motorstyringa, svarer. Er veldig mange som sliter med dette og alt fra å slå på lysene, bruke en annen PC osv kan hjelpe. Et veldig vanlig problem er at man bruker en for rask PC eller en usb til serial adapter til ODB kablene, men ja, på eldre biler virker det til å være ganske ustabilt. Også viktig å ha oppladete batterier. Akkurat pga dette tenker jeg litt på at carsoft kanskje rapporterer feil på min bil, men samtidig antar jeg da at den burde kommet opp med en ny feil når jeg har kjørt diagnose uten å ha airbagen tillkoblet.
Trono Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Kom akkurat over dette på et annet forum Fault code 2 >>>Airbag Ignition Circuit - Drivers Side - DefectiveThis fault is often stored during repair of other components (removal of steering wheel or instrument cluster). Om ikke jeg er helt på villspor betyr vel det at feilen faktisk kan ligge mellom instrumentpanelet og airbag modulen? Noen som har noe fornuftige tanker rundt dette og evt. beste måten å sjekke det på? Her er koblingsskjemaet. Pin 7 og 16 på control modulen er jo grei nok å finne nå som den delen av bilen er pelt fra hverandre. Edit: Sjekket alle kurser, pærer og kabler. Ikke noe feil her heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå