Gå til innhold

funnet en feil noen som vet hva den er til ?

plexxipuz
 Share

Anbefalte innlegg

ja det jeg å fant ut=/ kan den ha noe med lambda å gjøre siden det er den eneste feilkoden jeg ikke får fjerna fra bilen min så har trodd det har vært hjernen helt til jeg fant denne defekte delen, siden har hørt at noen ting kan påvirke vedrandre så kan hende jeg har flaks=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.6 på bilde er en justeringsenhet, den åpner eller lukker membran for å gjøre innsuget "lengre" eller "kortere" alt etter hvor mye gass du har på bilen.

Ett "langt" innsug gir høyere moment f.eks.

Så den kan ha noe med lambda/avgass feilen din å gjøre, siden det er hull i din vil du få "for mye" luft inn i forbrenningen når membran skulle vært lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Nr.6 på bilde er en justeringsenhet, den åpner eller lukker membran for å gjøre innsuget "lengre" eller "kortere" alt etter hvor mye gass du har på bilen.

Så den kan ha noe med lambda/avgass feilen din å gjøre, siden det er hull i din vil du få "for mye" luft inn i forbrenningen når membran skulle vært lukket.

Ser ut som du kjenner litt til denne delen. Forstår jeg deg slik at revne i dette membranet/feil på ventilen også da kan gi en "Mager blanding" feil med tilhørende lysende motorfeil varsellampe?

Sliter med denne 171 meldingen/varsellampen (318/M43) som kommer igjen og igjen, selv etter Inspection II service med bytte av plugger og filtre. Både MAF, lambda og veivhusvent skal være i orden. Ikke funnet lekkasje i slanger og belger mellom luftfilter og innsug heller . :roll:

Er det mye jobb å skru ut denne for å sjekke, og bør da i så fall pakningen skiftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du kjenner litt til denne delen. Forstår jeg deg slik at revne i dette membranet/feil på ventilen også da kan gi en "Mager blanding" feil med tilhørende lysende motorfeil varsellampe?

Sliter med denne 171 meldingen/varsellampen (318/M43) som kommer igjen og igjen, selv etter Inspection II service med bytte av plugger og filtre. Både MAF, lambda og veivhusvent skal være i orden. Ikke funnet lekkasje i slanger og belger mellom luftfilter og innsug heller . :roll:

Er det mye jobb å skru ut denne for å sjekke, og bør da i så fall pakningen skiftes?

jeg hadde samme problem som deg. motor lampa kom hele tiden. byttet den ventilen pluss to elektriske sensorer som regulerer retur eksos ved kaldstart. da ble allt bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cubetito,

takk for tipset.

Vet at mange sliter med denne EGR ventilen på dieselmotorer, men på M43 motoren er det vel ikke noen eksosretur.

08egmszakh5q64ob8n4h.gif

Ser ut på denne som om en luftpumpe trykker luft gjennom ventilen og ut i eksosen. Det er i alle fall ikke noen eksosgass som føres tilbake til innsug, slik det beskrives i flere tråder.

Tok av slangen på pumpesiden av ventilen. Fra sideinnløpet på ventilen ser innsiden skinnende blank ut, så jeg tviler på at denne er kokset som på dieselmotorer.

Ser dog logikken i utskiftningen din. Dersom ventilen eller styreventilen feiler, kan kanskje luft trykkes utilsiktet inn i eksosen slik at lambda indikerer mager blanding i forhold til MAF (uten at det indikeres komponentfeil på lambda eller MAF).

Skal prøve å frakoble styreventilen for å se hva som da skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...