Gå til innhold

Dårlig tomgang på 520

Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en 97 mod 520 touring som går dårlig på tomgang.

Selv om den er kald eller varm så går den veldig dårlig, og det rister i hele bilen. Etterhvert så begynte bilen å bli veldig varm når jeg sto i kø. så jeg byttet termostat, jeg fylte på ny frostvæske, men da blåste det bare kaldt inni bilen og den kokte nesten med en gang. Så jeg fikk et tips om å helle vann rett inn i motoren for å få ut lufta ut av systemet. Når jeg hadde gjort dette så gikk bilen meget bra. Den hadde det draget den skulle ha ved akselerasjon, og gikk perfekt på tomgang. Men så ble den varm for meg igjen en dag jeg hadde stått stille en liten stund med AC på, jeg fylte tull tank samme dag med 95 blyfri og etter dette begynte den igjen å tulle på tomgang, selv om ac ikke står på. Jeg prøvde å etterfylle frostvæske til jeg så at det bare kom væske ut av den lille skruen ved siden av ekspansjonstanken. Men dette hjalp ikke.

Nå går den så langt ned at den nesten dør ut, men lar jeg den stå litt for seg selv i P så kommer den seg og går nesten som den skal,den er også vanskelig å starte når den er varm.

Jeg fikk kjørt diagnose på den tidligere i sommer, men da hadde jeg en ødelagt katalysator "som jeg byttet til ny" jeg har også byttet tankventil sensor siden denne viste en feil, termostat,iridium plugger og ny olje og dynamo.

Jeg fikk en kar som jobber på bmw til å se på den og han mente at det kunne være noe galt med åndingen, for når jeg tar av påfyllingslokket til oljen så går den OPP i turtall et lite øyeblikk også går ned til normal og går som en drøm på tomgang. Når jeg setter den på igjen så dør den nesten ut og jobber seg opp igjen etterhvert.

Jeg fant en liten duppeditt med en fjær på

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... r_valve-2/ NR 9 er den delen jeg tenker på

som jeg trykket på.. da hørte jeg at det kom luft ut og motoren gikk bedre en liten stund for så å begynne å tulle igjen.

Hva er den til... og er det noen som kan hjelpe meg veldig snart.. reiser på ferie om ikke lenge...

Stor takk til all hjelp. De som klarer å fikse dette eller hjelpe meg vil få belønning...

MVH

Miro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som om du sliter med falsk luft, insugsslangen etter luft masse måleren kan ha en tendens til å sprekke.

den beste måten å lete etter falsk luft på er å spraye med start gass på hele insuget hvis motoren øker turtall der du sprayer der lekker det.

Hvis det er feil på luftingen til tanken kan du prøve å ta av tank lokket for ev å utelukke/konkluder ang den feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...