Trond.S Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Det er også slik jeg tenker., at med det momentet kan kjøre med en temmelig tung utveksling. Jeg må egentlig bare prøve meg litt frem,. Jeg hadde 3.15 på 740'en min, Var temmelig dødt med automatgir, men med en gang jeg fikk på plass 6trinns manuell føltes det som om jeg fikk 100hk" rett på hjulene, Vanvittig respons! 3.15 på den bilen som jeg veide til 1650kg, var om jeg kan si det perfekt. 1gir gikk fra 0-60 2 gir fra 60-115.. Deilig med temmelig greit drag. Ingen hjulspinn i 1 giret, kun rent drag.. skikkelig deilig. Får enda mer moment med denne m62 motoren., kommer ikke til å gå lettere enn 3.15 iallefall. Det er akkurat det med hjulspinn jeg vil luke vekk. Det er ingen driftebil jeg bygger, Men allikevel heller ingen bil jeg skal over 200km/t med., Det som er rart er at 4,4literen har like antall hk som 4.0literen(286hk)men 4,4literen har 20mer nm enn 4.literen. M62 motoren burde jo ha temmelig stort potensial da? Ser din v12'er 5,6 liter har 380hk, mot 300 i 5.0literen... Spørsmålet er jo hvordan man får ut disse hestekreftene og Nm som jeg vet er der... Eneste V8 BMW jeg har kjørt var en 530 automat for 4 år siden så jeg har ikke peiling på hvordan en sånn motor du har går. Men jeg bare reagerte på at du snakka om 2,65 og 2,93. Det er jo rimelig tungt på en banebil. Det at 4l og 4,4l har like mye hk tror jeg du kan ta med ei klype salt. BMW har alltid holdt på sånn og jeg vil tippe den 4,4l har noe mer. Litt merkelig at E28 M5, 3l M3 og M60B40 og M62B44 alle har 286hk E36 eller Z3 tannstang er ikke bolt on. Man må som sakt ha spacers på oppsiden av tannstanga og i teorien korte styre leddet med 15mm. Jeg gjorde ikke dette når jeg monterte dette på min. Måtte kappe bort et lite øre på Z3 stanga for å gå klar bunnpanna samt bøye og re trekke høytrykk og retur røret på servoen. Hvorfor må man i teorien korte styreleddet 15mm? Jeg skrudde tannstanga fra en 91mod 325 rett over på en 90 316 ute å justere på styreleddene engang. Mulig det er forskjell på vanlig e36 og Z3? Bør forresten ikke bruke bare spacer på oversiden av tannstanga, da havner den veldig lavt og sitter utsatt til. Min tok nedi en gang så jeg flytta den litt lengre opp isteden. Jeg tok bort hele den kjøleslynga som ligger langs tannstanga. Hilsen Trond
SSM Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Styreledd ble vel feil ord å bruke. Leser og skriver mest engelsk når det kommer til M3en. Heter Steering knuckle, det stykket med to ledd og hardy kobling som sitter mellom splinesene på tannstanga og ratt akselen. Grunnen er for tappen med splines på Z3 tannstanga er 15mm lengre enn på E30 tannstanga. Er for at det ikke skal bli konflikter mellom leddet og splines. Det er også en utsparing der låse bolten går gjennom og på splinesen. Men jeg bare skrudde den tvert gjennom. Kan jo slipe et lite spor med Dremel eller noe f.eks. Tannstanga ligger ltt lavere enn bunnpanna mi nå, men det er kun en hake. Om jeg skulle hatt flyttet den opp hadde det blitt konflikt mellom splines og ledd på ratt akselen. Til gjengjeld hadde man fått litt bedre vinkel på endeledda og styrekulene om bilen er senket. Hvorfor fjernet du kjøleslynga som ligger langs tannstanga?
Trond.S Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Ok da skjønner jeg mer Med vanlig e36 tannstang er det bare å bruke leddet mellom rattaksel og tannstang fra e30 med servo, da var det bolt-on selv om jeg flytta den høyre på traversen. Kjøleslynga tok borti et eller annet mener jeg å huske!? Da var det enkelt og greit å fjerne hele greia og hadde ikke noe problemer med styringa på den bilen noen gang.
HenrikE30+ Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Det er også slik jeg tenker., at med det momentet kan kjøre med en temmelig tung utveksling. Jeg må egentlig bare prøve meg litt frem,. Jeg hadde 3.15 på 740'en min, Var temmelig dødt med automatgir, men med en gang jeg fikk på plass 6trinns manuell føltes det som om jeg fikk 100hk" rett på hjulene, Vanvittig respons! 3.15 på den bilen som jeg veide til 1650kg, var om jeg kan si det perfekt. 1gir gikk fra 0-60 2 gir fra 60-115.. Deilig med temmelig greit drag. Ingen hjulspinn i 1 giret, kun rent drag.. skikkelig deilig. Får enda mer moment med denne m62 motoren., kommer ikke til å gå lettere enn 3.15 iallefall. Det er akkurat det med hjulspinn jeg vil luke vekk. Det er ingen driftebil jeg bygger, Men allikevel heller ingen bil jeg skal over 200km/t med., Det som er rart er at 4,4literen har like antall hk som 4.0literen(286hk)men 4,4literen har 20mer nm enn 4.literen. M62 motoren burde jo ha temmelig stort potensial da? Ser din v12'er 5,6 liter har 380hk, mot 300 i 5.0literen... Spørsmålet er jo hvordan man får ut disse hestekreftene og Nm som jeg vet er der... Eneste V8 BMW jeg har kjørt var en 530 automat for 4 år siden så jeg har ikke peiling på hvordan en sånn motor du har går. Men jeg bare reagerte på at du snakka om 2,65 og 2,93. Det er jo rimelig tungt på en banebil. Det at 4l og 4,4l har like mye hk tror jeg du kan ta med ei klype salt. BMW har alltid holdt på sånn og jeg vil tippe den 4,4l har noe mer. Litt merkelig at E28 M5, 3l M3 og M60B40 og M62B44 alle har 286hk En tanke som slo meg nå! Det er ikke samme forhold på disse to vriåtterne som det er mellom M50B25 og M52B28 da? Altså om man bytter til innsuget fra den første motoren på den senere utgaven så frigjør man flere HK? Bare en tanke...
Trond.S Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Henrik: Er samme innsug på M60 og M62 opp til 09/98. Til og med X5 4,6is har samme innsug som tildlig M62 og M60. Så tror ikke det er her forskjellen ligger på disse motorene. Jeg tror BMW brukte samme effekttallet for å slippe unna mer avgifter på bilene sine. Tviler på at 4,4l er under 300hk egentlig. Hilsen Trond
Ingeftw Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 En ting til!For å tegne et bilde av hvor mye moment det er i disse motorene så kan jeg opplyse om at jeg kan STARTE i 4. gir og fortsatt ha 0-100km/t på rundt 9,5sek. Det går også an å starte i 6. gir, men da er det litt mer slitasje på clutch... Sjukt!
HenrikE30+ Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Henrik: Er samme innsug på M60 og M62 opp til 09/98. Til og med X5 4,6is har samme innsug som tildlig M62 og M60. Så tror ikke det er her forskjellen ligger på disse motorene. Jeg tror BMW brukte samme effekttallet for å slippe unna mer avgifter på bilene sine. Tviler på at 4,4l er under 300hk egentlig.Hilsen Trond Aha! Jeg hadde ikke sjekket ETKen så det var bare en vill ide jeg hadde....) At den er under 300HK tviler også jeg på etter å ha kjørt 70k kilometer med min gamle X5 4.4i Det jeg ER ganske sikker på er at kammene på 4.4 er mye snillere enn de som er på 4.0. Stemmer det? Kanskje noe av effektforskjellen ligger der?
HenrikE30+ Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 4literen er mer villig en 4,4 4.0 er langt sintere på toppen men mangler en del av bunndraget til 4.4. Har hatt begge motorene:)
GeirAndre Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 japp virker nesten som det er kvass kammer på den:P
hylle Skrevet September 23, 2009 Forfatter Skrevet September 23, 2009 4literen er mer villig en 4,4 4.0 er langt sintere på toppen men mangler en del av bunndraget til 4.4. Har hatt begge motorene:) Det kan ikke komme av disse automatgirkassene da? Er jo steptronic på de nyere 4,4l motorene, de både veier mer og sluker vel kanskje også en god del mer krefter?!., Var jo akkuratt dette som skjedde når jeg byttet fra automat til manuell. Et gigantisk bunndrag og brukbart god respons på hele registeret.. Jeg har jo strippet motoren med en god del kg, org manifoldene veide litt ekstra, A/c motoren veide også litt,. Skal veie de forskjellige tingene innimellom lapping av ledningsnett nå ikveld og se om jeg ikke kan få en viss tanke på hva motoren veier nå,.
hylle Skrevet September 28, 2009 Forfatter Skrevet September 28, 2009 Idag satte jeg meg ned i verkstedet med en kald cola og fikk orden på ledningsnettet som jeg ærlig må innrømme ikke har sett frem til, Men jeg fikk heldigvis orden på det! (tror jeg) Slik så det ut, Skjer ikke så mye mer nå fremover, Det blir vel oppstart før jeg flytter til Oslo på fredag. Mangler vel bare og montere bensinslanger tur/retur og koble til spesialhjerne uten ews.
wicky124 Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 ta med småen til oslo...om du får kjørt den da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå