Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt fusk problemer på min m30 motor ved høyt ladetrykk. Men kjørt endel på lavt trykk nå og motor går greit. Kjører på 11,2 mm løft i kammen og standard fjører. Kan det tenkes at dette er problemet med fuskingen? Fuskingen oppfates som pluggfusk, den drar seg opp men fusker som ved defekte plugger.

Har MSD tenning alle tennings deler er nye og bensintrykk er målt og ok.

Noen ideer? Jeg har tidvis en bitteliten komplekkasje trolig ut av mls pakningen inn i kjølesystemet. Men dette vises ikke på tomgang(ikke bobler i tanken) men ved hard kjøring i ca 30mil må det fylles vann. Kan dette ha noe å si for fusk? Har snakket med flere turbogutter og alle mener at det ikke skulle ha noe si for fusk.

Skrevet

Hva er "høyt ladetrykk"?

Problemer med fusk på høyt ladetrykk kan komme av så mangt,som regel er det tenning(og tenningstidspunkt) pga pluggap og/eller coilens evne til å levere høy nok ladning eller AFR. Men du har jo oppgradert ditt system så coilene burde vel klare dette.

Med høyere løft,høyt ladetrykk og orginale fjører kan en få ventilflyt pga trykket hindrer ventilen i å lukke seg fort nok før den begynner på ny durasjon.

Hvordan oppleves denne fjusking egentlig? Antar det er kun på fullgass og ved gitte turtall?

Skrevet

Er verst ved full gass ja. Men kjører jeg på 1,5 kg fusker den nesten umiddelbart ladetrykket kommer, da kan jeg holde igjen på spjeldet så kommer den seg igjen. Har hatt oppe motor og målt. 9:1 i komp. Msd 6 tenning med blaster coil. Kjøpt av VS. Byttet som sagt fordeler lokk, rotor, pluggledn fra msd 8,5 mm 0,5 mm åpning på plugg. Kjører nå med bosch platinium, har prøvd silver og. Og noen kalde champion plugger. Har plagdes med dette ca et halvt år nå :-) Og fått utrolig mange tips som spriker i alle retninger. Men mest går det på tenning. Men kan ikke skjønne at det skal være det. Den har vært mer eller mindre lik siden dette oppsto ca 10 mil etter mapping. Også har jeg måttet senke trykket mer og mer får å få den til å gå rent. Jeg har og hatt tenningsbank en sjelden gang uten at vi har funnet ut hvorfor, og begynte derfor å spekulere om det er flyt som er problemet. Det er en trim cam som står i, ikke en turbocam.

Som du sikkert skjønner har dettte skapt endel frustrasjon og jeg har måttet begynne å tenke litt andre baner da jeg ikke kan begripe at det skulle være tenning. Ikke når den fusker på 1 bar lissom...?? I sverige kjører de jo voldsomme trykk på disse motorerne og ofte med samme tenning som jeg...??

Skrevet

Kommer litt an på fasinga på kammen din,om det er mye og høyt overlapp kan mye av blandinga di forsvinne rett i eksosen og du får en lean-burn effekt som ikkje er heldig,og kan frambringe slik fjusk.

Er umulig å si helt spesifikt da eg ikkje har data på kammen din.

Har du god nok bensinfløde og trykk til å kjøre med så mye lading?

Som du sier så vart jo motoren mappet,så dyser og åpningstider er vel nok i henhold til så høyt trykk,men kansje BTR,pumpa eller filteret ditt bør ettersees?

Skrevet

trudde man skulle ha doble fjærer med så mye løft? var hvertfall dette jeg fikk beskjed om da jeg skulle ha 11,6mm eller hva løftet var.

Skrevet

Hei og takk for supre tilbake mld! :-D

Camshaft part nr 1300921 BMW BIG 6 MOTR.2

VALVE CLARENCE: 0,25 IN OG UT

Valve lift 10,90 in 10,80 ut (husket feil)

cam lift in 8,7 ut 8,6mm

Valve timing 284-280 grader

inlet open 32gr btdc Inlet closed 72gr abdc

ex open 70gr bbdc Ex closed 30 atdc

max lift inlet 110gr atdc

max lift ex 110gr btdc

camlobe separation 61gr

Tror dette er det viktigste. Har ei sånn bosch 44 pumpe og ny bensin tr reg. Har målt trykk. Kjører 4 bar i grunntrykk og denne drar fint oppover når turbotrykk øker. Regulator kjøpt av krb. Så tror dette er ok.

Bilen gikk som sagt fint i benk og ca 10 mil etterpå. Så begynte det litt også kom mer og mer fusk. Og da begynte jeg å bytte plugger og tenningsdeler. Siste som kom på var de mls pluggledningene. Hadde og trøbbel med litt kakkel /spikring med gamle oppsett og. Da med orginal 745i turbo kkk27. Nå kjører jeg med en hybrid ny turbonetics turbo. Ikke sikker på størrelse, men skulle være god for ca 550hk ifølge krb. Før kjørte jeg på 1bar ca 400hk 6000nm og da fusket den ikke, men fikk som sagt spikring en sjelden gang. Så lurer fælt på de fjærene og den cammen nå med turbo at det blir litt galt sammen.

Mvh Truls

Skrevet

Og ja. Motoren puffer veldig mye i eksosen når jeg bremser på motorbrems. Samt at den er blitt rykkete jagete særlig rundt 2000. Er absolut kjørbart, men merker tendensene av og til. Lurer derfor på at kanskje cammen er på grensen og at jeg muligens har fått litt slakk i registerkjede og at da kanskje cammen har noen grader å gå på. Men har grublet så mye nå at det er snart lettere og bare rive alt ned og i stykker og bygge opp motoren igjen med en kjent oppskrift som man vet funker. :-)

Kjører med noen sorte dyser på 660cc kjøpt av krb som skulle henge med til ca 700 hk i følge kai roger

Skrevet

Skulle jo hatt et veldig høyt forbruk og da. Har kjørt både til nord norge og firenze ,med bilen i sommer. Og den bruker ikke mer enn før. Samt jeg burde vel fått mye røyk og plugger som ga fort opp. Er autronic sprut på den og så lenge den var rett i benk er det rart hvis den plutselig skulle fått mye mer nå med samme bensin trykk osv. Men man skal ikke utelukke noe. Vet jeg skulle hatt meg bredbånds lamda ,men har ikke kommet så langt ennå. Men den skrur liksom ikke av som om den er for fet heller, foles som om en eller to sylindere ikke hengermed for den drar videre men helt i ubalanse som når en plugg eller to ikke henger med. :-)

Skrevet

Lobe separasjon på 61grader?!? Det var da voldsomt til overlapp,ville hatt nesten det doble!

Og 4 bar i grunntrykk er VELDIGT høyt for dyser å arbeide under,hvor mye er max trykk under lading? Bedre å gå ned i trykk og opp i cc.

Skrevet

Kjørte på 3 bar før. Men byttet pumpa. Og da steg trykket da denne pumpa da den fløder mer. Har ikke justert det ned bare. Trodde ikke det var så høyt. men kan jo fint dra ned til 3 bar igjen. Bensintrykket ved 1,5 bar som er max av hva jeg har ladet har jeg et bensintrykk på ca 5,7 5,8 bar.

Ja jeg vet at ikke kammen er ideel til turbo. Men var ny da jeg kjøpte bilen og både vs og krb har kikket på spec og mente den kunne brukes på et sånn middels bygg som dette er. Men har orginalt vippeverk og fjærer. Uff lei hele motoren :-)

Vurderer sterkt å gå over til 24v, men da må alle rør intercooler osv bygges om. Hadde vært luksus å bruke det jeg har..

Men lurer på å kjøpe denne manifolden:

http://www.turbochargingdynamics.com/pr ... nifold.php

og denne kammen:

M30 Z55 turbo 4000Kr

Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.

Fra ppf med fjører og vippe verk.

Få sterkere råder og noen je stempler med lavere komp. Pianotråd og orginal pakning. Orker ikke mer lekasje.

Noe mer jeg bør event ha da? Hva ville du gjort E36Cab1?

Blir selvsagt avbalansering før mont.

Truls

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...