Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjørte på 3 bar før. Men byttet pumpa. Og da steg trykket da denne pumpa da den fløder mer. Har ikke justert det ned bare. Trodde ikke det var så høyt. men kan jo fint dra ned til 3 bar igjen. Bensintrykket ved 1,5 bar som er max av hva jeg har ladet har jeg et bensintrykk på ca 5,7 5,8 bar.

Ja jeg vet at ikke kammen er ideel til turbo. Men var ny da jeg kjøpte bilen og både vs og krb har kikket på spec og mente den kunne brukes på et sånn middels bygg som dette er. Men har orginalt vippeverk og fjærer. Uff lei hele motoren :-)

Vurderer sterkt å gå over til 24v, men da må alle rør intercooler osv bygges om. Hadde vært luksus å bruke det jeg har..

Men lurer på å kjøpe denne manifolden:

http://www.turbochargingdynamics.com/pr ... nifold.php

og denne kammen:

M30 Z55 turbo 4000Kr

Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.

Fra ppf med fjører og vippe verk.

Få sterkere råder og noen je stempler med lavere komp. Pianotråd og orginal pakning. Orker ikke mer lekasje.

Noe mer jeg bør event ha da? Hva ville du gjort E36Cab1?

Blir selvsagt avbalansering før mont.

Truls

Med 5,7-5,8bar bensintrykk har ikkje dysene dine det godt,klarer vel knapt å lukke. Alt over 4 bar er bortkasta etter mi meining,i tillegg blir bensinen unødvendig varmere noe som reduserer oktantallet og dermed faren for tenn.bank. Gå heller litt opp i cc og eventuelt ned i arbeidsyklus alt etter behov.

Den kammen din som du har montert vil nok slippe mye forbi,dersom du ikkje har en såpass restriktiv eksos+turbin. Da kan det bedres noe,men langt fra optimal.

Fjærene kan du måle kompresjonen på i en fjærklemmer med manometer som viser belastning. Eg kjører orginale fjører på min med Schrick-kammene,men har beholdt turtallsperra og har moderat løft. Mine er doble og hadde adekvat spenn.

Manifolden du linket til virker solid og fin,er av felles plenum-type dette. Det positive med desse er at de som nevnt er solide og holdbare,minuset er at pulse-tuning utgår da eksospulsene vil ikkje "hjelpe hverandre" med å tømme sylindrene samt blokkere eventuell drenering ved overlapp(kommer an på kam,turtall og belastning også).

Plasseringen av wastegaten er heller ei optimal,men på en sånn type manifoil er dette ikke lett å plassere,unntatt viss alle utløpa fra eksosportene hadde skrånet mot radiator og hatt wastegaten i denne enden rett attmed T4 flensen til turbinen. Da får du best fløde i riktig retning,eksosen slipper å forandre retning ved aktivering av wastegate.

Z55 kammen du nevner har en mye mer hensiktsmessig separasjon,forskjellen ville nok vært lett å merke.

Alt eg kom på i farten ;)

Skrevet

ja.. Må vel være det enkleste og mest oppklarende svar jeg har fått siden jeg bygynte som turbogutt! Imponerende. Hva slags skole har du gått eller hva har du jobbet med?? Shrick cammer er vel bra greier det og! Vet såpass lite om dette med effektøkning at jeg bare må kjøpe det folk sier og mener. Jobber som mekaniker på anlegsmaskiner så selve skruinga er greit. Men å vite hva som skal brukes og hva som harmonerer sammen det er det som er kunsten :-)

Fikk noen mailer fra han amerikaneren som har den manifolden. Og han hadde tatt ut bort i 600hk på den manifolden, vet den er ikke så bra som grenrør, men liker at den ligger skjult nede og det sparer meg for mye jobb....

Skal vri ned bensintrykk igjen da. Trodde det var som på diesel jo mer trykk, mer forstøvning. Hva Bruker du som grunntrykk? Hvor mye høyere bør bensintrykk være enn turbotrykk?

Må kjøpe meg ei bok om dette og få opp kunnskapsnivået litt :-)

Skrevet

Joa går fint å få effekt utav denne,tro meg det finns værre manifolder ;) Motoren må bare jobbe litt tyngre for å åppnå denne effekten,særlig i øvre del av registeret vil eg tro.

Bensindysene lukker seg med fjærkraft,og vil derfor slite med å klare dette helt og fort nok viss trykket i railen blir for høyt.

Dieselmotorer med mekaniske dyser(forkammer f.eks) har samme systemet i prinsipp,men der kuttes jo dieseltrykket av pumpa slik at dysa stenger,så der kan det "pøses" på med trykk ;)

Common rail dyser i dieselmotorene har lignende system som bensinmotorene(felles rail med max trykk rundt 1800bar alt ettersom,og el.styrte dyser),men de har en kanal inni som leder dieselen rundt dysespissen slik at når strømmen kuttes,vil dieseltrykket ledes mot en flate bakpå dysespissen for å assistere lukkinga av dysa. Derfor kan desse brukes med såpass høyt trykk kontra bensindysene.

Så ja,høyere trykk gir mer forstøving,noe som er bra,men da dysene fungerer ulikt og ettersom bensinen skal fløde i sylinderen ei stund før antenning i motsetning til dieselen som skal antenne direkte ved innsprøytning,så bør bensinen&trykket "behandles med omhu" av årsaker eg nevnte i forrige innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...