lande Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 Hei Jeg har et problem med vindusviskerne på min E36.Jeg har hatt dette problmet lenge men har ikke greid å finne ut av det. Problem: Når jeg slår på vindusviskerne på hakk 1 og 2 (oppover) visker de et par ganger over vinduet før de plutselig stopper. Da ofte midt på vinduet. Jeg må så ta de opp på det siste hakket (oppover) for at de skal virke. Da går viskerne som kjent svært fort og den eneste måten å stoppe de på er å kjøre saktere enn 5 km/h. Når jeg tar spaken ett hakk ned(der viskerne normal skal viske en gang over vinduet) går de i et normalt tempo, men igjen den eneste måten å stoppe de på er å senke farten til 5km/h eller å stoppe. Da legger viskerne seg fint på plass der de skal være (stopper ikke midt på vinduet) For meg høres dette ut som et mulig relé-problem. Jeg vet bare ikke hvor jeg finner reléet for vindusviskerne. En bmw-mekaniker jeg snakket med mente det kanskje kunne være motoren til vindusviskerne siden de ikke la seg på plass (ikke visste når de skulle stoppe), men i noen tilfeller som forklart ovenfor gjør de jo det så jeg vet ikke... Noen som kan hjelpe meg med dette eller har det samme problemet?
Etrettiseks Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Har du mer info om hvilken type E36 det gjelder? Dersom det er et reléproblem må du skifte ut modulen på bildet. Jeg tror alle E36 har en slik modul for styring av viskerne. Men det kan virke som det er viskermotor som er problemet. Ettersom viskerne endrer oppførsel når du kjører saktere enn 5 km/t, indikerer dette at viskermodulen fungerer til en viss grad. Den overvåker nemlig farten og styrer viskerne i forhold til dette (for én bestemt bryterposisjon)
lande Skrevet Juli 22, 2009 Forfatter Skrevet Juli 22, 2009 Takk for svar:-) Det er en E36 316i M43. Trenger du mer info? Har du noen dé om hvordan jeg kan finne ut om det er motoren eller denne modulen? og hvor finner jeg i så fall denne modulen? Kan det være andre ting som gjør dette som enda ikke er nevnt som er årsaken? Som du kanskje forstår så er dette ganske irriterende selv om det sånn sett ikke gjør noe.
Danny89 Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 er det en slik modul i 318 E46 også? 99.mod. Har lignende problem og kjøpte nytt relee i dag..
Danny89 Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 er det en slik modul i 318 E46 også? 99.mod. Har lignende problem og kjøpte nytt relee i dag..
Etrettiseks Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Takk for svar:-)Det er en E36 316i M43. Trenger du mer info? Har du noen dé om hvordan jeg kan finne ut om det er motoren eller denne modulen? og hvor finner jeg i så fall denne modulen? Kan det være andre ting som gjør dette som enda ikke er nevnt som er årsaken? Som du kanskje forstår så er dette ganske irriterende selv om det sånn sett ikke gjør noe. Jeg er dessverre ikke bilmekaniker. Så jeg er usikker på hvilken del(er) som må skiftes. Jeg hadde et lignende problem og trodde det var den relémodulen som måtte skiftes. Men hos meg var det viskermotoren som var problemet. RM er mye enklere og rimeligere å skifte enn viskermotoren. Men er du uheldig, skifter du den uten at problemet forsvinner. (slik gikk det med meg..) Den koster ca 700 kr, mens viskermotor koster ca 3-4000 kr ny. (kilde: gsbildeler.no) Jeg er usikker på om det kan være andre ting som gjør det. Muligens løse muttre i festet på vindusviskere eller andre feil i mekanikken mellom viskermotor og viskere. Men en slik motor varer ikke evig i det miljøet den lever i.. Den RM derimot, ligger tørt og fint. I min bil var den bak hanskerommet. Uansett ville jeg prioritert problemet. Det er jo ekstremt viktig å ha fungerende vindusviskere i regnvær.. Lykke til!
Etrettiseks Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 er det en slik modul i 318 E46 også? 99.mod.Har lignende problem og kjøpte nytt relee i dag.. Jeg er dessverre ikke kjent med E46.
lande Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Skrevet Juli 23, 2009 Takk for svar:-)Det er en E36 316i M43. Trenger du mer info? Har du noen dé om hvordan jeg kan finne ut om det er motoren eller denne modulen? og hvor finner jeg i så fall denne modulen? Kan det være andre ting som gjør dette som enda ikke er nevnt som er årsaken? Som du kanskje forstår så er dette ganske irriterende selv om det sånn sett ikke gjør noe. Jeg er dessverre ikke bilmekaniker. Så jeg er usikker på hvilken del(er) som må skiftes. Jeg hadde et lignende problem og trodde det var den relémodulen som måtte skiftes. Men hos meg var det viskermotoren som var problemet. RM er mye enklere og rimeligere å skifte enn viskermotoren. Men er du uheldig, skifter du den uten at problemet forsvinner. (slik gikk det med meg..) Den koster ca 700 kr, mens viskermotor koster ca 3-4000 kr ny. (kilde: gsbildeler.no) Jeg er usikker på om det kan være andre ting som gjør det. Muligens løse muttre i festet på vindusviskere eller andre feil i mekanikken mellom viskermotor og viskere. Men en slik motor varer ikke evig i det miljøet den lever i.. Den RM derimot, ligger tørt og fint. I min bil var den bak hanskerommet. Uansett ville jeg prioritert problemet. Det er jo ekstremt viktig å ha fungerende vindusviskere i regnvær.. Lykke til! Takk for hjelpen Jeg får først prøve å finne denne modulen, kanskje jeg klarer å finne en brukt for å teste. Er det i så fall komplisert å bytte viskermotor? Jeg trenger egentlig bare å vite hvor jeg må skru opp for å komme til. Så burde jeg klare resten selv
Etrettiseks Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Takk for svar:-)Det er en E36 316i M43. Trenger du mer info? Har du noen dé om hvordan jeg kan finne ut om det er motoren eller denne modulen? og hvor finner jeg i så fall denne modulen? Kan det være andre ting som gjør dette som enda ikke er nevnt som er årsaken? Som du kanskje forstår så er dette ganske irriterende selv om det sånn sett ikke gjør noe. Jeg er dessverre ikke bilmekaniker. Så jeg er usikker på hvilken del(er) som må skiftes. Jeg hadde et lignende problem og trodde det var den relémodulen som måtte skiftes. Men hos meg var det viskermotoren som var problemet. RM er mye enklere og rimeligere å skifte enn viskermotoren. Men er du uheldig, skifter du den uten at problemet forsvinner. (slik gikk det med meg..) Den koster ca 700 kr, mens viskermotor koster ca 3-4000 kr ny. (kilde: gsbildeler.no) Jeg er usikker på om det kan være andre ting som gjør det. Muligens løse muttre i festet på vindusviskere eller andre feil i mekanikken mellom viskermotor og viskere. Men en slik motor varer ikke evig i det miljøet den lever i.. Den RM derimot, ligger tørt og fint. I min bil var den bak hanskerommet. Uansett ville jeg prioritert problemet. Det er jo ekstremt viktig å ha fungerende vindusviskere i regnvær.. Lykke til! Takk for hjelpen Jeg får først prøve å finne denne modulen, kanskje jeg klarer å finne en brukt for å teste. Er det i så fall komplisert å bytte viskermotor? Jeg trenger egentlig bare å vite hvor jeg må skru opp for å komme til. Så burde jeg klare resten selv Bare hyggelig! Jeg lot et verksted bytte motoren for meg, så jeg vet ikke helt hvordan det gjøres. Tror jeg ville brukt mye tid på det selv. Du må nok demontere litt diverse for å komme til. Men det meste lar seg jo gjøre om man er litt tolmodig..
lande Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 Jeg forstår at det nok er litt vanskelig å komme til. Jeg skal først prøve å bytte den modulen du snakket om. kanskje det hjelper... Jeg har bare litt trangt om penger for tiden. Holder på å flytte og slikt og penger blir derfor prioritert litt vekk fra bilen, sørgelig nok:-P Er den noen andre her som vet hvordan man kommer til viskermotoren? hadde vært veldig fint med et svar
lande Skrevet Juli 26, 2009 Forfatter Skrevet Juli 26, 2009 Ingen som vet hvordan man kommer til vindusviskermotoren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå