Jholmseth Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Hei har to irriterende problemer med bilen. Bil: E34 525i M50TU 92mod. Vibrering: Er vibrering i bilen i fart og under oppbremsing. Er mest intenst fra 80 - 100 kmt. Har balansert dekkene uten at problemet ble borte. Kan det være skjeve bremseskiver, eller er det lite sansynlig siden det vibrerer under akslerasjon også? Andre forslag Visker problem: Vindusviskerne fungerer bare på maks, og stopper med en gang uansett posisjon når hendel taes fra maks. Har sjekket relèt under baksetet og byttet viskerhendel uten at problemet ble borte. Alt annet elektrisk fungerer slik det skal. Forslag?
MrBimmer Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Visker problem: Viss du er sikker på at de ikkje er relet dit som er gåent så er det mest sansynlig visker motoren din som har fåt de. Vibrering. Vibrering kan komme av skeive skiver. Viss de er skeive sikiver ville du helst ha merka de når du bremser forsiktig ned eller at de blir mer intens risting. De kan og være ende leda på styringa di som er dårlig. (dette seker du slik: Før du starter bilen snur du på ratte begge veier og sjekker om de er døgang på ratte eller om du hører ein svag pikke lyd. andre måten å sjekke de på er å løfte bilen opp slik at hule er frå bakke framme, så tar du tak i hjule å beveger bare litt på de. bevege den i sving retning bege veier.) Dårlig forklart og sikkert mye skrive feil. Det kan og være eit hjullager som er gåent. I some tilfele kan du høre de når du ligg i fart i svinger at du hører ein summe lyd.
lande Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Vibreringen kan jeg desverre ingenting mer om enn det som allerede er nevnt, men jeg har det samme problemet med vindusviskerne som deg. Jeg snakket med en bmw mekaniker, han mente også at det sannsynligvis ikke var reléet som var gåent, men motoren sannsyligvis. Det han også nevnte var at det har en tendens til å bygge seg opp fukt under teppet på gulvet. Her ligger mange ledninger og dersom de ligger i vann kan løsningen være å tørke dette og tette hullet. Her kommer du til ved å løsne listen i døren på førersiden, men det visste du sannsynligvis. jeg hadde noe fukt der, men etter at jeg tørket ut mesteparten av dette fikset det ikke problemet. Du kan allikevel se etter. Si ifra om du finner ut noe. Siden der ser ut til at vi har samme problem
GeirAndre Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 prøv å bytte felger og dekk.. kan være ovale og da hjelper det ikke å avbalansere. løft opp bilen og snurr på hjulet så ser du fort det. trenger ikke å være kast i skivene for at det vibrerer.
axor Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 jeg har også hatt skikkelig vibrering, akkuratt slik som deg, enten det er vinterdekk eller sommerdekk, det forsvinner bare ikke så jeg lurer på om det er bremsene som har kast, svinger jeg frem og tilbake forsvinner det av og til, kan det ha noe med vekt som blir lagt over på andre siden ?
Mister Bimmler Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Det er forholdsvis enkelt å finne ut om det er hjul eller bremser. Ovale hjul (høydekast), eller avslitt stålcord i dekkene, gir vibrasjon ved vanlig kjøring. Kast i bremseskivene kjenner du på rattet og i pedalen når du bremser hvis det er foran, og i pedalen alene hvis det er bak. Pedalen er en god indikator på dette. Gå til en bilgummiforhandler og be om å få se på mens de sjekker hjula dine. Så eliminerer du i alle fall det. Det er nok av slarvesjapper som setter på balanselodd uten å nevne eventuelle skjevheter til deg. Lykke til!
Jholmseth Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Skrevet Juli 23, 2009 Takk for mange gode forslag Når det gjelder vibreringen, så har jeg prøvd å skifte dekk og felg uten at det ble noe bedre. De ble også sjekket for kast ved balanseringen av disse. Har bestilt nye bremseskiver og klosser fremme og bak fra KOED, så får se om det kan være det som er problemet. Hvordan kan man sjekke om det er viskermotoren som ikke fungerer slik den skal?
eXclusive Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Jeg har samme modell, bare 520 Touring 92, og det rister også litt, men jeg er ganske sikker på at det er skivene mine, da jeg har adgang til bukk, og løftet bilen opp, og svingte hjulene så fort jeg kunne, og da hørte jeg, skraping av/på.. Jeg har samme greia med vindusvisker også, men det er da bilen står stille/kjører veldig sakte: Hakk nr. 1: Fungerer som den skal hele tia. Hakk nr. 2: Fungerer som nr. 1 ved stillestående/sakte fart, normal ved fart Hakk nr. 3: Fungerer alltid som den skal Dette tror jeg faktisk skal være slik, da jeg kjørte en 2009 BMW gått 3000 km, og var samme greia der^^ Grunnen er sikkert at BMW meiner du ikke trenger full visking på hakk nr. 2 når du er i kryss etc. Jeg syns det er greit.
Jholmseth Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Skrevet Juli 23, 2009 Men hos meg fungerer kun hakk nr. 3 Veldig irriterende når det bare regner litt, og vindusviskerne bare går på full styrke
Mister Bimmler Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Det skal være en hel del sleng i bremseskivene for å lage mye vibrasjon også når du ikke bremser. Hvis de er skikkelig dårlige kjenner du tydelig nøkking i kroppen (!) når du bremser ned under 40. Hva det ellers kan være er vanskelig å gjette på avstand, men kan hende har du fått vridning et sted i drivverket - mellomaksel, drivaksler - hvis en tidligere (?) eier har kjørt heftig. Kjenner du mest i spesielle gir? Mer under aks? Har bilen høy km? Slitte endeledd osv. kan ikke være synderen uten en kilde som vibrerer først. Dårlige ledd og kuler bare formidler vibrasjon, de skaper den neppe alene. En annen indikator ... er om det skjelver mest i setet (da kommer det bakfra) eller rattet/under pedalene (foran). Det kan fortelle hvor på bilen problemet er. Noen bilgummispesialister har en spinnemaskin for å balansere hjula mens de sitter på bilen. Da spinner de opp hjula til opptil 200 km/t og lyser med strob. Det kan være verdt forsøket, for å se om det er noe i f.eks. navet, ubalanse i skive, og så slakke overføringer som formidler skjelvinger inn i bilen.
-Jorgen- Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Hei Jeg har også den klassiske e34 ristingen. Jeg gikk nylig til innkjøp av nye bremser foran, skiver og klosser. Det hjalp litt. Har avbalansert hjul uten hell, de var helt fin Det neste jeg skal skifte er casterstag. tror dette er problemet, når bilen var på eu sa mekanikeren at de var litt slitt. De er i allefall bestilt så får vi se!
Simpel Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Er det ikke så at sliten hardykobling kan forårsake vibrasjoner rundt 80?
kongharald Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 har og vibrering ved bremsing men eg har dødgang på rattet ca 1,5 til 2 cm.. nokken som har greier på dette kiffor eg har sånn dødgang på rattet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå