Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 sett med kammer liggende.. Har vurdert å sende ene settet på sliping å få kvass kammer. Men er det så mye å hente på dette i forsjell til å ha innsugskam på både innsug og eksos side?

Er foresten på en m50b25 med turbo.

Skrevet

Nå er ikke jeg noe ekspert på kam, men kvass-kam er vel bare ett sleng uttrykk for trim-kam....

Hvis du sliper ned størrelsen på kammene, så kan du vel ikke få mer ytelse?? Altså skal en ha mer ytelse så burde vel kammen åpen ventilen lenger eller mer... eller noe i den duren.

Sliper du ned kammen får du vel motsatt effekt....

Nå er jeg helt nooob på kam.... hehe 8)

Jeg byttet kam for en kompis av meg, en Mercedez e200 av eldre sort. De hadde svaket med herding på kammen.... resultat ble nedslitt kam, og bilen gikk som en dass....

Skrevet

En sliper ned radien av basen på kammen,alså den halvdelen av kamprofilen der ventilen er lukket. Da kan en få høyere løft,anna durasjon etc viss en vil.

Skrevet

Kunne du forklart det litt mer detaljert? Sliter litt med å forstå hvordan det her fungerer? Hvordan øker man løftet og forandrer durasjonen ved å slipe om kammene og evnt modifisere kambryggene? Hva må gjøres med bryggene?

Skrevet

ja, dette er greit.. men innsugs kammen har vell et løft på 12, mens exos kammen har 11. stemmer ikkje det? så mann henter litt efekt på å sette innsugskam på exos også.. men henter man mye mer på kvass kam? er det sånn det er vits å bruke 4 tusen på kvass kam liksom?:P

Skrevet

Alt etter konstruksjonen på motor. Har en støtstenger må desse forlenges,shimsing på OHC uten vipparmer og høyere vipparmer på motorer med vippetøy og hydr.løftere.Hvor mye som slipes på kammen som avgjør om dette må gjøres,og isåfall hvor mye som må til.

Løftet blir øket(der det er mulig) ved å gjøre det overnevnte,durasjonen ved å slipe loben flatere eller som nevnt nedenfor.

Det kommer an på hvor mye som blir gjort med kammen,noen sliper jo også ned spor i loben og legger i endel sveis for så å slipe til ønsket profil,men er som regel på veldig slitte og skada kammer.

Var dette til hjelp?

Skrevet
ja, dette er greit.. men innsugs kammen har vell et løft på 12, mens exos kammen har 11. stemmer ikkje det? så mann henter litt efekt på å sette innsugskam på exos også.. men henter man mye mer på kvass kam? er det sånn det er vits å bruke 4 tusen på kvass kam liksom?:P

Mange som sier at du skal slite med å få en bedre kam enn det som sitter i en moderne motor originalt,dette fordi den ikke er designet for å ha en spesiell peak-effekt men heller en mer all-round bra effekt over hele registeret.

En kam med mer durasjon,høyere løft og annen fasing enn org.kam vil som regel yte mer på visse turtall,men gi et svakere område på et som regel lavere turtall. Det blir et kompromiss,og en bør tenke på hvordan bilen brukes og hva en er egentlig ute etter.

Skrevet
En sliper ned radien av basen på kammen,alså den halvdelen av kamprofilen der ventilen er lukket. Da kan en få høyere løft,anna durasjon etc viss en vil.

Hmm... muligens jeg er litt dum når det gjelder kam, men dette skjønner jeg ikke

Kam-profilen snurrer rundt... ved basen av kamprofilen er ventilen lukket , så åpner den seg gradvis mot toppen av profilen hvor den har maks løft, så lukker den seg gradvis... 8)

Hvis man sliper bort profilen ved basen, der hvor ventilen er lukket, så vil jo ventilen fortsatt bare være lukket. Når ventilen så begynner å åpne så er det jo kam-profilen som bestemmer når, hvor mye og hvor lenge ventilen skal være åpen...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis en sliper bort deler av kam-profilen, så kan man kunn minske maks åpningen og tiden ventilen er åpen. Eventuelt kan man justere når ventilen skal begynne å åpne og lukke.....

Men som sagt, så er jeg nuub på kam.. hehe

Teorien min tar selvsagt ikke hensyn til biler med eks vanos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...