Gå til innhold

Bilen koker hele tiden.

Wendel
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Har nå endelig fått bmw'n min på veien på mandag. Siden det har vi vært ute å mappet bilen på gata uten et eneste feilslag og vanntemp har aldri vært over 91 grader. Og da har vi pressa bilen ganske så bra.

Men på vei til jobb idag, etter jeg hadde kjørt i ca 40 minutter ved hastigheter mellom 80-100 km/t så blei plutselig bilen varm. Stoppet og lot det roe seg før jeg fylte på litt mer vann og prøvde meg videre. Etter bare noen 100 meter begynner den å bli varm igjen. Alt av vifter er i funksjon.

Noen som har noen tips til hva det kan være? Kan ikke se noen lekasjer. Ser heller ingen tegn til vann i olja hvis jeg tar av lokket til oljepåfylling.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert forsøk på å kjøre må jeg fylle mellom 1 og 1.5l vann. Og det er ikke så mye som fordamper ut når jeg åpner lokket på radiatoren. Rett etter jeg stopper så er jo hele ekspansjonstanken på radiatoren full mens det bobler fælt inni der. Men etterhvert som jeg åpner lokket litt og litt så forsvinner så og si alt plutselig inn mot motoren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem tidligere, etter at jeg hadde byttet radiator og termostat. Kunne kjøre helt fint et par dager, men så helt plutselig begynte den å rulle nedover på det røde feltet på tempmåleren.

Når dette skjer, kan du gjøre en effektiv ting: Sette tempen på max inne i bilen, og viften på maks. Da drar du varmen ut av motoren, og er du heldig så slutter den å koke.

Problemet for meg var luft i systemet, det var pyton vanskelig å lufte ut min BMW iallefall. Pratet med Bavaria om det samme, og de sa at selv etter at de hadde satt trykk på systemet for å få ut alt luften kunne dette skje.

Mitt forslag er å sette bilen i en liten helling og lufte litt hver dag, se om det hjelper. Det skal vel være 10 liter eller noe i det systemet, så om du plutselig har plass til en liter til er ikke så rart hvis det ligger luftbobler og blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært inne på tanken om luft i systemet. Men det systemet har vært lukket i over 1 år uten lekasjer. Så synes det ville vært rart hvis det plutselig har kommet luft nå.

En annen ting jeg la merke til var når jeg kjente på radiatorslangene. Den på toppen var glo varm, mens den under var bare lunka. Hadde termostaten vært gåen ville vel den under vært kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo rart ut, åpenbart er det noe nytt som har dukket opp. Hva skjer hvis den koker, og du hiver varmeapparatet på maks? Synker det igjen, eller koker den fortsatt?

Hvis det synker da, så mener jeg at vannpumpen iallefall gjør jobben sin, men kan jo naturligvis ta feil.

Irriterende problem du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...