Gå til innhold

brokobling

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har prøvd å brokoble subban mine på forsterkern, men hvor skal jeg stikke signalkablen inn? samma om jeg har på front eller back så bare summer det. må jeg ha 2?

noen som har et enkelt koblingsskjema til meg?

subbene er rockford p3 og forsterkern er rockford t4-400

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha signal på både front og rear på forsterkeren.

Kva slags subber har du? (du ga nok litt lite info om dei!)

Hugs at forsterkeren er stabil ned til 2ohm.

Dvs at ved brukobling er den stabil ned til 4ohm. So du kan ikkje koble subbene med ein motstand lågare enn 4ohm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du har 2 stk subber med 2 spoler på 4ohm.

Med den forsterkeren må du seriekoble spolene.

Da får kvar sub ein motstand på 8ohm.

Da kan forsterkeren gi opptil 100w til kvar av forsterkeren.

Konklusjon: Forsterkeren passer ikkje til subbene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

0ohm er kortslutning. Det liker ingen forsterkere! Forsterkere kan f.eks. være stabile ned til 2ohm. So da kan du ikkje koble til høgtalere med ein last på 1ohm på den forsterkeren.

Ved brukobling brukes 2 forsterkerkanaler på ein last. (høgtaler(e))

Forsterkerkanalene må dele på lasten. Er lasten på 4ohm, blir det 2ohm pr forsterkerkanal. (so forsterkeren må væra stabil ned til 2ohm)

Berre spør litt meir konkret, so skal eg eller noken andre svare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar: Alle forsterkere er "stabile" i 1 ohm, forskjellen er bare at en liten forsterker knekker fortere i sammen enn en tilsvarene kraftig. Det kommer helt an på hvordan du spiller.

Sagt enkelt. Brokobler du, så dobles spenningsvinget over høyttaleren. Siden effekt er lik, litt forenklet, (spenning x spenning)/impedans, så firedobles teoretisk effekten ved brokobling. Dette krever selvsagt at forsterkeren kan levere så mye strøm. Kan den ikke det, blir den for varm og klapper i sammen.

Eksempelet under tar utgangspunkt i at forsterkeren er innstilt med samme volum og signal.

La oss si at den gir ut 100W når høyttaleren er på 4 ohm.

Ved brokobling stiger effekten (forutsatt 4 ohm høyttaler) da til 400W.

Ved brokobling og parallellkoblede svingspoler (total impedans blir da 2 ohm) blir effekten 800W.

Har du så en firekanalers forsterker som brokobles til 2 kanaler og du har ett element med parallellkoblede svingspoler på hver brokoblede kanal, dvs 2 stk totalt, så vil forsterkeren måtte produsere 1600W.

Ved fire kanalers ikke brokoblet oppsett med de samme 2 elementene med hver svingspole koblet til en egen kanal, så vil forsterkeren måtte levere 400W...

Hva sier dette? Egentlig ikke så mye. Om ditt ønske er å kjøre ting til de er på grensen av klipping, så må du ha en forsterker som er stabil i 1 ohm. Det betyr bare at forsterkeren kan drive en høyttaleren på 1 ohm med fullt spenningsving ut av forsterkeren. Om du er litt mer moderat med lydtrykk og bruker vettet når det begynner å vrenge, så er det ikke noe problem å kjøre 1 ohms last på en forsterker som ikke er "stabil" i 1 ohm. Det eneste som vil skje er at du vil overbelaste den ved et lavere lydtrykk enn en som er "stabil" i 1 ohm.

Var du med på den?

Lett å se hvor ting kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvorfor jeg ikke ble elektrikker:P

tror kanskje jeg fikk med meg noe av det, men har det seg sånn som todleif sier at jeg bør ha en annen forsterker? eller er det en mulighet for å få kobla det på en eller annen måte så det blir riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er så grønn som dette, så vil jeg nok anbefale deg å få dette koblet opp av noen som vet hva de gjør...:-)

Hvorfor vil du egentlig brokoble? Er det ikke nok lydtrykk pr idag? Hvordan er anlegget koblet opp pr idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg sa, so kan du seriekoble spolene på subbene.

Og so brukobler du 2 kanaler til 1 sub

Dei 2 andre kanalene brukobler du til den andre subben.

Ved seriekobling av spolene til subben, skal du koble sammen pluss på den ein spolen til minus på den andre spolen. Dei 2 ledige kontaktpunktene på subben, kobler du til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er så grønn som dette, så vil jeg nok anbefale deg å få dette koblet opp av noen som vet hva de gjør...:-)

Hvorfor vil du egentlig brokoble? Er det ikke nok lydtrykk pr idag? Hvordan er anlegget koblet opp pr idag?

jeg er ganske grønn ja:P

lydtrykket er forsåvidt bra det, helt til den skal dra litt lavere frekvenser.

vrenger veldig fort, noe som ikke disse subbene gjør:P tydelig at forsterkern ikke klarer på dra de bra nok:P

åssen funker det med monoblock når jeg har 2 subber? er det utgang bare for 1 der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange monoblokker har 2 tilkoblingspunkter for å gjera det lettere å koble til fleire subber/spoler.

Finn deg ei monoblokk som er stabil i 1ohm. Da kan du parallellkoble spolene og subbene. Da vil du få meir trøkk.

ps: Er effekten til forsterkeren oppgitt med 1ohms last er forsterkeren stabil i 1ohm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...