///christian Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Heisann Jeg skal gå igang med å skifte toppakning snart. Motoren er en m20, 84mod. Gått 293+ Men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har en del erfaring med motor fra før av, så er ikke helt nybegynner. Har skifta toppakninger på motorer før, dog med underliggende kam. Problemet er at det skapes ekstra mye trykk i ekspansasjonstanken, kjøleveska er svart, det spruter vann ut eksosen, hvit røyk og vil ikke ned på tomgang. Har prøvd og justert tomgangskruven, men ble ikke så mye bedre. Må vel kjøpe nye strekkbolter også? Når jeg tenker kjapt over hva som jeg må begynne og gjøre; *Stille inn motor for tenning på sylinder 1 *Ta av innsugsmanifoil og alt det er *Markere med en tusj på veiv og kamen sånn at de ikke flytter seg. *Løsne opp registerstrammer og deretter ta av reima. *Så ta av toppen? Noe jeg har glemt av? Gidder ikke og nevne det basic greiene som og, ta av viftereima osv. Håper på svar. Mvh. Christian
Melkvik Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 2.0 dette? isåfall er det å plukke av alle ledninger på innsug, eller skru av innsuget, (your choice). Så stiller du motor på merkene sine, er ett nedenpå veiva, og ett på kammen, dette finner du hvis du leter litt, tror det på kammen er igjennom ett lite hull som er på kamdrevet, husker ikke helt da. Videre så er det viktig å merke det drevet som driver fordelern, er merking på dette og, men bruker å merke dette selv jeg, slik att jeg er hundre % sikker på att det blir rett. Så er det jo å ta av reim osv, pass på att fjæra til strammern ikke fyker bort. Så skru opp bolter i topplokk, ta av toppen, rengjør og ha på ny pakning. Husk på att ikke simringer på retur røret for olje(ligger under innsug og går ned til bunnpanna) ikke kommer bort. Bolter trenger man ikke å skifte nei, bare viktig å få rett moment:-) Håper dette var til noe hjelp:-)
Fliid Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Er det 6 kant bolter, så skal de erfaringsmessig byttes til Torx.
///christian Skrevet Juli 27, 2009 Forfatter Skrevet Juli 27, 2009 Takk for god informasjon melkvik, kommer til å bli til stor hjelp. Genialt 'bilde' du har der Morten, det kommer også til og bli til stor hjelp. Kommer til og vurdere tilstanden på boltene om det er 6 kant, skal ikke se bort i fra om at de bli skifta ut. Hvordan er det med stramming av registerreim? Hvor stram?
ehrnst Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 den skal kunne vris 90 grader ish. boltene bytter du uansett
Fliid Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Man klarer ikke å vurdere om det kommer til å skalle av en bit på en 6 kant bolt i fremtiden. Det er jo umulig. Men som ehrnst, man bytter uansett. 6 kant bolter har man opplevd at har mistet en bit, den har da kommet under vippetøy og blitt presset ned i toppen. Da har du havarert topp. Ikke uten grunn BMW byttet ut disse boltene til torx, igjen.
Melkvik Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Takk for god informasjon melkvik, kommer til å bli til stor hjelp. Genialt 'bilde' du har der Morten, det kommer også til og bli til stor hjelp. Kommer til og vurdere tilstanden på boltene om det er 6 kant, skal ikke se bort i fra om at de bli skifta ut. Hvordan er det med stramming av registerreim? Hvor stram? Tror nesten sikkert att det er sekskant på motoren din siden det er en 84 mod. Og det er jo sant det de sier att man bruker å bytte om til torx, da hodet på seks kant boltene har knekt av hos noen. Jeg derimot byttet ikke ut 6 kant boltene mine, det gikk bra det, har ikke hatt noe trøbbel med det enda. Men det er nå du som bestemmer om du vil bytte ut da, jeg ville ikke ha gjort det;)
Fliid Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Melkvik, hvorfor ville du ikke gjort det? Er din vurdering kun tatt utifra din egen erfaringer? Du utreder først om hvorfor folk bytter, men alikevel råder du trådstarter til å ikke bytte.. Hva for no? Problemet er ikke at de knekker når du skal dra til, men under kjøring.
///christian Skrevet Juli 27, 2009 Forfatter Skrevet Juli 27, 2009 Blir vel og bytte bolter da. ehrnst: Hva mener du med ish?
///christian Skrevet Juli 27, 2009 Forfatter Skrevet Juli 27, 2009 ehrnst: Hva mener du med ish? Ca tenker jeg. Er bare å prøve det
Melkvik Skrevet Juli 28, 2009 Skrevet Juli 28, 2009 Melkvik, hvorfor ville du ikke gjort det? Er din vurdering kun tatt utifra din egen erfaringer?Du utreder først om hvorfor folk bytter, men alikevel råder du trådstarter til å ikke bytte.. Hva for no? Problemet er ikke at de knekker når du skal dra til, men under kjøring. Altså grunnen til å ikke bytte er kostnad, sannsynligheten for att dette går meget godt, er STOR, sannsynligvis aldri blitt skiftet toppakning på bilen før, og vil tro att boltene skal være like sterke enda siden de har holdt så lenge. Tenk også litt på hva det koster f.eks for en ny m20b20? man får en m20b20 som er i orden for ca 1500 kr i dag? Men altså dette kommer jo an på lommeboka til han som skal bytte da, det er jo han som må avgjøre det. Er ikke billig for 12 torx bolter heller da!
Fliid Skrevet Juli 28, 2009 Skrevet Juli 28, 2009 Med slik vedlikeholds plan, så er det ikek rart man sitter med mye slitent rundt omkring. Jeg har pusset opp en Touring, 89 modell. For langt langt mer enn hva listepris er. Så hvis jeg kræsjer med den, så får jeg tilbake langt under påkost. Mener du da at det ikke er verdt det? Nei, slik vedlikeholds tenking går det ikke ann å ha. Boltene koster 314,- hos Schmiedmann. Toppakning koster sitt, og sliping og trykktesting ligger vel på rundtom 2000 - 2500,- . Da er man allerede over hva man kunne kjøpt en brukt en for. Men gjør man jobben skikkelig, så er man sikker på at man har en god motor. Nei gutt. Endre tankegangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå