Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vibrasjonsproblemer BMW 525d E60

Hei kjære medlemmer!

Jeg har i løpet av de siste månedene slitt med en plagsom vibrasjon i bilen min. Det hele startet når jeg kjøpte sommerdekk i vår. Jeg satt da på 19" uoriginale felger og merket en kraftig vibrasjon med en gang når jeg kjørte bilen. Vibrasjonen kommer kraftig frem allerede i 70-80km/t og blir bare verre etterhvert som farten øker. Det er ikke bare en liten svak vibrasjon, men nok til at passasjersetet tydelig rister når jeg kjører. Ikke akkurat slik en bil til over 400 000 skal kjennes ut!

Jeg dro derfor tilbake til forhandleren jeg kjøpte dekkene/felgene av og de balanserte alle dekkene på nytt (på grammet) samt snudde bakdekkene dobbelsjekket at centerringer og bolter va korrekt osv. Ingen forbedring i det hele tatt.

Da jeg prøvde vinterdekkene merket jeg også samme vibrasjonen, men litt svakere (kanskje siden det er mer gummi på 17" dekkene?)

Da tenkte jeg at dette måtte sitte dypere så jeg leverte bilen inn på BMW merkeverksted for å få deres mening om hva som kunne være feil (hjullager, mellom/driv-aksling eller girboks etc??)

Som jeg antok så tok de en først en "kjapp en" og skyldte på de uoriginale felgene som sto på bilen, derfor ba jeg dem om å prøve med noen originale BMW-felger for å være 100% sikkre på at dette var tilfellet. Det viste seg at med orignalfelger ristet bilen fortsatt like mye, så de måtte gå litt i tenkeboksen. De hadde en tilsvarende bil med den samme mystiske vibrasjon som fortsatt hadde nybilgaranti så de mente at det var best å feilsøke på denne slik at jeg ikke fikk de store kostnadene med å bytte deler osv på min bil. Etter å ha feilsøkt masse og byttet mellomaksling på denne var det fortsatt vibrasjoner på denne bilen, så de prøvde derfor med et 2. sett med originaldekk. Dette løste tydeligvis problemet og både min og den andre bilen ble friskmeldt. Litt merkelig syntes jeg? Jeg hentet alikevel ut bilen min etter 6 uker på verkstedet og returnerte de uorginale dekkene/felgene og fikk pengene mine igjen.

Idag har jeg fått på et nytt sett med 19" dekk og har til min store fortvilelse samme problemet fremdeles. Kan det være mulig at dette settet også er dårlig slik som de 4 andre settene som har blitt prøvd og balansert på grammet eller er det kanskje noe mekanisk feil på bilen alikevel? Noen som har hatt tilsvarende mareritt/erfaringer eller tips om hva som kan være årsaken eller løsningen?

Vurderer å bare selge hele bilen etter alt dette styret som det er akkurat nå og aldri mer kjøre BMW igjen. Begeret er nesten snart fullt!

Hilsen en frustrert bileier

PS: Setter stor pris på alle svar

Skrevet
Etter å ha feilsøkt masse og byttet mellomaksling på denne var det fortsatt vibrasjoner på denne bilen, så de prøvde derfor med et 2. sett med originaldekk. Dette løste tydeligvis problemet og både min og den andre bilen ble friskmeldt. Litt merkelig syntes jeg? Jeg hentet alikevel ut bilen min etter 6 uker på verkstedet og returnerte de uorginale dekkene/felgene og fikk pengene mine igjen.

Svaret gir du jo selv, med rett hjul ingen risting.

Ergo, ikke kjøpe jalla hjul!

Om du vil slippe problemer med risting kjøp originalt eller bedre. Kanskje lurt å ikke ha store hjul heller om du er følsom på risting.

Har litt risting selv på 18" jallafelger ifra GS, det 2. av to hjulsett ifra de. Det første måtte de ta i retur da det ikke lot seg gjøre å oppdrive senterringer til hjulsettet de solgte meg.

På originalfelgene (17") med vinterdekk er det ingen risting i det hele tatt.

Skrevet

Det trenger ikke være felgene det er noe feil på, det kan rett og slett være dekkene som ikke er runde, og da hjelper vel ikke avbalansering så mye vil jeg tro (uten at jeg er expert på området)?.. Typisk skjer dette "fenomenet" på drittpakker som selges av jallasjappene som annonserer på bla. finn.no. Feks 19" felger og dekk samlet for 9990.. Det er for folk som kun tenker på utseende, kjører gammal bil, lever på stripa og driter i komfort og kjøreglede - ikke for en som har kjøpt seg en e60 525 for å cruise på e6.. Og hva mener du egentlig med å registrere deg på et bmw forum og skrive i første post at du vurderer å aldri kjøre bmw igjen...!? :? Tror du ikke det samme kan skje med din neste Audi A6? Ta kontakt med christalex import så ordner de et pakketilbud til deg. Du kommer vel langt med 20-25 000, og jeg regner med du har råd til dette når du kjører bil til over 400 000?

Skrevet
Det trenger ikke være felgene det er noe feil på, det kan rett og slett være dekkene som ikke er runde, og da hjelper vel ikke avbalansering så mye vil jeg tro (uten at jeg er expert på området)?..

Er nok et poeng.

Sørg for rett innpress og ikke minst høy nok loadindex, videre ville jeg kviet meg for å benytte dimensjoner som ikke står i vogkort/instruksjonsboka.

Hva slags felger / dekk er det som skaper problemer? Merke og dimensjoner?

• 1 year later...
Skrevet

Hei.

Jeg har fått de samme problemene som du nevner her.

Kan faktisk se at ryggen til passasjersetet står og vibrere når man kommer opp i en 70km/t +

Byttet bakhjul, i og med at rystelsene var i hele bilen (ikke noe særlig i rattet) uten hell.

Satte på vinterhjula (Replica felger med senter-ringer) som riktignok var slitt, men uten nevneverdig bedring.

Kjøpte 4 nye vinterhjul, fortsatt ikke bra !

Lånte ett sett vinterhjul av en kompis (originalfelger) som er bra på han sin E60, men samme problemet fortsatt.

Hos Bila og Autopower sier de dekk/felger med kast, men etter all denne byttingen får jeg ikke det til å stemme.

Henvendt meg til Bilia for at de skal søke i sine databaser på lignende problem, men ikke fått svar enda ( 3 uker siden).

Spørsmålet blir jo da om du fant ut av hva som var problemet med din ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...