Gå til innhold

318is starter ikke i visse vinkler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har nå støtt på ett veldig merkelig problem for meg som kanskje noen av dere der ute kan svare på!

Problemet er altså at når bilen står høyere på venstre side enn høyre side, går ikke startern, innslaget, altså når jeg vrir om så kommer det en liten klikkelyd, men ikke noe mer. Med engang jeg dytter eller ruller bilen til en flat vinkel eller at høyre side er høyere enn venstre så starter den på første vridning av nøkkelen uten noe problemer.

Dette er EKSTREMT følsomt, bare rulling av bilen i 50cm kan utgjøre forskjell på start eller ikke start på et forholdsvis "rett" plan. Det er ingenting som for meg virker "logisk" som problemmakeren her. Hvorfor skulle ikke motoren starte når den er høyere på venstre side enn høyre? den starter hver eneste gang bare den ikke står med venstre side opp.

Noen smarte der ute som har vært borti lignende?

Mvh Even

Skrevet

Kan legge til at bilen også starter når den rulles igang etc. Har hørt med de kyndige jeg kjenner personlig også, men de vet helt ærlig ikke hva det kan være.

Takker for alle svar :)

Skrevet

Det er garantert den som er problemet og ikke noe annet?

Kom utifra ingenting etter en kjøretur oslo-trondheim, helt merkelig...

Skrevet

I og med at innslagsreleet på starteren slår inn tyder det på starter problem. Evt korrosjon på batterisko, defekt batteri, jordingsledninger motor, kabel fra innslagsrele til starterhus, kabel fra batteri til innslagsrele og defekt kontakt tenningslås :D

Skrevet

Det var endel sjekkliste greier gitt...

Noe av dette som er mer følsomt enn andre når det kommer til helling av underlag da?

Takk for svar =)

Skrevet

Er batteriet ditt gammelt?

Vil nesten tro det er en av cellene i balleriet som kortslutter ved helling.

Har opplevd dette i båt.

Mål batterispenningen når starter ikke slår inn, så avdekker du i allefall batteri problem.

Skrevet
Er batteriet ditt gammelt?

Vil nesten tro det er en av cellene i balleriet som kortslutter ved helling.

Har opplevd dette i båt.

Mål batterispenningen når starter ikke slår inn, så avdekker du i allefall batteri problem.

Det samme slo meg! starter den med startkabler når du står i helling?

Skrevet

Hm morsomt poeng, dette skal jeg sjekke opp i morgen. Det har faktisk stått i en stund, og det gikk jo nylig helt tomt også. Tusen hjertelig takk for svar =)

Skrevet

hei, hadde samme problemet på den gamle 518ien min.

fikk beskjed om at jeg kunne prøve å slå på starteren med en hammer,

dette hjalp og problemet kom ikke tilbake så lenge jeg hadde den. ca to år:-)

Skrevet

Virkelig? ;P Bare slå på starteren med en hammer? Det er jo verdt ett forsøk, men lurer litt på om ikke det som er nevnt over her virker mer sannsynlig i mitt tilfelle, men takk for svar =)

Skrevet

Hammer på startmotor virker det. Men det er bare en midlertidig nødløsning. Antagelig er det innslaget som er dårlig/tregt/slitt. Ved å banke lett på det med en hammer løsner det litt og vil komme ved neste start. Innslaget eller starter må byttes på sikt.

Men det er vel ikke dette som er problemet i ditt tilfelle.

mvh

Torfinn

Skrevet

Ahh, da forstår jeg litt mer. Vel det virker jo egentlig som innslaget fungerer utmerket ellers bortsett fra akkurat en viss helling, men skal se på det, og kommer tilbake med hva som evt. fungerte!

Skrevet

Heisann. Da får jeg komme med en oppdatering. Har nå prøvd ut litt, men kom egentlig ikke noe lenger.

Fikk starte som vanlig slik som den bruker å starte, kjørte frem til en vinkel der venstre side er høyere enn høyre side. Bilen starter ikke, MEN jeg hører en gnist, dette skjer neste gang jeg prøver å starte også, men etter dette hører jeg ingenting og ingenting skjer.

Målte strøm på batteriet der den starter (12.09V) og 13.5V når den kjørte, kanskje litt lavt men fungerer da.

Målte strøm der den ikke starter (12.08V) og når jeg prøver å starte synker volten på batteriet til 11.5V.

Dette sier meg vel at batteriet faktisk fungerer og sender strøm til starteren, men da at problemet må ligge der?

Så hva kan da være feilen? og regner med den gnisten ikke kan være helt bra.

Starter altså fortsatt helt utmerket i den riktige vinkelen.

Prøvde å rulle den litt og litt mot riktig vinkel, helt til den startet. Da den da startet slet den litt mer med å få start akkurat i det punktet mellom ikke start og start.

Jeg er helt blank her nå, noen som har peiling?

Mvh Even

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...