Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Refererer til DENNE artikkelen på vg-nett.

Der påstås det ganske så standhaftig at det er nærmest (om ikke helt) umulig å stjele og starte dagens biler uten original nøkkel, og at de fleste tyverier blir gjort med orginal nøkkel.

Jeg stiller meg selv spørsmålet, er det virkelig så vanskelig blitt at man kan gå ut å si at det er umulig å starte en bil uten orginal nøkkel? Jeg tenker da på all mulig programvare, parabolkort, mobiltelefoner o.l som blir "cracket" og låst opp nesten umiddelbart etter at det blir sluppet på markedet.

Er virkelig bilbransjen så gode på dette at selv de proffeste av de proffe ikke klarer dette? Eller er det bare en unnskyldning fra forsikringsselskapene som vil skylde på at det er bileiers egen feil i.o.m at nøkkel er nødt til å være brukt (enten mistet den, eller vært delaktig selv).

Hva tror dere?

NB! Jeg legger ikke opp til en diskusjon om hvordan man detaljert eventuelt starter en moderne bil uten nøkkel eller annet snusk, det er helt uinteressant, synes bare det er en bastant uttalelse å komme med at det er nærmest umulig uten nøkkel.

Skrevet

Ingenting er umuli.. Men er mere jobb med nye biler.. Vet av at en ny ting er å koble seg et data sprut som er plug and play når man kommer til bilen man skal ta.. Da bryter man seg inn.. Klipper ledningen til fløyten.. Tar bort releet til blinklys.. Da er bilen mørk og død.. Så kobler man på sin egen "nøkkel" trykker på en bryter og bilen starter.. Er noe med å koble noe på service kontakten.. Dette er det jeg ble fortalt av en som har en god del biler på samvittigheten.. Men som han selv å sa.. De med normale biler har ingen ting og frykte.. Er dyre s modeller til audi og m modellene til bmw som har noe og frykte.. For de nye bilene tar visst nok fort 40 minutter å få brutt seg inn i og startet.. Drøftet dette med en takstmann jeg kjenner og han mente at dette kunne være metoden som er brukt på dyre og ettertraktede biler.. Men biler som er normale slik som min 04 modell a4 jeg kjøpte til fruen var rett og slett svindel om de forsvant.. De er jo ikke noe hot på dele marked eller og selge i polen.. Han takket å for tipset og skulle få sjekket litt på en helt ny m5 de hadde stående som hadde blitt stjelt.. For den skjønnte ikke bmw hvordan den hadde blitt tatt.. Men en ting slår meg.. Om de bruker datasprut må de enten lage startmap på stedet eller ha gjort det på forhånd... Lurer på om jeg må pumpe kjenningen min for mere info på dette.. En ting var å sikkert sa han.. Mye småkjeltringer som har gitt opp biltyv karrieren.. Er å en del biler som blir stjålet ved hjelp av at de har blitt slepet opp på hengere.. Det var en takstmann hos gjensidige som fortalte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...