Nilsen Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Ja som nevnt så skulle jeg bytte hjullager bak på min E39. Dro av det gamle lageret, satte på det nye. Men drivakslingen peker ca. 15 grader opp i forhold til senter av lageret. Så det er umulig å få på huben som skal inn i spora på akslingen. Ytterste leddet på akslingen er pinne stivt, får ikke rikket det. Dette er vel ikke normalt?
Fliid Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Den kan da umulig være helt inne, eller så har du feil på hjullageret du har kjøpt. Ser raskt om hullet er i senter av nav.
Nilsen Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 Måtte løsne stagene oppe, demper og stabstag, så fikk jeg presset greiene ned såpass at vinkelen stemte med bøyen på akselleddet. Fikk entra drivflensen i sporene. Men har ikke noe sted å trekke på nå. Hvordan skal man få drivflensen helt inn uten å måtte slå?
Fliid Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Rengjør sporene, godt og grundig. Dytt så akseltappen inn i hjullager. Får du den ikke nok inn til å entrè mutteren. Så slå fra baksiden. Bør ikke leke idiot. Liten hammer holder i massevis.
Nilsen Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 Man bør kanskje presse drivflensen inn i lageret før man kan ha noe håp om at dette skal fungere da? Det har ikke jeg gjort, prøvde meg på metoden bmw har i tis. Så er litt stuck kan man si.
Fliid Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Da får du sette inn en pipe i lageret, som kun banker på innerbanen av lager. Går fint det. Har drivknuten på stikkaksel flyttet seg bakover (mot diff) og du har skrudd fast lageret. Så får du banke på baksiden, dvs, drivknute siden.
Aroid Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Navet skal settes i laget før man skrur på plass lagret med 4skruer. trenger ikke å løsne på noen som hels av stag, for å bytt lager på E39 For vær gang jeg bytter lager så tar jeg en fil å pusser sporet på drivakslingen og smør den opp med gris. så glir den lett på plass. Men no kan du bare slå inn navet i lagret i mens noen holder press med akslingen i mot.
Nilsen Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 Takker for alle svar. Håper lageret holder en stund.
Nilsen Skrevet August 7, 2009 Forfatter Skrevet August 7, 2009 Test tur i kveld, oppover en bakke i 2.gir. Et jævla smell og så null fremdrift.... Hva er det som har hendt med diffen min, noen som kan forklare?
Fliid Skrevet August 7, 2009 Skrevet August 7, 2009 Stikkaksling er skrudd fast i flens som er dyttet inn i diff. At jobben du har gjort har noen direkte sammenheng med dette havariet har jeg vanskelig for å forstå . Men hva som har skjedd med diffen, det finner du ut når du tar av baklokket på den. Jekk opp bilen og snurr på hjul, står det bjønn?
Bimmerlars Skrevet August 7, 2009 Skrevet August 7, 2009 Bakhjulslageret på E39 er da komplett lager? Med nav altså. Bare å løsne drivakselen, skru av de fire torxene, tre det nye lageret over drivakslingen så den treffer splines og skru fast torxene og sentermutter med moment.
Fliid Skrevet August 7, 2009 Skrevet August 7, 2009 Hjullager kommer ikke med nav. Dette er to separate deler.
Nilsen Skrevet August 8, 2009 Forfatter Skrevet August 8, 2009 Når jeg setter den i gir, kommer det lyd fra diffen. Høres veldig ut som tannhjul som ikke er i inngrep. Venstre hjulet kan rikkes ca. 20-30 grader før det blir motstand. Når jeg jekket opp snurret hjulet ca. 180 grader av seg selv. Får åpne den i morgen å ta en kikk...
Bimmerlars Skrevet August 8, 2009 Skrevet August 8, 2009 Har ikke ryki et drivledd da? Da går ikke bilen fremover uten sperre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå