sigurd_E34 Skrevet August 4, 2009 Share Skrevet August 4, 2009 Hei, er stolt eier av en 95 mod 520 E34 som har kjørt respektable 398k. Bilen har holdt seg godt til tross for sin tid på veien, men nå ser jeg rusten begynner å presse seg frem. Det er i all hovedsak bunnen av dørene, rundt påfyllingslokket, kanalene, hjulbuer og bagasjeluka over skiltet som er begynt å bli et problem. Har prøvd å holde det i sjakk et par år nå, men det kommer stadig frem igjen over vinteren. Det jeg som regel har gjort er å pusse med slipepapir, grunne med coroless rustkiller og lakke med svart benga. Problemet til nå har vel vært at jeg ikke har fått pusset bort all rusten, det har alltid vært små porer igjen. Det problemet har jeg tenkt å løse ved å gå til anskaffelse av en rimelig kompressor og en punktsandblåser. Videre har jeg ingen erfaring med slikt utstyr og frykter tanken å gå igjennom karosseriet og lage enda støre problemer for meg selv, hull... Når jeg nå skal gjøre ting på nytt, atter en gang, vil jeg gjøre det så bra som overhodet mulig – så bra at jeg (om mulig) slipper å se rust der igjen Derfor håpet jeg at noen kunne hjelpe meg å anbefale en prosedyre jeg kan følge med anbefalning av spesifike produkter. Dette er jo et tema som går igjen og igjen, og ja jeg har brukt søkefunksjonen Den prosedyren jeg fant som virket mest lukrativ var denne: 1.Fjerne all rust, også de små prikkene. 2.Ett strøk rustmelk 3.Jevne omerådet, evnt. sparkle 4.Ett strøk grunning for bart metall, (syregrunning?) 5.To strøk grunning 6.Slipe strukturen 7.Lakk 8.Klarlakk Har hørt mye bra om epoxy grunning også, når skal jeg eventuelt bruke det? Det største problemet for meg med denne fremgangsmåten er at jeg ikke vet hvilke produkter jeg skal se etter. Ingen produkter jeg har funnet står det syregrunning eller rustmelk osv. på boksen. Var innom Thorsov i går og det han kunne anbefale var Brunox. Da trengte jeg ikke engang og pusse vekk all rusten, bare vaske først med batterivann, pensle med Brunox og lakke. Vil tro det finnes mange produkter tilsvarende Brunox, men holder det? Fant en test av syregrunning og rustmelk, og der kom det ganske klart fram at syregrunning rett på metallet var best (med bilder): http://stilen.net/index.php?page=rustmiddel Ved å bruke søkefunksjonen har jeg også funnet andre oppskrifter som virker duganes: http://www.chemical.no/index.php?option ... &Itemid=31 Andre produkter som også blir anbefalt, men dumpet av andre er sinkgrunning, Por 15, Rust bullet osv. Noen som har erfaringer med disse? Det jeg altså vil fram til er den ultimate fremgangsmåte for å bli kvitt rusten, noen som kan hjelpe? Mvh. Sigurd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigurd_E34 Skrevet August 5, 2009 Forfatter Share Skrevet August 5, 2009 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå