Gå til innhold

Kjøpe ny viskosekobling eller montere el vifte?


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen meninger ang. dette?

Ny viskosekobling koster noen kr.

Man får jo el vifter brukt til en fin pris :-)

Og viskosekoblinga blir vel igjen, som alltid utslitt etterhvert??

Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt??

En annen sak ang el vifte.

Her må man vel også sette inn en termostat, eller få styrt vifta på en lur måte?

Takker for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt??

Ikke nødvendigvis, vifta starter vel ikke før temperaturen overstiger driftstemperatur, når man kjører er det jo nok luftgjennomstrømming i radiatoren, men når bilen står mye på tomgang må den ha en vifte som kan kompensere for den gjennomstrømmingen som er når du ellers kjører, om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt??

Ikke nødvendigvis, vifta starter vel ikke før temperaturen overstiger driftstemperatur, når man kjører er det jo nok luftgjennomstrømming i radiatoren, men når bilen står mye på tomgang må den ha en vifte som kan kompensere for den gjennomstrømmingen som er når du ellers kjører, om du skjønner.

Ja, skjønner.., mener jeg leste noe ligndende her i sta..

Men enkleste måte for å sjekke at viskosekoblinga er defekt.., tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er omtrent null motstand i viskosen er den defekt ja,blir påvirket av varmestråling som gjør at den går tregere og tregere og tilsutt låses nesten helt fast i navet. Sammenlign gjerne med kald motor viss du vil.

Noen bruker også en avis med motor igang for å sjekke sluringen,men er like enkelt å kun stoppe motoren(sikrere også!).

El.vifte må du ha termostat-styring på viss ikkje du vil sitte og tukle med en av/på bryter hver gang motorens temp stiger da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...