AlXz Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Noen som har noen meninger ang. dette? Ny viskosekobling koster noen kr. Man får jo el vifter brukt til en fin pris Og viskosekoblinga blir vel igjen, som alltid utslitt etterhvert?? Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt?? En annen sak ang el vifte. Her må man vel også sette inn en termostat, eller få styrt vifta på en lur måte? Takker for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bue Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt?? Ikke nødvendigvis, vifta starter vel ikke før temperaturen overstiger driftstemperatur, når man kjører er det jo nok luftgjennomstrømming i radiatoren, men når bilen står mye på tomgang må den ha en vifte som kan kompensere for den gjennomstrømmingen som er når du ellers kjører, om du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 9, 2009 Forfatter Share Skrevet August 9, 2009 Når en motor har vært kjørt driftsvarm, og man stopper den for så å snurre på vifta, og vifta snurrer lett rundt. Da er viskosekoblinga defekt?? Ikke nødvendigvis, vifta starter vel ikke før temperaturen overstiger driftstemperatur, når man kjører er det jo nok luftgjennomstrømming i radiatoren, men når bilen står mye på tomgang må den ha en vifte som kan kompensere for den gjennomstrømmingen som er når du ellers kjører, om du skjønner. Ja, skjønner.., mener jeg leste noe ligndende her i sta.. Men enkleste måte for å sjekke at viskosekoblinga er defekt.., tips?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bue Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 La den stå på tomgang til nåla nærmer seg 100 grader, da bør den begynne å starte, du kjenner om den har slått inn for da skal det blåse godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Viss det er omtrent null motstand i viskosen er den defekt ja,blir påvirket av varmestråling som gjør at den går tregere og tregere og tilsutt låses nesten helt fast i navet. Sammenlign gjerne med kald motor viss du vil. Noen bruker også en avis med motor igang for å sjekke sluringen,men er like enkelt å kun stoppe motoren(sikrere også!). El.vifte må du ha termostat-styring på viss ikkje du vil sitte og tukle med en av/på bryter hver gang motorens temp stiger da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 9, 2009 Share Skrevet August 9, 2009 Økonomisk, så kan det være like greit å kjøpe deg viskose. Du slipper og denne byggingen av el anlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå