Jump to content

M20 2.7 - hvor høyt er det forsvarlig å sette turtallsperra?

jorg1s1
 Share

Recommended Posts

Tenkte å bestille en chip som flytter turtallsperra på min E30 med M20 2.7 nå. Men hvor høyt er det forsvarlig å sperre? Tenkte på 7000 rpm, men tåler motoren det? Har 296 graders kvasskam, så ville vært greit å fått litt høyere turtall enn 6500...

Motoren er bygd opp ved hjelp av ETA blokk, 885 topp fra 325 som er porta og plana, 130mm 320/323 råder og 325 pre-facelift stempler.

Den tåler nok 7K fint, med slik kvass kam så må du vel hvertfall over orginal sperre da mesteparten av effekten av kammen er jo sikkert på ganske høyt turtall.

Du burde vell sikkert enda høyere for å hente ut mer, men orginale fjærer og ventiler må vel sikkert byttes ut?

ring norman på trimchip.com

93467791

denne mannen kan dette med chiping. ring han og prat med han så får du en best mulig brikke til din motor.

jeg har brukt han til mange brikker og resultatet har vært bra hver gang. super service er det også, litt vansklig kan det være og komme til på tlf men det er det hverdt

LianLi: Ja sant det du sier, må godt over original sperre med slik kvass kam. Må bare forsikre meg om hvor høyt turtall det er forsvarlig å sperre på, så setter pris på om folk med noe kunnskap eller erfaring med dette kan hjelpe meg.

Blir nok noen grommere ventiler, ventilfjærer og vippearmer etter hvert som jeg får råd, så da vil jeg nok flytte sperra enda lengere opp.

TSL: Skal bare ha en billig chip som flytter sperra nå i første omgang, så har funnet en som er billigere enn Trimchip.

Ville ikke flytta den så veldig høyt for da går det en liten stund så ryker vippearmene. 7000 bør jo gå greit da, er jo nesten orginalt. Med nye billett vipper, hardere fjærer og sterkere ventiler samt en vektjustering og balansering av bunndelen kan du sikkert dra 7500-8000.

Takk for svar folkens! Bestilte nettopp chip'en, så da ender sperra på 7000 nå i første omgang inntil jeg får skrapa sammen noe penger til grommere deler slik at den kan varve enda høyere. Så blir det en ordentlig chip til slutt som skal tilpasses bilen på dyno osv.

oddis: hvor kan jeg kjøpe forsterkede ytterfjærer da? Noen anbefalinger?

jeg kjørte med sperra på 7600 i 1 år uten problemer jeg. kun 288 kam og filter. overhalt motor da, men hadde gamle vippearmer osv. så trur ike du får store problemet med din. min ble kun brukt på bane da og helst på sperra hehe.

mvh

veit aldri med vippe armer sjølv med original sperre på 6500, eg kjørte turbo på min m20 i mnd uten å skifte vippe arm...

den er no satt isammen igjen uten å overhaling med turbo igjen, gjenstår å sjå kor lenge ting varer nå ;)

Virker som det med vippearmer er veldig "flaks" Noen knekker de støtt, andre sine varer lenge. Selv kjørte jeg 7500 rpm på M10 med febi standard vipper. Ingen problem. Riktignok hardere ventilfjærer.

Vet gamle racemotor hadde blueprinta vipper for å finne de med best støp.