AlXz Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Prøver her å lage en DIY (gjør det selv), på hvordan man putter en m50 motor fra e34 inn i en e36. Kommentarer osv kan sendes på pm, så skal jeg rette opp og fikse på det som er feil eller bør forbedres Jeg har her brukt en 1992 modell e34 m50b20 motor. Har også bruke e34 girkassa, og satt alt sammen inn i e36. (Da må man i tillegg bytte giroverføring, girstang og oppheng/fester til girkassa.) Dette må byttes: - Bunnpanne- Skulpedeksel (ofte naglet i bunnpanna)- Peilepinnerør / peilepinne- Oljesil / oil pickup- Så må man ha festebrakett til oljesila, og nye strekkbolter til denne- Brakett til peilepinnerøret (mulig lambda kontakt fra e34 motor-el er skrudd her)- Nytt; Bunnpannepakning + oljesil pakning + o-ring til peilepinnerør- Motorfester med puter- Vanntemperatur føler- Motorledningsnett (må ikke byttes..)- Eksosmanifold (kun den fremste sett fra front av bil) 1. Demontere peilepinnerør og skru løs bunnpannen (om girkassa sitter på motoren, må skruene fra girkasse til bunnpanne også løsnes. (også mulig det sitter noen propper under girkassa som skjuler noen skruer til bunnpanna) 2. Skru løs skulpedeksel (om det er festet i motor), samt oljesila. 3. Fjern pakningsrester hvor bunnpanna satt og hvor sila satt mot pumpa. 4. Skru løs motorfestene fra blokka på begge sider 5. Skru løs den fremste eksos manifolden (sett fra front av motor) 6. Fest braketten til oljesila, og bruk nye strekkbolter samt rett moment. 7. Skru fast skulpedekselet og deretter oljesila med ny pakning. 8. Sett på bunnpanna med pakning, husk tappeplugg. 9. Skru fast brakett til peilepinne røret. 10. Ny o-ring på peilepinnerøret og press det ned i bunnpanna, samt skru det fast i braketten. 11. Om gjengene ikke er rustet eller er dårlige, så skru fast motorfestene i blokka. Bildene viser hvilke skrue hull. Er det rust/møkk eller dårlige gjenger, bruke først en gjengetapp og masse WD-40 eller lignende. 12. Skru fast den fremste eksos manifolden fra e36. 13. Bytt ut vann temperatur føleren som er skrudd fast i toppen. (Føler nr. 2 sett fra front) 14. Bytt ut motorledningsnettet om man ønsker. (går greit med e34 motor ledningsnett) Jeg fikk en bunnpanne fra en M52 E36 motor fant jeg ut i etterkant. Noe som gjorde at jeg ikke fikk festet peilepinnerøret jeg fikk med på bunnpanna til m50 braketten. Anbefaler å bruke m50 bunnpanne og peilepinnerør. (hullet til peilepinnerøret er mye mindre på m50 enn m52) Aleksander Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw530i Skrevet November 17, 2010 Share Skrevet November 17, 2010 denne topicen var KONGE takker <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest atlis Skrevet Februar 23, 2011 Share Skrevet Februar 23, 2011 Lite å gjøre eller ? Har noe greier du kan skru på her vis du har lyst:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 24, 2011 Share Skrevet Juni 24, 2011 du burde også skrive at hvis man skal bytte over zf kasse fra e34`n så passer ikke mellomakslingen fra e36`n. holder på med dette nå, å lurer på hvilken mellomaksling dere andre som har gjort dette bruker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Juni 24, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2011 ZF kasse er vel mest brukt på større motorer ? Da må du nok muligens ha en kortere aksel, eller en med større hardyskive ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 24, 2011 Share Skrevet Juni 24, 2011 ZF kasse er vel mest brukt på større motorer ?Da må du nok muligens ha en kortere aksel, eller en med større hardyskive ? jepp, jeg kjøpte en m50b25 fra en e34 med tilhørende zf girkasse. men det jeg lurer på er hvilken bil jeg skal kjøpe mellomaksling av for at det skal passe direkte på min e36 coupe..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Juni 24, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2011 E36 325 eller 328 aksel bør funke ? Er noen cm å dra den inn og ut på i leddet også. Bare mål slik at det passer på hardyskiva. Så kan du sjekke lengde på akslene på http://realoem.com f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 24, 2011 Share Skrevet Juni 24, 2011 E36 325 eller 328 aksel bør funke ?Er noen cm å dra den inn og ut på i leddet også. Bare mål slik at det passer på hardyskiva. Så kan du sjekke lengde på akslene på http://realoem.com f.eks. oi, flott side, takk skal du ha;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patkk1 Skrevet Mars 10, 2013 Share Skrevet Mars 10, 2013 Servopumpe + brakett m/oljefilterhus må vel også byttes, er annerledes pumpe på snekkestyringen til e34 kontra tannstangen på e36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haraldse30 Skrevet Mars 18, 2014 Share Skrevet Mars 18, 2014 Prøver her å lage en DIY (gjør det selv), på hvordan man putter en m50 motor fra e34 inn i en e36. Kommentarer osv kan sendes på pm, så skal jeg rette opp og fikse på det som er feil eller bør forbedres Jeg har her brukt en 1992 modell e34 m50b20 motor. Har også bruke e34 girkassa, og satt alt sammen inn i e36. (Da må man i tillegg bytte giroverføring, girstang og oppheng/fester til girkassa.) Dette må byttes:- Bunnpanne - Skulpedeksel (ofte naglet i bunnpanna) - Peilepinnerør / peilepinne - Oljesil / oil pickup - Så må man ha festebrakett til oljesila, og nye strekkbolter til denne - Brakett til peilepinnerøret (mulig lambda kontakt fra e34 motor-el er skrudd her) - Nytt; Bunnpannepakning + oljesil pakning + o-ring til peilepinnerør - Motorfester med puter - Vanntemperatur føler - Motorledningsnett (må ikke byttes..) - Eksosmanifold (kun den fremste sett fra front av bil)1. Demontere peilepinnerør og skru løs bunnpannen (om girkassa sitter på motoren, må skruene fra girkasse til bunnpanne også løsnes. (også mulig det sitter noen propper under girkassa som skjuler noen skruer til bunnpanna) 2. Skru løs skulpedeksel (om det er festet i motor), samt oljesila. 3. Fjern pakningsrester hvor bunnpanna satt og hvor sila satt mot pumpa. 4. Skru løs motorfestene fra blokka på begge sider 5. Skru løs den fremste eksos manifolden (sett fra front av motor) 6. Fest braketten til oljesila, og bruk nye strekkbolter samt rett moment. 7. Skru fast skulpedekselet og deretter oljesila med ny pakning. 8. Sett på bunnpanna med pakning, husk tappeplugg. 9. Skru fast brakett til peilepinne røret. 10. Ny o-ring på peilepinnerøret og press det ned i bunnpanna, samt skru det fast i braketten. 11. Om gjengene ikke er rustet eller er dårlige, så skru fast motorfestene i blokka. Bildene viser hvilke skrue hull. Er det rust/møkk eller dårlige gjenger, bruke først en gjengetapp og masse WD-40 eller lignende. 12. Skru fast den fremste eksos manifolden fra e36. 13. Bytt ut vann temperatur føleren som er skrudd fast i toppen. (Føler nr. 2 sett fra front) 14. Bytt ut motorledningsnettet om man ønsker. (går greit med e34 motor ledningsnett) Jeg fikk en bunnpanne fra en M52 E36 motor fant jeg ut i etterkant. Noe som gjorde at jeg ikke fikk festet peilepinnerøret jeg fikk med på bunnpanna til m50 braketten. Anbefaler å bruke m50 bunnpanne og peilepinnerør. (hullet til peilepinnerøret er mye mindre på m50 enn m52) Aleksander Skal sette inn en E34, 95 mod M50B25 Vanos i en E36 93 mod 318i. Skal bruke ledningsnettet som sitter på E34 motoren. Har du et koblingsskjema over ledningene mellom E 34motor og 318i bilen? Det er startsperre på M50B25 motoren, men det får jeg ta senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjoern777 Skrevet Mai 2, 2016 Share Skrevet Mai 2, 2016 On 27.8.2009 at 0.35, AlXz skrev: Dette må byttes: - Vanntemperatur føler - Motorledningsnett (må ikke byttes..) - Eksosmanifold (kun den fremste sett fra front av bil) Gammel tråd, men spør likevel, lurer på hvorfor du vil bytte disse tre tingene? står lite begrunnelser i tråden dessverre har nett satt en E34 m50b25 nv i en e36 m52b20,brukte motorledningsnettet som sto på m50'en, byttet ingen av disse tre tingene og det ser ut som det funker slik, enda? synes ikke det var stor forskjell på draget etter jeg bytta motor, mulig det kan ha noe med dette å gjøre? men setter stor pris på tråden, hadde slitt en del uten denne! Mvh Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå