Gå til innhold

Pro Navi i 2006 320D klarer ikke å lese DVDen


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er normalt at navigasjonsenheten i disse bilene ikke

klarer å lese navigasjonsDVDen? Kjøpe bilen i mai, og etter det så har

jeg, hver eneste gang jeg har brukt navigasjon, fått lesefeil. Det står

enten DVD unreadable eller please insert DVD, selv om jeg aldri tar ut

plata. Sist gang var nå i helga da det hadde vært en ulykke på E18 i

Vestfold og jeg måtte ta en omkjøring langt ut på landet og ikke kunne

veien. Da sluttet navigasjonen å virke gjentatte ganger, og gjerne rett

før veikryss så jeg ikke visste hvilken vei jeg skulle svinge... Mildt

sagt irriterende. Hele anlegget har dessuten dødd og tatt omstart under

kjøring et par ganger. Dette er jo som å ha en dårlig sammensatt PC i

bilen, og hadde det vært nettopp det så hadde jeg brukt slegga på den for lenge siden og kasta hele greia i søpla. Det ødelegger hele kjøreturen når sånnt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen veksler her nei.

Det med en CD skulle jeg gjerne prøvd, men jeg vet ikke hvordan man skal klare å få 4,3 Gb med kartdata inn på en 700 Mb CD. Har prøvd å brenne ut en ny DVD, men den klarte ikke spilleren å lese. Må prøve å brenne en til på 1X hastighet for å se om det hjelper...

Hadde vært typisk om første gang i mitt liv at jeg opplever at en DVDspiller går istykker helt av seg selv så skjer det i bilen min hvor den sikkert koster 10 ganger mer enn en DVDleser kjøpt på en hvilken som helst databutikk, pluss timene de bruker på å montere driten.

På den annen side. Slikt burde da gå an å få tak i på egen hånd? Jeg har da åpnet midtkonsollen på ganske mange biler, og det burde jo ikke være noe svart magi å få byttet en slik spiller selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel kan du bytte bare lasermodulen.

Bruker du pirat eller original kart-DVD? Brente utgaver har en tendens til å henge systemet på noen biler (eks. '07 530xdAT).

På Audien er den så følsom at det kun er Verbatim DVD+R dual layer 8x brent med Pioneer DVD-brenner som fungerer. Kan jo hende det er en suksessoppskrift på følsomme BMW-lesere også, men har ikke hatt slike problem i 7eren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en original-DVD (06-2) og en litt mindre original (09-1). Den jeg lastet ned og brannt ut fungerte ikke i det hele tatt, så der må jeg prøve med Verbatim og lav hastighet.

Bytte lasermodul høres ihvertfall billigere ut enn å bytte hele greia som et bilverksted er troende til å gjøre. Har noen skrekkeksempler på akkurat det. Hvor vanskelig er det å bytte og hvor får man evt. tak i lasermodul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel til MKIV som jeg har i min: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/laser-he ... 06.c0.m245

Du har den som kom etter MKIV, så du må nesten se om du finner til den.. kan du ikke prøve å prate med BMW om det? Er de helt umulige på sånt fordi garantien er gått ut?

Kjøper du en DVD-spiller til 299,- på Rimi, så er forventet levetid minst 5 år i følge Forbrukerkjøpsloven. Burde ikke dette da også gjelde her? Eneste er om det er bruktimport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bruktimport. Men at en DVDspiller skal vare kortere tid bare fordi den er kjøpt i et annet land er jo uansett helt håpløst dårlig. Det er samme spilleren. BMW burde være ansvarlige for den samme hvor den er kjøpt. Men sånn er det jo ikke og de vil ganske sikkert gjemme seg bak det for å slippe å ta den lille utgiften det dreier seg om (for dem). Skal høre om jeg kan kjøpe modul og fikse det selv.

Finnes det noen måte å oppgradere software i navi-enheten på selv? For BMW skal selvfølgelig ha 2000 kroner for å plugge i en ledning og trykke på "update"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bruktimport. Men at en DVDspiller skal vare kortere tid bare fordi den er kjøpt i et annet land er jo uansett helt håpløst dårlig. Det er samme spilleren. BMW burde være ansvarlige for den samme hvor den er kjøpt. Men sånn er det jo ikke og de vil ganske sikkert gjemme seg bak det for å slippe å ta den lille utgiften det dreier seg om (for dem). Skal høre om jeg kan kjøpe modul og fikse det selv.

Når du kjøper BMW som er bruktimportert antar jeg du er klar over at nybilgarantien kun er 2 år. Så da må du enten velge et annet bilmerke eller sørge for å få en god bruktbilgaranti. Sånn er livet med den tragiske garantien til BMW. Dessverre...

Det er ingenting som tilsier at den skal vare kortere i et annet land, men forbrukerkjøpsloven er norsk, og den gjelder kun for varer som er kjøpt nye her. Dette betaler vi jo også ekstra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset elmer, det skal prøves (og helst før jeg flipper ut og stapper en kniv inn i DVD-spilleren :evil: )! Først prøver jeg en rense-DVD, og dersom det ikke funker får jeg finne fram skrutrekkeren...

Ja jeg er fullstendig klar over at garantien kun er 2 år, og at vi betaler ekstra for den norske garantien på 3 år (5 år). Men slikt som dette burde det være 5 år på uansett land, for en DVD-spiller skal vare lenger enn det. Eneste unntaket fra reklamasjon i Norge er ved brukerfeil, og så lenge denne spilleren sitter fastmontert i en bil så er det jo rimelig å anta at man ikke har skrudd den ut og prøvd å bruke den til noe den ikke er ment å brukes til. Burde være i BMWs interesse å fikse sånne filleting som dette for å holde kundene sine fornøyde. For meg ville det kostet masse å bytte denne enheten, eller å oppgradere software i spilleren, mens for BMW er det en marginal utgift. Det som derimot ikke er marginalt er at dersom dette ikke kan fikses så gjør det at jeg angrer på kjøpet og sjangsen for at det blir en BMW neste gang er minimal... Finnes ikke merketrofasthet hos meg.

I det hele tatt så er det et par ting med denne bilen som burde tilsi en ny Nüremberg-prosess for de tyskerne det gjelder. Hvem fant ut, etter milliarder i utviklingskostnader at man skulle bruke en DVD-basert navigasjonsløsning? Med en liten 6Gb minnepinne kunne man droppet en DVDspiller (evt. CDspilleren) og aldri behøvd å bekymre seg for at ungene roter bort plata eller at bikkja tygger den istykker. I nyere modeller kommer det nå HD-basert Navi, så de lærer jo av sine feil, men det burde vært påpekt under testing av prototypen. Det er i hvertfall det første jeg ville kommentert om jeg hadde testet det før det var produksjonsklart. Og hvem fant på det greiene med at speilet på passasjersiden vippes ned når man rygger, men at man ikke kan bestemme hvor langt det vipper selv? Jeg ser ikke fortauskanten godt nok i hvertfall... Bortsett fra disse to tingene så er bilen både pen, tøff og bra. Men det med navigasjonen ødelegger hele opplevelsen for min del. Forrige gang den klikka og jeg ikke visste hvor jeg var eller hvilken vei jeg skulle svinge så satt jeg og bannet i en halvtime mens jeg kjørte rundt (allt for fort sikkert siden jeg var så forbanna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...