Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ønsker å lære meg og sveise. Eg har aldrig vært borti dette før, og lurte på om nokon har erfaring med sveisekurs i Bergen? Dette må vere på kveldstid. Kan jo også vere at nokon som bur i Bergen og kan sveise kunne vert interrisert i å lera meg og ein kamerat dette?

Tusen takk for svar :D

Skrevet

Hva metode dere har lyst å lære dere?

Mig/mag sveising er egentli ganske enkelt, kan være litt vanskeli å stille inn noen av apparatene men er stortsett rett fram.

Vil dere lære dere Mig/mag så hadde jeg bare prøvd meg fram selv :)

Elektrode og tig kan være litt vanskeli eneste.

Skrevet

Du kan jo kjøpe deg en slik bok om karosseriarbeid på biltema, eller en bokhandler. Å sveise er ikke noe du lærer på 2-3timer en kveld eller to. Det første som må læres er den enkleste teorioen.

Hvilket metall du skal sveise på og hvor tynt dette er, bestemmer tråd/tilsett tykkelse og kvalitet. Her kan du følge lister om hvilke tilsett som brukes til hvilken type metall du skal sveise på. De fleste fagbutikker/industributikker som selger sveiseapparat (feks Fossdal, Astrup mm) selger også tilsett. De kan også hjelpe deg med hvilket apparat du bør ha i forhold til hvilket bruksområde du har, samt tilsett type og tykkelse. Jeg anbefaler deg å kjøpe sveisemaske med automatisk blending forresten. Han i butikken vet hva dette er, og kan sikkert vise deg hvordan dem fungerer i forhold til de tradisjonelle.

Ellers ville jeg lært meg mest mulig teori om teknikker på å holde tilsett/pistol (avhengig av om du vil sveise mig/tig) før jeg i det hele tatt tok i et sveise apparat. Prøv å fokuser på de viktigste punktene når du sveiser. Vinkler osv. Du finner også kjapt ut om du må ha mer/mindre trådmating eller mer/mindre strøm.. Ellers gjør øving mester. Lær deg gjerne det mest elementære på noen stålbiter du har liggende/får fatt i hos en skraphandler el. før du begynner på rustsveising..Jeg jobbet i et mekanisk verksted- og de beste er framdeles lærevillig i en alder av 40-50år.. Jeg føler jeg begynner å kunne rustsveise etter vel 40-50timer, men sveisene mine er langt ifra "fin" enda..

Og belag deg på MYYYE sliping..

Skrevet

Høres ut som om det blir bøker først då :) . Trur ikkje rustsveising blir aktuellt før om lang lang tid. Kompisen min har ei boble som må rustsveises litt, trur nok det blir litt voldsomt i starten. Nokon som veit om eit bra sveiseapparat? Biltema sine, er det noko å satse på? Vi vil nok satse på det enklaste sveisinga, og prøve og feile litt her :) Har ingen hastverk med dette. Tusen takk for svar folkens.

Skrevet

lær deg å sveise av noen som har peiling... ikke feil og lær for mye!!!! har du ikke kunnskaper så e det feil å lære med prøve og feilemetoden.... du tror selv at resultstet e jevlig bra,, men så viser det seg at det er dritt!! har vert sveiser selv og er nå sveisetekniker og inspektør!! skriv gjerne pm for råd og tips..

Skrevet
Høres ut som om det blir bøker først då :) . Trur ikkje rustsveising blir aktuellt før om lang lang tid. Kompisen min har ei boble som må rustsveises litt, trur nok det blir litt voldsomt i starten. Nokon som veit om eit bra sveiseapparat? Biltema sine, er det noko å satse på? Vi vil nok satse på det enklaste sveisinga, og prøve og feile litt her :) Har ingen hastverk med dette. Tusen takk for svar folkens.

Kan nevne Esab, Kemppi og Fronius som bedre valg som sveiseapparat enn Biltema's app. Har desverre ikke prøvd Biltema sine apparat selv, men den generelle erfaringen med disse er vel heller dårlig. Dess nyere apparat du velger, dess enklere er det å stille inn..

Har selv et lite Kemppi mig apparat stående hjemme, som er lite og lett + meget enkelt å stille inn. Absolutt å anbefale, hadde jeg bare visst hvilken utgave det er...

Skrevet

kan godt anbefale deg et esab apperat, de er enkle og brukervennlige for nybegynnere!

har hørt at biltema sine apperater bilr greie og bruke dersom du kjøper et euro slangepakke sett til de, kommer på en tusen lapp ekstra. og da får du fort et greit esab,kempi eller et annet apperat/merke for den prisen.

du kan jo også ta en titt her, da det finnes mye greit lesestoff her:

http://www.bilforumet.no/forum/lakk-kar ... -and-gass/

Skrevet

Jeg har "prøvd og lært" på kveldstid, og lært teorien av dem jeg jobbet med- syns jeg får det til sånn noen lunde nå.

Løsningen din vil selvfølgelig være den beste raynik, men nå er jo problemet deres at dem ikke har noen dem kan lære av. (med mindre noen melder seg) og jeg mener framdeles at det må såpass mye øving til, at det ikke læres på noen kvelder.

Jeg foreslo jo at dem skulle lese teorien før dem begynte å prøve å feile, slik at dem hadde basiskunskapen først.. ;)

Sveisen er forresten god nok kor lenge du ikke får så mye porer (du hører forsjell når du sveiser, og ser forsjell etterpå) og du tar av eventuell slagg før du sveiser over igjen.. Bruddstyrken til en sveis er sterkt undervurdert av de fleste såfremt det ikke handler om å slå på den (sprekkdannelse) og under forutsetning at den er 100% ved røntgengjennomlysning-altså at den er perfekt.

Er du usikker på om sveisen din inneholder porer? Slip den vekk igjen, så ser du om det er porer eller ikke..

Jeg ville kjøpt et 3fas kemppi (minarc 150)pinne apparat til å begynne med, da det kan kjøres på 15amp sikring med "vanlig" stikkontakt. Veldig lett å lære med, og kun instilling av strømmen som er gjeldene, matingen av tilsett styrer du selv. Dessuten så er reparasjoner og goodwill som regel bedre servicenivå på blandt mindre aktører. Det er hvertfall min gjennomgående erfaring fra 2år som intern budbilsjåfør, innkjøper og verktøyansvarlig.. Nå har jeg kun erfaring fra pinneapparat fra kemppi, og ellers mig/tig apparat fralincoln eletric, migatronic++. Ordentlige mig/tig apprat koster dem fort 30-100k +.

Jeg vil si at det letteste, og billigste å begynne å sveise med, siden dere foreløbig ikke har mer oppfølging enn gjennom bimmers.no? Dere kan jo vurdere å kjøpe dyrere mig apparat etterhvert hvis dere skal sveise mye. Evt leie fra feks Butas? Vær obs på mange av disse apparatene krever mer strøm enn hva som er normalt å ha innlagt i garasjen. De store apparatene jeg har vært borti er 5fas 32amp 440v..

Resultatet trenger ikke være visuelt fint så lenge dere sliper litt, og er noen lunde dugenes med feks tinning eller sparkling. Ta tiden til hjelp, og lær ved handling.. Kor lenge dere maler over nakent stål og ferdigherdet sparkel FØR det rekker å bli fuktig- er det mer enn godt nok. Det mange ikke er klar over, er at feks sparkel trekker vann, og lakken/sparkelen sprekker da opp igjen etter hvert dersom riktig prosedyre ikke er fulgt, selvom resultater ser veldig bra ut når jobben er ferdigstilt.

Har du fler råd og tips Raynor, ønsker jeg at du legger dem ut her- da jeg tipper en femmer på at du er mer erfaren enn lærevillige lille meg..Det er sikker flere som ikke er utlært på dette området, og som er interessert her inne.. :wink:

Husk også at de fleste som driver med karosseriarbeid kun punkter stegsveis for at tynnplaten ikke skal slå seg som følge av oppvarmingen, og gjerne tinner (med lavere varme) i de resterende skøytene, og sparkler tilslutt..

http://media.photobucket.com/image/svei ... C00071.jpg

Her er en metode å gjøre det på. Hvor man sveiser i hullene han har borret, og man sveiser da oppå det eksisterende stålet til bilen, slik at man ikke brenner hull så lett.

Ja raynor, jeg vet det er lettere med mig på tynnplate, men kor lenge man ikke sveiser skøyt i skøyt, altså overliggende punktsveis med pauser, laaav amp styrke og 1mm/1,2mm elektroder- så går det fint det også.. Jeg syns hvertfall det er lettere å få til et fint sveisebad med elektroder enn med mig når jeg var totalt utrent.

Skrevet

Prøvd meg litt frem med mig sveis idag jeg også.. Tar nok litt tid, men lærer jo mer og mer. Problemet mitt som er veldig irriterende er at tråden brenner seg fast på munnstykket HELE tiden! aarrh.

Skrevet

Har et lite tips je:D

anbefaler itte å bruke selvblende maske, me litt lei sveising me høy strømstyrke. og må sveise på litt lang avstand. da kan man jo garantere at den itte blender/gir seg me å blende. skjede mæ unner konstruksjons sveising. Så holder mæ til den gode gamle typen je:)

Skrevet
Har et lite tips je:D

anbefaler itte å bruke selvblende maske, me litt lei sveising me høy strømstyrke. og må sveise på litt lang avstand. da kan man jo garantere at den itte blender/gir seg me å blende. skjede mæ unner konstruksjons sveising. Så holder mæ til den gode gamle typen je:)

haha. den føler jeg motsatt på, blitt bortskjemt med autoblend, så hater å sveise med vanelig maske nå, kjett viss man skal sveise et lite sted, så ser man ikke en dritt når man skal sikte viss man har maska nede, og viss man tar den opp, sikter, og tar den ned, så bommer man bare:P men er vel en vane sak. hehe..

sveising blir man aldri utlært på.

på skipsverft er det sykt strengt med sveising, de fleste stedene må sveiserne gå igjennom ei sveiseprøve hver dag før de starter og sveise ordentlig, og større test etter ferier eller lignende.

og det samme gjelder for de som sveiser armeringsjern..

det du lærer mest av er og prøve og feile føler jeg, gjerne sammen med en som har sveisa en del, så den personen kan gi deg råd, og vise deg litt hvordan det skal gjøres, og hvordan det skal høres ut..

jeg vil si elektrode sveising er vanskeligst, men er det jeg har sveisa minst med.. og det begynner å bli avlegs også. bedre og sveise med mag og rørtråd:)

tig er det som ser finest ut men tar lang tid og er vanskelig.. alu er jo fryktelig uvant å sveise på, det må man pusse, og sveise med en gang etterpå..

Skrevet

Har dere ikke røntgen/mpi/sprekkontroll av sveisene på viktige konstruksjonsbiter på verftene? Det har vi. eneste kravet er at de ligger vedlagt gyldig sertfikat for den aktuelle sveiseren- for riktig material, og merket med hvilken sveiser som har sveist hvilken sveis i sluttdokumentasjonen.

Kan forstå at du er lei av å sveise med høy strømstyrke.. Men bruker du ikke de tjukke hanskene og hette som beskytter huden din mot forbrenning?

Jeg kan forsovidt forstå at du ikke liker autoblend-maskene hvis dere sveiser flere i samme område, og med høy strømstyrke. Ved vanlige glass- hvilket nivå av mørkhet bruker du da? 12? Vet ikke om noe høyere jeg?

Skrevet
Har dere ikke røntgen/mpi/sprekkontroll av sveisene på viktige konstruksjonsbiter på verftene? Det har vi. eneste kravet er at de ligger vedlagt gyldig sertfikat for den aktuelle sveiseren- for riktig material, og merket med hvilken sveiser som har sveist hvilken sveis i sluttdokumentasjonen.

Kan forstå at du er lei av å sveise med høy strømstyrke.. Men bruker du ikke de tjukke hanskene og hette som beskytter huden din mot forbrenning?

Jeg kan forsovidt forstå at du ikke liker autoblend-maskene hvis dere sveiser flere i samme område, og med høy strømstyrke. Ved vanlige glass- hvilket nivå av mørkhet bruker du da? 12? Vet ikke om noe høyere jeg?

jeg har bare lest papirene ifra aker tru jeg det var, eller noe sånt.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Blir utrolig imponert over all kunnskapen som er på dette forumet :D

Skal høre litt rundt på jobben om nokon har eit apparat til låns. Ein kollega har jobba som sveiser, men han var lei av å sveise og var ikkje særlig villig til å læra vekk. Muligens eg kan låne hans. Blir å kjøpe bøker neste måned.

Dersom det er nokon som skal sveise ettelleranna her i Bergen og kunne vært interisert i å ha meg med, så ta kontakt :D

Desse autoblend maskene, er det slik at dei vert mørkare når du sveiser, og lysare når du stoppar? Eller er eg heilt ute?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...