Gå til innhold

E36 318i, Bytte hjullager bak..TIPS?


thead
 Share

Anbefalte innlegg

Heei, skal bytte hjullager bak på min Bmw318i e36, noen som kan hjelpe meg med noen tips?

har gjort det en gang på venstre side, og nå må jeg bytte på høyre siden.

men sist så gikk det så veldig dårlig, var håpløst å få byttet det, brukte 8 timer tror jeg:P

noen som har noen tips?

og hvordan verktøy som funker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjorde det så enkelt at jeg tok av hele armen, og banket ut det gamle lageret med ei slegge. Det delte seg i to, men kom ut. Ikke sofistikert, men det funka..

For å få det inn igjen, leverte jeg begge sidene til et verksted for å få presset inn nye lager..det hadde vært billigere å kjøpe pressa til Biltema enn å gidde betale verkstedet mer enn kostnaden for pressa for hele jobben (ok, de satte inn foringer også da...;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får billig pressverktøy på Biltema som fungerer perfekt til denne jobben. Jobben i seg selv er relativt enkel. Ta av bremsekiven og løsne navet. (har du tilgang på en mutter trekker på strøm eller luft er dette en fordel og bruke for og løsne den ene lille umbrako låsemutteren som holder skiven på plass. har vridd rundt hodene på disse flere ganger) For og få løs navet må du få av stål dekselet som sitter foran. Bank det forsiktig av med et skrujern. Navet kan sitte litt fast, så WD40 eller lignende kan være løsningen. Bank forsiktig rundt med en hammer, så løsner det til slutt. Trekk ut lageret med avtrekkeren fra Biltema. Montering i motsatt rekkefølge. Funker det som det skal bør det ikke ta mer en 1-2 timer pr side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta bakhjulslagerene på ein BMW 318tds ca 95mod for eit par år sidan.

Det var noko styr, men fikk det til til slutt.

Eit av dei største problema eg fikk var når eg skulle sette inn dei nye lagerene.

Viste ikkje at innerringen ikkje var fast i lageret, og klarte under montering og trykke ut innerringen så nokre kuler trillet ut....

Dæven da rann svetta ei stund, måtte passe på at der ikkje kom skit inn i lageret når ej fikk kulene og innerringen på plass igjen.

Eg tok nokre bilder av lagerbytte som eg har liggende på jobbpc`n.

Om det skulle vere ønskelig og sjå dei, så send meg ein PM med din mailadresse så kan eg prøve og få sendt dei til deg.

Laga og nokre spesial verktøy terser for og dra ut gamlelageret.

Skulle du vere intresert i og låne desse tersane kan eg sikkert få sendt dette til deg, men om ein får kjøpt billige terser på biltema så er kanskje det billigere en frakten fram og tilbake.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...