Gå til innhold

Alpina B7 Turbo Coupé #022/110


erneland
 Share

Anbefalte innlegg

Hej,

Den har svenska skyltar nu. Vet inte om det kostar något att ta in den till Norge? Min OPC Vectra skulle kosta ofantligt mycket pengar! :roll:

Mvh M

Å ta den med til Oslo en tur er ingen dum ide, skulle ikke koste deg så mye heller! så kan jeg få se på alpinaen din! :)

å registrere den i Norge blir nok jævlig dyrt desverre.

hva kostet det å registrere denne i Sverige da? det er vel langtifra de samme reglene på dette området i Sverige som i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostar 500 SEK att få en ursprungskontroll + 970 SEK i registreringsbesiktning + 530 SEK för kontrolbesiktning. Så det hamnar på ca 2000 SEK totalt 8) . Jag har alla kvitto och det har endast varit 3 ägare på den. Till och med original köpekvitto finns (beställningsdokumentet från 1984).

Bilen kostade 120 000DEM 1984. Den såldes 1993 för 34 000DEM. 2009 så betalade jag en ansenlig summa pengar för den och jag har svårt att se att värdet skulle sjunka :wink:

Detta är en samlarbil med matching numbers och skicket är mycket gott. Jag körde en runda idag och vridet är ju motsvarande en lastbils =) (512Nm vid org. laddtryck).

Denna har dessutom en mycket speciell växellåda. Getrag 265 dogleg höll inte så bra och Alpina anlitade därför ZF för att bygga en betydligt kraftigare låda. ZF S5-40 heter den. Ingående axel är 5mm kraftigare och jämntjock hela vägen. Lager och kuggar är överdimensionerade samt synkringarna är i någon form av stål. Lådan byttes 1997 från getrag till ZF och kvittot säger att den kostade 6000 DEM (1997). Samtidigt byttes kardan till ZF:s främre del och tryckplatta samt lamell skiftades ut.

Jag har hittat en Alpina B7 Spärrdiff. med rätt utvxl. 3.07. Den byggs just nu om till Grupp-A spec. med 75% spärrverkan. en hel bakvagn renoveras vid sidan om. :roll:

Självklart skall den köras till Oslo till våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Du får si fra dersom du er i Moldeområdet med B7'en noen gang :)

Men den blir vel ikke brukt på langturer tenker jeg.

Er ikke like mye snø her hver vinter! Heldigvis :wink:

Det är lite väl långt att köra ;-).

Jag har en vän som jobbar där så jag besöker Molde lite då och då. Tyvärr så blir det nog utan Alpinan om jag inte tar en semestertur dit i sommar. Det hade varit fint att kombinera semester med bilintresset.

Idag lämnades alla frontdetaljer till lackering. Framlysena är bytta till Hella Black men originallysena med torkare skall renoveras och läggas på hyllan. En ny spärr.diff har fått omslipade ramper och är nu uppspänd till grupp-A spec., dvs 75% spärrverkan.

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil!! Hvis du er nærmere oslo enn læddekøpinge noen gang så gi meg beskjed - hvis du vil ha noen bilder av bilen ;)

Lite kusligt, jag tänkte på detta senast idag. Har ingen fin kamera och dåliga fotokunskaper trots ett förflutet som fotointresserad. Jag kommer att köra bilen till Oslo under våren och kan pm:a dig då?

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...