Gå til innhold

15" i seteryggen


 Share

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å prøve en 15" i seteryggen på en e36 sedan. Er det noen her som har prøvd det, eller har erfaringer med noe liknende? Er det spesielle elementer som egner seg bedre til slik montering i forhold til kassemontering?

Hadde vært knall og hatt en 15" uten en svær kasse som tar opp mye plass i bagasjerommet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selfølgeligt ha kasse til elementet! (bagasjerommet fungerer dårligt som kasse!)

Javel, er det en generell sannhet, eller kommer det an på bil og bagasjerom? Skulle tro at et bagasjerom som var relativt tett med ett gitt volum ville fungere bra som kasse med riktig element. I teorien ihvertfall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jo et bagasjerom langt fra tett;) du må nok ha en form for kassa gitt

Det er da ikke noe problem å få et bagasjerom ganske tett, hvis man vil det. Om ikke det er helt optimale forhold for en 15 tommer, så vil man jo få lyd. Det er jo i prinsippet en høyttaler på lik linje med en vanlig 6x9" som man monterer i hatthylla. Og de rocker jo ganske godt når de bruker bagasjerommet som kasse. Dette er selvfølgelig forskjellig fra bil til bil, og høyttaler til høytaler, men prinsippet er det samme. En hvilken som helst høyttaler vil spille best i kasse, men hvor mange har skikkelig kasse til alle høyttalerne sine utenom basseren? Man må inngå kompromiss noen ganger.

Jeg hadde for noen år siden et par Opel Manta'er som jeg bygget annlegg i. Den gangen var det ikke så vanlig å bruke kasser til basselementene. Det var egentlig ikke så mange som hadde noe annet enn 6x9 tommere. Vi snakker 1990 her nå :D Manta'en har jo svær hatthylle, så der monterte jeg et 3-veis komponent sett med to 10 tommere, mellomtone og diskant. I tillegg hadde jeg en 15" bass i midten.

De gamle Opelene er ihvertfall laaaangt ifra tette i forhold til nyere biler, men det spilte knallbra husker jeg. Blir litt nostalgisk når en tenker tilbake på den gode gamle råne-tia. :D

Jeg tror ikke det er umulig å få god lyd uten kasse. Det kommer vel helt an på hvor mye man går inn for å få bagasjerommet så tett som mulig. Det hadde vært morro og prøve ihvertfall. Men jeg lurer på om det er noen elementer som vil være bedre egnet til å spille med bagasjerommet som "kasse" enn andre elementer? Det blir jo ganske stort volum på den "kassa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Phinix Gold lagde suverene Free air elementer engang i tiden. vet ikke hvem som lager greie sånne nå for tiden, men ett godt Free Air element er det du bør finne deg. :) Free Air elementene skal da ikke ha kasse, men er laget for å monteres i seterygg eller hattehylle. Tror jeg så noen på ljudia.no engang. men lenge siden jeg har fiklet med free air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt. DLS Performance OA10D og OA12D (OA - Open Air) skal vist funke bra. Eller så virker det som om Kicker sin Komp serie også hånterer det. Komp serien har jo 15" , men DLS Performance OA bare har 10" og 12".

Håper noe av dette var til hjelp.

Takker. :D Skal kikke litt nærmere på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke noe særlig erfaring med open air elementer foruten de 12" Celestion som jeg hadde for endel år tilbake.

Min erfaring er at hvis men skal ha elementer som ikke trenger å stå i kasse, så må man ha masse effekt til disse for at de skal fungere så optimalt de kan uten kasse.

Det funka helt greit uten kasse, men det manglet litt på trøkket, og det kunne bli litt "røre" i lyden hvis det ble for høyt volum. Men som du sier, man må kanskje svelge noen kameler for å ha stor bagasjeplass.

Vet også at det finnes/fantes elementer som kan stå i relativt små lukkede kasser, men husker ikke navnet på de. Mener det var bilradiospesialisten som hadde disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bagasjen vært polstret så ville nok vært brukelig som kasse,blir bare vibrasjoner og skrangling bak hvis du ikke bruker en lukket kasse til høytaleren,en 10"aktiv basskasse gjør underverker bak i en e39 hvis man fjerner skiposen og kler hullet med høytalertrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...