320it Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Gjelder en tvangsmata topp. Hvor mye bør man vektlegge porting av toppen, om man skal trimme opp til ca 450 motor hk? Er det nødvendig? Er utformingen mindre viktig på en tvangsmata motor enn på sugis? Vet det er mye forskjellige meninger om man skal polere eller ikke. Virker som de fleste polerer eksos siden. Om man går løs med dremelen selv, er det stor sannsylighet for at man gjør ting verre`? Ville aldri gått løs på en sugemotor men..
sector59 Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 I følge Haynes portelov kan du slipe ut av innsug portene like mye som er på eksos portene, du tar berre en eksos pakning og tusjer de overflødige, så slipe de vekk. Når de gjelder polering og Flow trudde eg ikkje de gjekk hånd i hånd. For når du polerer vil lufta turbulere mot godset og skape friksjon, men vis du da f.eks sliper får du riller i godset som lufta legger seg i, åsså ruller hovedflowen på den lufta som som ligger i rillene. Dette er i alle fall min teori...
Bonden Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Porting uten helt å hvite hva man gjør er vel ikke å anbefale, men man kan ofte slipe ned ujevnheter og støpefeil i kanaler samt å tilpasse innsug og eksoskanalene mot pakningene man skal bruke.
320it Skrevet September 8, 2009 Forfatter Skrevet September 8, 2009 I følge Haynes portelov kan du slipe ut av innsug portene like mye som er på eksos portene, du tar berre en eksos pakning og tusjer de overflødige, så slipe de vekk.Når de gjelder polering og Flow trudde eg ikkje de gjekk hånd i hånd. For når du polerer vil lufta turbulere mot godset og skape friksjon, men vis du da f.eks sliper får du riller i godset som lufta legger seg i, åsså ruller hovedflowen på den lufta som som ligger i rillene. Dette er i alle fall min teori... er det nøye om det blir turbulens i eksosportene? skjønner egentlig ikke helt hvorfor det blir mer turbulens med glatt overflate. Ser jo ingen superbiler med toppfart på over 400 som har ru lakk? skulle tro det ble noe av det samme?
sector59 Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 I følge Haynes portelov kan du slipe ut av innsug portene like mye som er på eksos portene, du tar berre en eksos pakning og tusjer de overflødige, så slipe de vekk.Når de gjelder polering og Flow trudde eg ikkje de gjekk hånd i hånd. For når du polerer vil lufta turbulere mot godset og skape friksjon, men vis du da f.eks sliper får du riller i godset som lufta legger seg i, åsså ruller hovedflowen på den lufta som som ligger i rillene. Dette er i alle fall min teori... er det nøye om det blir turbulens i eksosportene? skjønner egentlig ikke helt hvorfor det blir mer turbulens med glatt overflate. Ser jo ingen superbiler med toppfart på over 400 som har ru lakk? skulle tro det ble noe av det samme? ingen super biler nei, men hva har golfball?
320it Skrevet September 9, 2009 Forfatter Skrevet September 9, 2009 I følge Haynes portelov kan du slipe ut av innsug portene like mye som er på eksos portene, du tar berre en eksos pakning og tusjer de overflødige, så slipe de vekk.Når de gjelder polering og Flow trudde eg ikkje de gjekk hånd i hånd. For når du polerer vil lufta turbulere mot godset og skape friksjon, men vis du da f.eks sliper får du riller i godset som lufta legger seg i, åsså ruller hovedflowen på den lufta som som ligger i rillene. Dette er i alle fall min teori... er det nøye om det blir turbulens i eksosportene? skjønner egentlig ikke helt hvorfor det blir mer turbulens med glatt overflate. Ser jo ingen superbiler med toppfart på over 400 som har ru lakk? skulle tro det ble noe av det samme? ingen super biler nei, men hva har golfball? ser du har lest samme tråden som meg.. trenger man å porte toppen på en 325? hva skjer egentlig om portene blir flaskehalsen`? bortkastet ladetrykk?
sector59 Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Nei jeg har ikke lest noen tråd, derimot følger jeg med på skolen Flaskehalsen?
MGR Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 I følge Haynes portelov kan du slipe ut av innsug portene like mye som er på eksos portene, du tar berre en eksos pakning og tusjer de overflødige, så slipe de vekk.Når de gjelder polering og Flow trudde eg ikkje de gjekk hånd i hånd. For når du polerer vil lufta turbulere mot godset og skape friksjon, men vis du da f.eks sliper får du riller i godset som lufta legger seg i, åsså ruller hovedflowen på den lufta som som ligger i rillene. Dette er i alle fall min teori... er det nøye om det blir turbulens i eksosportene? skjønner egentlig ikke helt hvorfor det blir mer turbulens med glatt overflate. Ser jo ingen superbiler med toppfart på over 400 som har ru lakk? skulle tro det ble noe av det samme? ingen super biler nei, men hva har golfball? haha, det med golfballen er bare en syltynn teori som ikke har så mye sammenheng med porting i innsug.. kraterne i en golfball er nøye kalkulert, og ballen er rund, det blir helt banalt og sammenligne det med et innsug. prøv og tenk litt logisk. det er ikke uten grunn til at alt som skal gå lett blir polert. er vel ikke uten grunn til at svømmere barberer hele kroppen? noen gang sett en f1 bil eller fly som har blitt pukkblåst? men ja, jeg skjønner tanken din. men er nok liten realitet når det er andre fasonger enn på en golfball.
320it Skrevet September 9, 2009 Forfatter Skrevet September 9, 2009 Nei jeg har ikke lest noen tråd, derimot følger jeg med på skolen Flaskehalsen? jepp, trenger man porte toppen for å få motor opp i rundt 500 hk med overtrykk?
LianLi Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Nei det tror jeg ikke. Med alt av smidd innmat, H-profil råder, nok trykk og div så går det nok bra.
E36Cab1 Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Innsug skal ha en noe ru overflate,polering anbefales ikkje da denne overflaten vil suge til seg forstøvet bensin og fare for droping. Samme prinsippet gjelder også for eksosporten.
320it Skrevet September 9, 2009 Forfatter Skrevet September 9, 2009 Nei det tror jeg ikke.Med alt av smidd innmat, H-profil råder, nok trykk og div så går det nok bra. går bra`??
320it Skrevet September 9, 2009 Forfatter Skrevet September 9, 2009 Innsug skal ha en noe ru overflate,polering anbefales ikkje da denne overflaten vil suge til seg forstøvet bensin og fare for droping.Samme prinsippet gjelder også for eksosporten. er det så mye bensin som går ut gjennom eksos portene`? kokser vell ned der ganske fort uansett.
E36Cab1 Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Nei,eksosporten skal være ru av andre årsaker,kansje dårlig formulert av meg der. Dette fordi en ønsker et fint sotlag der som virker som termisk coating(varmebeskyttende).
OLEZZ Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Trenger ikke porte m50b25 topp for å nå det hk antallet der. Folk har jo langt over det uten å gjøre noe drastisk med toppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå